troosten? of laten huilen?

A

Anoniem

Guest
Mijn zoontje van 5 weken heeft (meestal) in de namiddag van 16.00 uur tot ongeveer 23.00 uur een wakkere periode waarin hij niet meer in zijn bedje wil slapen, hij jankt de boel bij elkaar als je hem even neerlegt. Zelfs erbij gaan liggen helpt niet, hij MOET opgepakt worden anders krijg je hem niet stil. Bij mijn man moet er zelfs met hem rondgelopen worden..Ja hij heeft goed door wie hem vasthoudt. We wiegen hem op schoot, of hij slaapt lekker in na borstvoeding, maar zodra we hem in zijn bedje leggen gaan de oogjes weer open en is hij lekker wakker! zo gaat de hele avond dus door totdat hij zo moe is dat hij gelukkig snachts goed slaapt en ook in eigen bedje (wel op onze kamer). Ik kom aan niets toe, kan mijn tanden pas poetsen als hij slaapt en we eten maar om de beurt met mijn man. Ik sta nu voor het dilemma: een paar keer flink laten huilen dan nog maar een keer? want tot nu toe heeft laten huilen niets opgeleverd. Of toch troosten iedere keer met als gevolg lamme armen en schouders? Een draagdoek heb ik ook geprobeerd maar is ook niet practisch als je zelf ook even wil bijslapen of naar de wc moet. Bij mijn dochter ging het precies zo en heeft 3 maanden geduurd, bij deze baby wilde ik het anders aanpakken maar blijkbaar heeft ie hetzelfde karakter als mijn dochter. Ik moet over 2 maanden weer werken en zie dat niet zitten zo oververmoeid.

Wie heeft tips? bedankt alvast
Hanif

hoi Hanife

ons zoontje heeft precies hetzelfde na de fles van 1600 is hij huilering wil niet meer slapen in zijn bedje en is niks goed.
ik leg hem na zijn 1600 flesje toch altijd even terug in zijn bedje. na ongeveer een half uurtje huilen ga ik hem pakken.soms ga ik wandelen dan valt ie lekker in slaap maar zodra we weer stilstaan begint ie weer.
daarna gaat ie gewoon in de box. meestal wel met de fopspeen want dan is het wel goed. maar na 1 uurtje heeft ie dat ook weer gezien en ligt ie vaker bij ons in de armen.
om 1900 krijgt ie weer zijn flesje. in bed wordt ie dan niet meer gelegt hij heeft in die 6 weken nog niet 1 keer geslapen rond die tijd.
dan houden we hem in onze armen en geven hem de pink.
als ie rustig is leggen we hem beneden bij ons in de wandelwagen en dan is het wel goed.
misschien kun je dus ook eens proberen om hem in de wandelwagen te leggen???
ik ben er ook pas ongeveer 1 week achter en bij ons   helpt het  wel iets

Hallo!

Ons zoontje is nu 4,5 week. Wij hadden precies hetzelfde, bij ons lag hij lekker te slapen... legde we hem in zijn bedje. Oogjes wagenwijd open! Nu heb ik het boek Regelmaat en inbakeren gekocht. En hierin stonden herkenbare verhalen... Wat bleek, ons zoontje was niet gewend om in zijn eigen bedje in slaap te vallen omdat wij hem slapend in bed legde. Nu geven we hem zijn flesje, boeren, even knuffelen.. is hij nog wakker, even alleen in de box laten spelen en dan bij de eerste tekenen van moe worden in bedje leggen (wakker dus). (hij valt ook wel eens tijdens zijn fles in slaap... tja, dan leg je hem toch wakker in bed)

En dan laten huilen... wij deden 20 minuten en dan gaan kijken, na een paar dagen merkte we al verschil. Hij huilt nu max. 10 minuten en dan valt ie in slaap. Soms huilt hij wel langer maar dan is er ook echt wat.

Kijk ook eens op www.puckababy.com, ik twijfel hier over... wil het eigenlijk wel proberen... maar  het gaat nu toch al vrij aardig met ons menneke.

Ik vertel mijn verhaaltje omdat het bij ons geholpen heeft, dat wil natuurlijk niet betekenen dat het iedereen helpt.

xx
Miepzzz

Hallo Hanif,

Wat vervelend zeg dat je zoontje zoveel huilt. Je wordt daar zelf inderdaad ook moedeloos van. Ik herken je verhaal wel een beetje van onze dochter toen zij zo oud was. Zij begon altijd te huilen op het moment dat wij moesten eten. Het maakte niet uit hoe laat we aten, maar zodra de ketel op het fornuis stond was het raak. Erg vervelend is het dan als je om de beurt moet eten en daar hadden we na een week dan ook geen zin meer in.
We zijn toen echt de regelmaat gaan toepassen. Na de fles nog even knuffelen en spelen. Zodra ze begon te gapen, of met haar handje naast haar hoofd lag dan ging ze het bed in. Haar muziekje zette ik dan aan, gaf haar een kus en bleef nog boven wat rommelen. Soms duurde het wel een half uur voordat ze sliep. Als ze bleef huilen ging ik om de 5/10 minuten even kijken. Haar over het hoofdje strijken, kus geven en weer naar beneden.
We kregen in die tijd het advies van het cb om in te bakeren, omdat ze zoveel met haar handjes waaide. Dat heb ik geprobeerd, maar daar raakte ze helemaal van in paniek. Gillen, krijsen noem maar op. Wij kwamen erachter dat ze het heelijk vond om op haar buik te liggen. Vanaf het moment dat we haar op haar buik leggen, slaapt ze binnen 10 minuten en superlekker. Ze was toen 5 weken, inmiddels al 4.5 maand.

