Tot welke leeftijd in de box ...

Zarah heeft ook niet lang in de box gezeten. Kort na haar eerste verjaardag heb ik hem opgeruimd. Ze lag er al niet veel meer in, want ik liet haar vaak gewoon op de grond spelen.
Ik kan me voorstellen dat veel ouders het zien als rustpunt voor hun kindje. Ik denk ook dat dat per kind kan verschillen. Zarah speelde net zo goed op de grond op een kleed als in de box. En zo zullen andere kinderen de box meer nodig hebben.

Ik ga trouwens wel mee met Sabrina: tuurlijk kun je een kindje leren om zichzelf te vermaken. Maar soms kan een kind ook gewoon een keer geen zin hebben, zoals wij volwassenen dat ook wel eens hebben. Toch? Zarah heeft dus zelden in de box gelegen als ze echt niet wilde, maar kan zich nu (ze is 19 maanden) toch gewoon prima zelf vermaken!

Sinds mijn oudste 7 maanden was, werd de box nauwelijks meer gebruikt, want hij vond het vreselijk...

Ik zette hem er alleen in als ik even naar toilet ging, of even iets ging halen boven etc. Verder deed het een tijdje dienst als speelgoed opslag, ha ha!

En tja, toen werd ik weer zwanger, dus leek opruimen onzinnig, dus hij staat er nog steeds. Mijn dochter van 9 maanden vindt het prima in de box, kan zich zo 1-1,5 uur vermaken. Daar ben ik blij mee, want zo heeft ze wel een rustige, veilige plek voor als haar broertje even moet razen.

Ik denk dat het gewoon per kind verschilt. Mijn neefje van 18 maanden zit nog regelmatig in de box, omdat hij buiten de box een ontzettende handenbinder is. Als zijn mama even rust wil, of iets wil doen, dan gaat hij er een half uurtje in.

Ik lees nog even wat reacties en ik wil toch nog even wat meedenken.

Ik leer Loïs dit regelmaat, eerst in de box en dan op de grond.Als ik haar eerst op de grond laat kruipen, wil ze echt niet meer in de box (logisch), dus dan maar andersom! Dat is niet cru dat is gewoon pedagogisch en helemaal niet zielig. Kinderen moeten leren dat ze niet altijd gelijk het leukste krijgen.
Ze speelt dus eerst alleen in de box en als ze er uit mag, speel ik met haar op de grond. Ook daar speelt ze wel eens alleen. Maar ik vind het heerlijk als ze lekker alleen ligt te spelen met haar speelgoed omdat ze zich goed alleen kan vermaken. Loïs heeft een periode gehad dat ze me echt uit probeerde. En dat heb ik zelf aangewend want ik haalde haar bij het eerste huiltje al uit de box! Dat werd op een gegeven moment een gewenning. dan moet je een keer doorzetten en laten huilen. dit kostte een paar dagen en nu speelt ze weer heerlijk! tuurlijk hebben kinderen wel eens geen zin in de box, maar je moet uitkijken dat geen zin geen spelletje wordt van 'Ik wil mijn zin, ik wil er uit!' Want dan lijkt het net alsof niet meer in de box willen en als ze dan niet meer hoeven dan heeft je kind zijn eerste strijd al gewonnen. Mijn lieverd mag uit de box wanneer ik dat wil en niet wanneer zij dat wil. de opvoeding begint nu al!

Het is voor Loïs een rustpunt een tijdje in de box te spelen en ik vind dat ze moet leren alleen te spelen. Als je ze los op de grond hebt, zit ze overal aan en dat moet je er de hele tijd achteraan zitten. Ik wil dat niet de hele tijd! Ontdekken prima... maar wel als ik er ook tijd en aandacht voor heb. Als ze op de grond mag, wil ik er ook rustig de tijd voor kunnen nemen. Als ik bijv kook of iets anders moet doen dan vind ik het heerlijk als ze lekker in de box speelt. Ik wil dat graag nog een poosje zo houden, ik vind het niet meer dan gezond! Met goed speelgoed valt er in de box ook een hoop te ontdekken!

Het is denk ik ook goed om je kindje regelmaat te leren. Als ik Fabienne eerst in de box zet dan is er ook niets aan de hand. Eenmaal op de grond geweest, heeft zij er niet veel zin meer in. Inderdaad logisch. Ik kan haar met haar 15 maanden nog elke ochtend in de box zetten. Ik doe dit minder omdat zij rustig op de grond kan spelen, alleen en met mij zonder de kamer overhoop te halen of dat ik er steeds achter aan moet. Misschien is ze een rustig kindje? Ze raakt kaarsjes en zo wel aan en vindt de knopjes van de dvd ook interessant maar als dat alles is?

Lijkt me prima hoor dat je de touwtjes in eigen hand houd!

Als ze je niet alles overhoopt trekt in de huiskamer zou ik haar ook lekker op de grond laten spelen... zo heb je ruimte over en die box ontsierd je kamer nogal, vind ik.... helaas is Loïs anders... onze box blijft dus staan zolang als het kan!

sorry niks zinnigs te zeggen, heb namelijk geen box gebruikt voor mijn kleine. heb overal hekjes dus de hele woonkamer en porch is zijn ruimte. mijn dochter zat in de box tot ong. 1 jaar.

ik vind daar niets pedagogisch aan ?!, en het leukste als laatste?? alsof ze nu al weten wat ze leuker vinden. Nee ik ben het niet met je eens hierover. Mijn meisje vind alles leuk dus ook in de box spelen.
Ik vind op de grond spelen juist beter voor haar, zo kan ze haar wereld verkennen..

Terug
Bovenaan