Hallo allemaal,
wij zijn ook zwanger en mijn vriend en ik stonden ook voor het dilema, hoe gaan we alles nu goed regelen. Wij willen wel ooit trouwen maar dan ook een groot feest geven en daar hebben wij nu geen geld voor.
Op de site van postbus 51 vonden wij een boekje met informatie over samenlevingscontract, trouwen of geregistreerd partnerschap.
Als je alleen samenwoont moet je dus het kind erkennen en via de rechtbank ouderlijk gezag aanvragen. Als je getrouwd bent is alles geregeld. En met geregistreerd partnerschap moet de vader alleen het kind erkennen (dat is zo geregeld) en krijgt dan automatisch het ouderlijk gezag.
Wij hebben gekozen voor geregistreerd partnerschap en gaan dit dan ook dit jaar nog doen. Het grootste voordeel vind ik zelf dat je ook de achternaam van je partner kunt aannemen en dus dezelfde achternaam krijgt als je baby. En dat je een geregistreerd partnerschap altijd kunt omzetten in een huwelijk, dus altijd nog een keer kunt trouwen. Ik hoop dat ik t zo goed uitgelegd heb. Maar in de folder staat het heel uitgebreid als je er meer over wilt weten.
Groetjes poeh