Toxoplasmose; risico’s van het hebben van katten?

<p>Hi allemaal,</p><p>Ik ben sinds 8 weken zwanger en het is mijn eerste zwangerschap! Erg spannend allemaal, dus. Nu maak ik me wat zorgen over het volgende...</p><p>Heb thuis twee katten en ben me bewust van toxoplasmose. Daarom maak ik sinds de bevruchting de kattenbak niet meer schoon, maar mijn vriend doet dat. De katten zijn ongeveer 4-5 jaar oud en heb ze van kitten af aan gehad. De een gaat sinds een paar maanden soms naar buiten maar alleen aan een lijntje dus kan niet erg ver. Dit omdat hij tot een half jaar geleden vaak braakte van de stress, dachten wij, en ook epileptische aanvallen had. Dat is weg sinds hij naar buiten mag. De ander is heel zijn leven binnen gebleven. Met die laatste kat knuffel ik regelmatig (maar dat durf ik niet meer). De kattenbak is in de afgelopen weken niet iedere dag leeggeschept maar meestal om de dag. Ik kan ook niet uitsluiten dat ik een keer een kattenpoot van ze heb aangeraakt (maar dat is op 1 hand te tellen) en verder ben ik een nagelbijter....</p><p>Ik lees allemaal enge dingen over hersenafwijkingen en oogafwijkingen. Ik heb mijn lesje wel geleerd en blijf nu zoveel mogelijk bij de katten vandaan. Maar maak me zorgen! Dalijk heb ik een groot risico genomen door niet bewust met de katten om te gaan, veel te hebben nagel gebeten en ze veel te hebben aangeraakt. Testen of ik antistoffen heb, heeft dat zin? Want stel ik heb ze, dan weet ik niet sinds wanneer... </p><p>Ik besef me overigens ook dat piekeren ook slecht is voor de baby...</p>
 
Hoi! Gefeliciteerd met je zwangerschap!
Ik begrijp je angst, maar zolang je de kattenbak niet verschoont zou het goed moeten gaan. Het is goed erop te letten, maar er echt over stressen is echt niet nodig!
Wij hebben ook 2 katten, die allebei naar buiten kunnen. Ik verschoon de kattenbak ook niet meer natuurlijk, maar knuffel wel gewoon met de katten. Met toxoplasmose is het ook zo dat als je het eenmaal gehad hebt je er antistoffen tegen hebt en het dus niet meer gevaarlijk voor jou (en de baby) is. Jij geeft aan altijd katten gehad te hebben; de kans is vele malen groter dat je het ooit al eens eerder van de katten gekregen hebt en er dus al antistoffen tegen hebt, dan dat je het nu ineens zou krijgen. Wat ook een risico is, bijvoorbeeld, is in een zandbak spelen. Ik weet niet of jij dat als kind ook vaak deed?
Wat ik wil zeggen is: het is erg goed dat je oplet, geen kattenbak verschoont of rood vlees eet. Misschien als je de kat z’n pootjes aangeraakt hebt even je handen wast, maar zelfs dat meer voor je eigen gemoedsrust. Ga er vooral niet teveel over stressen, dat is zonde! Voorzichtig zijn is genoeg!
Fijne zwangerschap! :)
 
Maak je er niet al te druk om zou ik zeggen.. ik heb gedurende mijn hele zwangerschap mijn 2 katten die naar buiten gaan geknuffeld, ik ging er vanuit dat als ik dat in 25 jaar niet daarvan had gekregen het toch wel zéér veel pech zou zijn als ik t nu zou krijgen. Verder natuurlijk wel geen rauw vlees gegeten en geen kattenbak verschoond en ook de tuin maar links laten liggen. 
Ik kreeg trouwens wel elke maand een bloedtest omdat ik dus geen antistoffen had, in het geval dat. Als ze je nu testen en je hebt antistoffen, kunnen ze dan aan de waarden niet zien of dat recent is geweest of niet? Ik zeg maar iets geks hoor..
 
Gefeliciteerd met je zwangerschap! Ik heb één binnenkat dus kan niet helemaal meepraten maar het enige advies wat ik heb gehad is de kattenbak niet meer leegscheppen dus dat doet mijn vriend. Verder knuffel ik zeker nog met mijn kat en knuffelt de kat nu ook graag met mijn buik (28 weken zwanger), volgens de verloskundige is daar in principe geen risico aan gebonden. Ik zou gewoon voorzichtig zijn, regelmatig je handen wassen en zeker stoppen met nagelbijten, dat is sowieso niet heel hygiënisch ;-)
 
Ik zou me echt niet te veel zorgen maken. zolang je de kattenbak niet verschoont is er geen probleem! Ik heb in mijn vorige zwangerschap gewoon nog geknuffeld met onze twee katten zoals ik dat normaal deed. Onze zoon is perfect gezond. Wellicht iets om over na te denken: hoe denk je dat deze extreme verandering in aandacht voor je katten is? Je creëert nu een grote afstand en de reden is je zwangerschap. Ik zou me eerder druk maken over hoe je katten zich gaan voelen tegenover jou en de baby als ze doorhebben dat jij hen vanwege die reden ineens niet meer knuffelt. En katten zijn slim, die hebben dat echt door! Dus ik denk dat je beter nog even kunt genieten van de tijd die je ze nu nog kunt geven, als de baby er straks is zul je er gegarandeerd minder tijd voor hebben. En dan moet je juist gaan kijken hoe je ervoor kunt zorgen dat de katten je kind niet als iets negatiefs gaan zien...
 
Wij hebben ook 2 katten en ik heb me daar eigenlijk nooit echt druk om gemaakt. Wel heeft mijn vriend tijdens de zwangerschap de kattenbak verschoond. Ik ben gewoon normaal met de katten omgegaan, dus gewoon lekker veel geknuffeld en geaaid. En ik bijt ook nagels ? Overigens komen onze katten niet buiten.  
De besmetting zit in de ontlasting, dus zolang je daar van af blijft, komt het wel goed. Gewoon zorgen dat je goed je handen wast, niet in de tuin bezig gaat (of je doet handschoenen aan), groente en fruit goed wast. 
Volgens mij is het zelfs zo dat als je al jaren met een kat in huis leeft, je er al antistoffen van in je lichaam hebt. 
 
[quote quote=10209060]Overigens  Volgens mij is het zelfs zo dat als je al jaren met een kat in huis leeft, je er al antistoffen van in je lichaam hebt.[/quote]
Nee dat is niet zo, je hebt natuurlijk wel meer kans op dat je t al gehad hebt en dus antistoffen hebt. Maar ik heb mn hele keven met katten geleefd en nog steeds geen toxoplasmose gehad ?
 
Niet te druk maken en gewoon lekker knuffelen met je katten. Wij hebben 2 katten en ik heb zelfs tijdens m'n zwangerschap af en toe de bak moeten uitscheppen omdat m'n man er niet was en heb nu een gezonde dochter rondkruipen. Heb wel altijd meteen m'n handen gewassen erna en verder geen eens over nagedacht. Maar laat de kattenbak aan je vriend over en geniet van je katten. Die hebben hun aandacht ook nodig. 
 
Terug
Bovenaan