Trouwen of....

A

Anoniem

Guest
Dag!

Sinds kort hebben de stap genomen om aan kinderen te beginnen. We hopen dat alles voorspoedig lukt, maar nemen de tijd. Ik zou graag willen weten of er mensen zijn die niet getrouwd zijn en eea op andere wijze geregistreerd hebben, en vooral hoe gaat dit in zijn werk? We willen ooit trouwen maar niet op dit moment maar uiteraard mocht het zwanger worden lukken wel alles goed geregeld hebben. Bedankt voor reacties!

Hallo welkom op het forum. Mijn vriend & ik zijn ook nog niet getrouwd. Als ik zwanger mag worden weet ik niet of we voor die tijd gaan trouwen of idd alles heel goed regelen. Ik heb er laatst hier op het forum iets over gelezen, maar weet ff niet meer waar. Waarschijnlijk kun je beter trouwen dan alles laten uitzoeken en heel goed regelen, want dan zit je ook met notariskosten enzo hè. Maar ja dan is de vraag hoe je wil trouwen? Klein en intiem sfeertje of toch wel met een groot feest erbij? Dat maakt natuurlijk wel verschil.

Wens jullie in elk geval alle geluk van de toekomst.

Liefs Nathalie

Hey meiden,

Ook wij zijn niet getrouwd.
Toen we vorigjaar begonnen met proberen zwanger te raken heb ik voor mijn vriend het boek "vaderschap voor beginners" gekocht, hij heeft het nog niet gelezen, maar ik wel.
Daar staat precies in wat aanstaande vaders moeten doen om hun kind te erkennen en dat soort dingen. Staat trouwens nog veel meer leuke dingen in!

Succes met zwanger worden!

Liefs Phoebe

Bedankt voor jullie reacties! Ik heb me aangesloten bij de mei-stoppers, en we hopen op mooi nieuws dit jaar....

Trouwen zit er echt niet in, dus ik zal me wel laten informeren wat de notariskosten zijn en hoe het erkennen gaat. Ik ga me erin verdiepen!

Hey meiden,

Deze vraag is inderdaad al eens ergens voorgekomen (dacht in jouw topic nathalie) toen heb ik daar ook al gereageerd.
Het zit namelijk zo; Als je nog niet getrouwd bent, moet je vriend het kind erkennen e.d. Je moet alles voor later (testament e.d.) op papier laten zetten bij de notaris. Ik weet niet of je al eens te maken hebt gehad met een notaris, maar je schrikt ervan wat zo'n man/vrouw kost.

In iedere gemeente hebben ze 1 dagdeel per week (dus bijv. op maandag ochtend) het "gratis" trouwen.
Dit betekend dat je daar voor de wet kunt trouwen en niet de kosten betaald van de ambtenaar, maar alleen het trouwboekje (ofzoiets). Dit is een stuk goedkoper. Voor het geld wat je je bespaart kun je dan misschien gaan uiteten met je (schoon)ouders.
Zelf kiezen wij ook voor optie 2. Wij trouwen dan gewoon voor de wet en gaan dan met de fam. lekker uiteten.

Bel anders gewoon eens vrijblijvend naar een notaris en naar het stadshuis en vraag hoe en wat.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

Groetjes mama22.

Hoi Mooiedromen,

Wij wilde ook wachten met trouwen.
En toen we er achter kwamen dat ik zwanger was zijn we snel genoeg naar de notaris gegaan om alles te regelen.
En hier komt heel wat bij kijken:
- Je vriend moet je kind erkennen (dit kun je al tijdens de zwangerschap doen bij de gemeente en stelt niet zo heel veel voor)
- Als je kind geboren is moet je naar de rechtbank in uitrecht om het ouderlijk gezag voor de vader aan te vragen.
- Bij de notaris moet je een testament af laten sluiten (als je een samenlevingscontract hebt, dit is niet aan te passen, ik denk als je dit niet hebt dat je nog meer moet doen bij de notaris).
Deze laatste 2 dingen kosten erg veel geld en dan is nog maar de vraag of alles goed vast ligt.