Je moet dus even investeren en dat kost tijd en soms ook veel moeite. Kijk goed wat je kindje fijn vindt en speel daarop in. Probeer zoveel mogelijk regelmaat en werk met een vast ritueel. Dat is op den duur herkenbaar voor ze en dat werkt het beste.

Veel succes
Groetjes Anninas

quote: hanife cesur schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('07-07-2008 09:45:47'));

Mijn zoontje van 5 weken heeft (meestal) in de namiddag van 16.00 uur tot ongeveer 23.00 uur een wakkere periode waarin hij niet meer in zijn bedje wil slapen, hij jankt de boel bij elkaar als je hem even neerlegt. Zelfs erbij gaan liggen helpt niet, hij MOET opgepakt worden anders krijg je hem niet stil. Bij mijn man moet er zelfs met hem rondgelopen worden..Ja hij heeft goed door wie hem vasthoudt. We wiegen hem op schoot, of hij slaapt lekker in na borstvoeding, maar zodra we hem in zijn bedje leggen gaan de oogjes weer open en is hij lekker wakker! zo gaat de hele avond dus door totdat hij zo moe is dat hij gelukkig snachts goed slaapt en ook in eigen bedje (wel op onze kamer).  

Hoi,

Veel jonge baby's zijn in de namiddag onrustig. Maar zoals je al met je dochter hebt ervaren, is ook dit een fase (hoe vermoeiend ook ). Je kunt  je zoontje hier doorheen helpen door tegemoet te komen aan zijn behoefte en hem veel lichaamscontact te bieden. Een draagdoek kan daar inderdaad een fijn hulpmiddel bij zijn. Je geeft aan dat je het met bepaalde dingen niet zo praktisch vindt. Ik kan me echter voorstellen dat bijslapen met een huilende baby ook niet echt een succes is... Tanden poetsen moet sowieso lukken tijdens het dragen .
Een andere mogelijkheid is je kindje laten clusteren. Want dát is eigenlijk waar veel jonge baby's behoefte aan hebben tijdens die uren van de dag, vaak (en soms zelfs onafgebroken) aan de borst. Dat werkt kalmerend en rustgevend en hij kan  zo een bodempje leggen voor de nacht. Daarnaast kun je de voedingsmomenten voor jezelf ook als een (welverdiende)  rustpauze zien. Op www.borstvoedingsforum.nl , het forum van de Samenwerkende Borstvoedingorganisaties, kun je zoeken op trefwoord. Als je zoekt op het woord 'clusteren' kom je vast veel ervaringsverhalen tegen. Ook clusteren is een fase, het gaat vanzelf weer over.

Succes!

Groetjes van Yvonne

Hoi,
Als het echt niet lukt misschien eens langs gaan bij een osteopaat.
Ik ben daar ook geweest met mijn dochtertje en het hielp echt. Zij had geen slaap probleem maar kon niet op haar rug liggen.
Maar in de folder die ik had gekregen stond in dat je daar ook terecht kan met slaap probelemen.
Heel veel succes

Hallo Hanife,

Je kindje is nog zo jong. Hij heeft nog heel veel behoefte aan mama's warme lichaam. Je moet er gewoon aan toegeven en accepteren dat je niet veel kan doen aan het huishouden. Dat heb ik ook gedaan en dat geeft echt heel veel rust. Ook heb ik de draagzak/doek veel gebruikt. Mijn man helpt me zoveel als mogelijk. Hij kookt soms, brengt me wat te drinken en eten en dan kan ik rustig met de kleine op de bank zitten tv kijken.
Zoals Yvonne ook zegt, veel kinderen rond die leeftijd hebben tussen 17.00 en 23.00 uur een wakkere of huilperiode. Mijn dochter had de behoefte om veel aan de borst te drinken en daar heb ik aan toegegeven. Ik weet het, het is vermoeiend, maar je moet er niet teveel aan denken. Ze is nu 10 weken en ze gaat steeds minder clusteren en vermaakt zich ook steeds meer zelf.
Het komt echt wel goed. Hou vol.

Hey Hanif,

Vervelend is dat he? Ik had ook (en nog) wel eens het gevoel dat 'ik maar wat deed'. Fijn om hier te lezen dat wij niet de enige (voor ons gevoel) prutsers zijn. Blijf vooral op je gevoel af gaan! Onze dochter is inmiddels 10 weken oud en gelukkig gaat het slapen steeds beter. Rond de 5 weken hebben we een draagzak gekocht van Baby Bjorn, de draagdoek vond ze maar niets. Die draagzak is echt een superaankoop geweest. Anderen zeiden het ook al; je hebt je kind lekker bij je, iets waar ze heel veel behoefte aan hebben, én je kunt nog wat doen. Als ze diep in slaap is, kan ik haar zo in haar bedje leggen. Dan leg ik d'r wel op haar buik, zo kan ze zichzelf niet wakker 'slaan'.

De Puckababy hebben we ook aangeschaft, scheelt ook enorm. 's Nachts wil ik haar niet op haar buik leggen en de slaapzak voorkomt ook dat ze niet zo met haar armen maait en zichzelf wakker houd.

Ik ben van mening dat je een kind, zeker van 5 weken, niet lang moet laten huilen. Je kunt ze echt nog niet verwennen en je kindje moet weten dat je er altijd voor hem bent. Het schijnt ook zo te zijn dat je, als je nu laat merken dat je er bent, het vertrouwen van je kindje groeit.

Veel sterkte in ieder geval!

Terug
Bovenaan