<p>Hi allemaal,</p><p>Ik ben sinds 8 weken zwanger en het is mijn eerste zwangerschap! Erg spannend allemaal, dus. Nu maak ik me wat zorgen over het volgende...</p><p>Heb thuis twee katten en ben me bewust van toxoplasmose. Daarom maak ik sinds de bevruchting de kattenbak niet meer schoon, maar mijn vriend doet dat. De katten zijn ongeveer 4-5 jaar oud en heb ze van kitten af aan gehad. De een gaat sinds een paar maanden soms naar buiten maar alleen aan een lijntje dus kan niet erg ver. Dit omdat hij tot een half jaar geleden vaak braakte van de stress, dachten wij, en ook epileptische aanvallen had. Dat is weg sinds hij naar buiten mag. De ander is heel zijn leven binnen gebleven. Met die laatste kat knuffel ik regelmatig (maar dat durf ik niet meer). De kattenbak is in de afgelopen weken niet iedere dag leeggeschept maar meestal om de dag. Ik kan ook niet uitsluiten dat ik een keer een kattenpoot van ze heb aangeraakt (maar dat is op 1 hand te tellen) en verder ben ik een nagelbijter....</p><p>Ik lees allemaal enge dingen over hersenafwijkingen en oogafwijkingen. Ik heb mijn lesje wel geleerd en blijf nu zoveel mogelijk bij de katten vandaan. Maar maak me zorgen! Dalijk heb ik een groot risico genomen door niet bewust met de katten om te gaan, veel te hebben nagel gebeten en ze veel te hebben aangeraakt. Testen of ik antistoffen heb, heeft dat zin? Want stel ik heb ze, dan weet ik niet sinds wanneer... </p><p>Ik besef me overigens ook dat piekeren ook slecht is voor de baby...</p>