Trage meid!

Moet toch ook even reageren hierop hoor.

Mijn dochter wordt 20 nov 1 en is ook niet al te snel.
Tijgeren/kruipen? Wat is dat?
Sinds een week of twee heeft ze ontdekt dat ze zittend op haar billen zich kan verplaatsen. Dat doet ze nu dan ook de hele tijd. Moet nu ineens op gaan letten dat ze niet aan dingen zit waar ze niet aan mag komen.
Ze kan wel stevig zitten, maar gaat nog niet zelf zitten.
Optrekken tot staan ofzo, ook niet.
M'n CB begon met de 11m-controle al te 'zeuren' dat ze met 12m toch wel zou moeten kunnen tijgeren...nou ik denk dat ze dat dus helemaal niet meer gaat doen. Jammer dan, kan haar moeilijk dwingen.
Ze is daar gewoon helemaal niet mee bezig. En haar vader was op dit gebied ook niet zo snel (die kroop ook pas met 14 maanden), dus ze lijkt hierin gewoon op hem. Maak me er dus ook niet druk om.
Tanden heeft ze trouwens ook nog niet...komt allemaal wel hoor.
Ze is gewoon met andere dingen bezig. Zo vind ze boekjes lezen erg leuk. Kan ook zelf van die dikke kartonnen boekjes 'lezen'. Slaat zelf de blz om enzo.
Ze kan rollen met een bal en dingen 'geven en nemen' (die laatste staat in de lijst van het CB pas bij 15 maanden geloof ik).

Niet druk om maken dus! Komt echt wel allemaal...

Groetjes,
Karin mv Hannah (20-11-2006)

Hallo!
Lees ik t goed? Lijst van CB????? Heeft het cb echt een lijst met wat 'moet' met zoveel maanden???? mama mia....
Laat je niet gekmaken hoor! Ik moest net even hardop lachen toen ik me probeerde voor te stellen hoe dat eruit ziet op je billen zittend voortbewegen, naast mijn rollende Billy mooi stel!
groetjes, Priscilla

Hoi Priscilla,

Ja, het CB heeft een lijst met wat ze wanner zouden 'moeten' kunnen doen.
Zoek maar es in Google op Van Wiechen ontwikkelingsonderzoek. Dan vind je hem zo, kun je downloaden als pdf.

Ik trek me er dus ook weinig van aan hoor. Elke kind ontwikkelt zich op een andere manier/volgorde. Uiteindelijk komt het wel goed. Daar twijfel ik geen moment aan.

Ja, zittend op haar billen gaat ze dus de hele kamer door nu. Ze doet één beentje naar achteren (alsof ze zou gaan kruipen), maar het andere beentje blijft gewoon voor haar en dan gebruikt ze ook nog twee handjes op de grond om zich vooruit te bewegen. Ik snap het ook nog niet helemaal, hoe ze het doet, maar ze is al behoorlijk snel aan het worden op deze manier. Sta ik even in de keuken, zit ze ineens bijna naast me terwijl ze in de woonkamer zat (we hebben een open keuken).

Rollend verplaatsen is ook een manier ja. Rollen is bij Hannah nooit favoriet geweest. Ze kan het wel hoor, beide kanten op, maar doet het nu echt nooit meer. Op haar buik liggen vind ze ook nog steeds helemaal niks. Eigenlijk altijd zo geweest.

Groetjes,
Karin mv Hannah (20-11-2006)

Hallo allemaal.
Ik wil degene die hebben gereageerd hartelijk bedanken voor de reacties. Het is toch een hele geruststelling om te weten dan er nog voldoende kinderen zijn die het ook rustig aan doen. Ik wacht gewoon af wanneer mijn meid ineens het idee krijgt om te gaan kruipen/staan/lopen.

Terug
Bovenaan