Hoi!!
Ik reageer ook eventjes, want mijn vriend en ik hebben er ook lang over nagedacht.
Wij willen eerst graag kinderen en daarna, als de kinderen een jaar of 4 zijn trouwen. Het lijkt ons wel een mooie gedachte om als gezin elkaar trouw te beloven zeg maar. Daarnaast vind ik het ook een leuke/fijne gedachte dat je eigen kinderen de bruidskinderen zijn (als je dat wilt) en niet de kinderen van een ander.
Het is inderdaad zo dat je bij de notaris e.e.a. moet regelen, wil je zekerheid hebben. Toen wij gingen samenwonen hebben we alleen een testament op laten maken. Dit kostte ons 500 euro dacht ik. Je kan daarin alle situaties laten beschrijven. Zo hebben wij bijvoorbeeld "Met kinderen, zonder huwelijk", "Zonder kinderen, met huwelijk" en ga zo maar door. Dit is dus eenmalig en kan je je hele leven gebruiken, wat er ook gebeurt. Daarnaast is het ook wel verstandig om een samenlevingscontract op te stellen (ong. 300 euro), waarin je bijvoorbeeld kan beschrijven dat bij uit elkaar gaan jij nog 4 maanden in het huis mag blijven wonen ofzo. Misschien handig als je zwanger bent....je weet het maar nooit. Je moet wel over situaties nadenken die je liever niet wil meemaken, maar stel dat er iets gebeurt, dan ben je blij dat het vastligt.
Naast deze documenten kan de vader het kind erkennen bij de gemeente. In onze gemeente kost dat niets, enkel de uittreksels van geboorteregister van vader en moeder e.d. De gezamenlijke voogdij moet bij de rechtbank worden aangevraagd. Naar mijn mening hoeft dit niet per se in Utrecht (zoals in een eerder berichtje geschreven werd), maar kan dit gewoon bij de dichtstbijzijnde rechtbank. Er staat op internet een formulier dat je kan downloaden en invullen. Je hoeft niet voor te komen of wat dan ook. Wel heb je hiervoor weer die paperassen van de gemeente nodig, incl. erkenning. Dat zijn ook weer de enige kosten.
Al met al ben je denk ik (afhankelijk van wat de notaris rekent) tussen de 800 en 1000 euro kwijt en heb je -als je alles goed beschrijft- dezelfde 'regels' als wanneer je trouwt. Het is alleen wat meer geregel (alhoewel....?). Je kan je ook bedenken dat een testament sowieso wel handig is, trouwen of niet trouwen. Notariskosten heb je dan toch.
Groetjes,
Druifje