Toxoplasmose; risico’s van het hebben van katten?

No worries hier ook 2 katten. Kwam er pas na 5 weken achter dat ik zwanger was, en tot die tijd de kattenbak gedaan, erna niet meer. Verder niks bijzonders gedaan. Maar je wil ook niet overal over stressen. Kattenbak even niet doen en geen rauwe dingen eten, dan komt t wel goed :) enjoy!
 
Hi allemaal,
Ten eerste, wat een begripvolle reacties allemaal! Ik kan nogal panikeren dus fijn dat niemand me daarop aankijkt ☺️.
Ik begrijp dat als ik nu gewoon voorzichtig doe (handen wassen na het aaien en niet té klef doen ;-) ) het wel goedkomt. 
Toch vroeg ik me idd nog af: is het raadzaam om toch een bloedtest aan te vragen bij de huisarts? Ik lees op internet dat ze niet heel precies kunnen zien wanneer je bent geïnfecteerd maar wel grofweg (recent of niet). Ik heb toch 8 weken wss niet altijd na het knuffelen of voetjes aanraken mijn handen gewassen en aangezien ik dus veel nagels heb gebeten, vroeg ik me af of ik dat risico moet nemen? Of zie ik het nu dus weer te ernstig in?
De vk adviseert dit overigens niet, maar gewoon vanaf nu handen wassen enz. 
 
Gefeliciteerd met je zwangerschap!
ik zou me niet te druk maken als ik jou was. Ik ben zelf 7 weken zwanger en heb ook twee katten van 5 jaar, komen alleen in ons achtertuintje met ons en verder zijn het binnenkatten. Toxoplasmose komt vooral veel voor bij kittens/jonge katten en doordat ze bijv besmette dingen gegeten hebben. Als ze dus niet echt buiten komen, ze wat ouder zijn en ze geen rauw vlees eten is het risico dus kleiner. Ik zou me persoonlijk dus ook niet laten testen. Ook als je verloskundige dat advies geeft.
Inderdaad wat hier al wordt gezegd, zorg voor goede (hand)hygiëne, kattenbak laten verschonen en dagelijks uitscheppen. 
Daarnaast denk ik ook dat je een veel groter risico loopt door je katten minder aandacht te geven, gezien katten heel gevoelig zijn. Voor hen gaat dit ook een grote verandering zijn en hierdoor kunnen ze zich afgewezen voelen waardoor ze inderdaad de baby als negatief gaan zien! Dus ik zou zeggen gewoon lekker blijven knuffelen en daarna je handen wassen?
 
Hoi allemaal,
Destijds heb ik ontzettend veel gehad aan al jullie mega lieve en positieve reacties op dit topic. Ik heb ‘m toch even naar boven halen gezien recente ontwikkelingen.
Ik heb dus 2 katten, de jongste heb ik nu 3 jaar. Ik kreeg hem al ziek mee als kitten (op straat gevonden). Eigenlijk is hij in de eerste twee jaren veel ziek geweest: veel overgeven en ook epileptische aanvallen. Wat ik ben vergeten is dat na onderzoeken de dierenarts dacht aan toxoplasmose.
Tijdens het eerste bloedonderzoek van mijn zwangerschap heb ik ook op toxoplasmose geprikt. Daar kwam uit dat ik nog nooit besmet ben geweest. Toen wist ik niet meer dat mijn kat het waarschijnlijk heeft.
vandaag was ik weer bij die dierenarts en ondanks dat mijn kat het laatste half jaar/ jaar eigenlijk maar 1 toeval heeft gehad (en in die eerste jaren veel vaker), kun je zeggen dat het beter/goed gaat. Alleen nog steeds noemde hij toxoplasmose vanwege zijn hartruis enz. Grote kans dat hij het bij zich droeg, zei hij.
Ik ben me hier nu dus over zorgen aan het maken. Ondanks dat ik zo vaak mogelijk mijn handen was na het aaien, kan ik niet uitsluiten dat ik het een keer ben vergeten en ben gaan nagelbijten. Ondanks dat hij die parasiet wss al jaren heeft, weet ik niet wanneer hij die heeft afgegeven in zijn poep (dat doen ze schijnbaar maar 3 weken en dan nooit meer). 
Wat zouden jullie doen: ik ben nu 18 weken zwanger, niks doen? Nu een bloedtest via huisarts op toxo? Straks met de volgende bloedtesten rond de 27 weken op toxo opnieuw testen? Kan het namelijk toch niet goed loslaten...
 
 
Hoi! Vooral de poep van kittens bevat toxoplasmose, de kans bij volwassen katten is heel klein! 
Ook kan dit echt niet door knuffelen met ze overgedragen worden! De katten merken al verandering bij jou, als je ze ook nog eens gaat mijden, kan hun gedrag gaan veranderen. Ik zou ze gewoon lekker knuffelen! 
Ik heb zelf ook twee katten, mijn man doet de kattenbakken, en ik werk niet meer in de tuin, maar vind kroelen met ze nog steeds heel fijn! 
Maak er anders een gewoonte van om wat vaker je handen te wassen, dat scheelt wellicht iets voor je gemoedsrust  ?
Geniet verder lekker van je katten, en je zwangerschap! ?
 
Bedoel de poep van een volwassen kat  is de kans heel klein! Overleg anders eens met je verloskundige, die kan je vast geruststellen ?
 
Hi Marlein,
Dank je voor je reactie. Ik baal gewoon beetje van het feit dat de kat toxo heeft en ik niet weet wanneer hij het heeft lopen uitscheiden. De kans is klein dat dit tijdens de zwangerschap was omdat wat je zegt dit wss is gebeurd toen hij kitten was, maar toch kan ik het moeilijk loslaten ook al is dat het enige wat ik kan doen. Ondanks dat de kattenbak elke dag geleegd wordt, blijf ik een hardnekkige nagelbijter dus ik weet nooit 110% of ik niks binnenkrijg... ondanks dat ik ontzettend vaak al mijn handen was. Overigens blijf ik de kat aaien, hoor. Alleen ik ben nogal een controlfreak (zeker tijdens de zwangerschap merk ik) en kan nietgoed tegen risico’s, hoe klein ook... wil alles uitsluiten.
 
Hi allemaal, even een update. Heb toch maar een extra prik aangevraagd. Verder natuurlijk nog meer voorzichtig aan het doen, zonder de katten te negeren (veel handen wassen). Vorige keer in eerste trimester nooit besmet gebleken, dus mocht het nu hetzelfde zijn dan heb ik er wel vertrouwen in... En mocht ik toch in de tussentijd besmet zijn geraakt, dan weten we dat in ieder geval ook en kunnen we het monitoren. Ik weet het liever dan dat ik het niet weet.
 
Terug
Bovenaan