Wij hebben dus besloten om te trouwen.
Wij houden een budet trouwerij op 27 oktober.
Dit is op maandag en op die dag kun je gratis trouwen.
Ik krijg mijn bruidsjurk van mijn moeder.
We hebben een heeeeeeeellll goedkope fotograaf.
En de bruidstaart wordt door een bekende gemaakt.
En verder willen we een lunch houden.
Wij zijn die hele dag met ca 17 - 20 personen.
Tevens ben ik die dag 7 maanden zwanger en willen we het dus niet laat en niet duur maken.
Vandaar ook dat we het zo klein maar wel speciaal houden.

hoop dat je wat hebt aan deze info?

Liefs
Anita

He meiden!

Ook mijn vriend en ik zijn niet getrouwd. En wij hebben altijd gezegt te gaan trouwen als we "veel"geld eraan te besteden hebben. En mocht ik zwanger raken, we dit doen zoals hieronder door de rest allemaal beschreven.

Dit kost een hoop geld. En dus hebben we toch besloten te gaan trouwen. April volgend jaar. Klein en intiem. Maar wel gezellig.
Ik hoop tegen die tijd zwanger te zijn (misschien zelfs bevallen??) en een mooie dag te beleven. En alles is dan goed geregeld!

Succes ermee!

Groetjes Jacqy

Hoi!!

Ik reageer ook eventjes, want mijn vriend en ik hebben er ook lang over nagedacht.
Wij willen eerst graag kinderen en daarna, als de kinderen een jaar of 4 zijn trouwen. Het lijkt ons wel een mooie gedachte om als gezin elkaar trouw te beloven zeg maar. Daarnaast vind ik het ook een leuke/fijne gedachte dat je eigen kinderen de bruidskinderen zijn (als je dat wilt) en niet de kinderen van een ander.

Het is inderdaad zo dat je bij de notaris e.e.a. moet regelen, wil je zekerheid hebben. Toen wij gingen samenwonen hebben we alleen een testament op laten maken. Dit kostte ons 500 euro dacht ik. Je kan daarin alle situaties laten beschrijven. Zo hebben wij bijvoorbeeld "Met kinderen, zonder huwelijk", "Zonder kinderen, met huwelijk" en ga zo maar door. Dit is dus eenmalig en kan je je hele leven gebruiken, wat er ook gebeurt. Daarnaast is het ook wel verstandig om een samenlevingscontract op te stellen (ong. 300 euro), waarin je bijvoorbeeld kan beschrijven dat bij uit elkaar gaan jij nog 4 maanden in het huis mag blijven wonen ofzo. Misschien  handig als je zwanger bent....je weet het maar nooit. Je moet wel over situaties nadenken die je liever niet wil meemaken, maar stel dat er iets gebeurt, dan ben je blij dat het vastligt.

Naast deze documenten kan de vader het kind erkennen bij de gemeente. In onze gemeente kost dat niets, enkel de uittreksels van geboorteregister van vader en moeder e.d. De gezamenlijke voogdij moet bij de rechtbank worden aangevraagd. Naar mijn mening hoeft dit niet per se in Utrecht (zoals in een  eerder berichtje geschreven werd), maar kan dit gewoon bij de dichtstbijzijnde rechtbank. Er staat op internet een formulier dat je kan downloaden en invullen. Je hoeft niet voor te komen of wat dan ook. Wel heb je hiervoor weer die paperassen van de gemeente nodig, incl. erkenning. Dat zijn ook weer de enige kosten.
Al met al ben je denk ik (afhankelijk van wat de notaris rekent)  tussen de 800 en 1000 euro kwijt en heb je -als je alles goed beschrijft-   dezelfde  'regels'  als wanneer je trouwt. Het is alleen wat meer geregel (alhoewel....?). Je kan je ook bedenken dat een testament sowieso wel handig is, trouwen of niet trouwen. Notariskosten heb je dan toch.

Groetjes,
Druifje

Terug
Bovenaan