Toxoplasmose; risico’s van het hebben van katten?

Hoi hoi.
Ik en ons gezin hebben jaren lang latte  gehad nu weer 2 van een jaar oud.
Wat mij verteld is idd op te letten met de ontlasting van de poezen. De poezen zelf is geen probleem vermijd de kattenbak. Aarde als tuinieren en de kinderboerderij zoals geiten en schapen. Was je handen goed!
Buiten dat werd er mij verteld dat als je jarenlang katten heb gehad of al eerder katten heb gehad voor je zwanger was, je misschien al ongemerkt toxoplasmose heb gekregen en daar anti stoffen voor heb aangemaakt. Daardoor is er minder kans dat je het nogmaals kan krijgen of het je baby kan bereiken.
Uiteraard is het wel goed op hygiëne te letten en je handen goed te wassen. Het is al goed dat we onze partners dan hebben om de kattenbak tijdig te doen haha.
 
Ik doe zelfs bijna altijd de kattenbak met lange huishoudhandschoenen aan. Als ik klaar ben was ik die met zeep, trek ze uit en was daarna mijn eigen handen. Ik pas op dat ik niet stuif. Vriend is allergisch dus die krijgt veel extra klachten met de bak.
Goed dat je voor je eigen gerustheid even een bloedonderzoek hebt laten doen. Ik heb dit in het begin van de zwangerschap ook gedaan om te kijken hoe voorzichtig ik moest zijn. 
Ik knuffel gewoon met mijn kat en was regelmatig mijn handen. Nu 24 weken zwanger. 
 
Ik vind het verstandig voor je eigen gemoedsrust dat je bloed hebt laten prikken. Aangezien je het toch niet los kunt laten, hoop ik dat dit je meer gemoedsrust geeft als je straks de uitslag hebt. Ik hoop voor je dat je het straks dan ook echt kunt loslaten. Want als je hier over blijft piekeren, dan denk ik dat je een zware zwangerschap tegemoet gaat... dat is echt niet om vervelend te doen, maar ik vind persoonlijk dat er te veel verhalen de ronde gaan over allemaal dingen die je als zwangere niet mag. En meer dan de helft is gebaseerd op gevallen in landen met slechtere hygiëne (denk aan controles op eten) en zorg dan hier in Nederland. Als je op alles moet gaan letten qua eten en dingen die je wel of niet mag als zwangere, dan mag je uiteindelijk bijna niks meer. Maar goed, ik ben een mega nuchter persoon, dus dat geluk heb ik dan ;) Ik hoop dat je je controlfreak af en toe even wat rust kunt geven en dat je uitslag negatief is (in de zin van dat er niks aan de hand is), zodat je het los kunt laten!
 
Hmm dit onderwerp zorgt ervoor dat ik me ook opeens ongerust voel. Ik heb zelf geen katten, dus me nooit bezig gehouden hiermee. Maar mijn dochter speelde laatst in een zandbak bij vrienden waar een kat in had gepoept. Dit heb ik eruit geschept en omdat het ook aan haar voetje zat heb ik die gewassen. Zelf heb ik daarna wel mn handen gewassen maarja.. nu ik dit zo lees weet ik niet meer of dat voldoende was? (Nu 16 wk zwanger van de 2e ;))
 
Terug
Bovenaan