Tweede moderna vaccinatie in eerste trimester

Dit blijft altijd lastig. In februari mijn eerste prik van astra gekregen. Toen ik aan de buurt was voor mijn 2e vaccinatie was ik zwanger. Ik heb de keuze gemaakt om mijn 2e niet te halen, puur om het feit dat ze niet kunnen weten welk effect het heeft op de baby op langer termijn.
Het stelt mij gerust dat de besmettingen dalen en dat straks de meeste mensen om mij heen gevaccineerd zijn. De kans om corona op te lopen wordt dus steeds kleiner. Ook moet ik vanaf 28 weken ander werk doen ivm het risico. Mijn tweede prik of eventueel weer een nieuwe prik haal ik wel weer als ik bevallen ben.

Zit je misschien op instagram? Makesciencework legt het erg goed uit over vaccinatie en zwangerschap. Zij is zelf arts op seh. Ik zelf heb met precies twaalf weken mijn eerste gehad. Nergens last van gehad. In week dertien een echo gehad en alles is goed.

Ik werk in het ziekenhuis. Waar dames die zwanger worden met moderna of pfizer gevaccineerd als ze dat willen. Astra en Jansen niet. Ik de beknopte bijsluiters van alle vaccins staat advies voor zwangere. Natuurlijk luisteren naar je gevoel. Praat met je verloskundige/huisarts. Maar Modena mag gewoon gegeven worden aan zwangere en word zelfs door gyn aangeraden. Heb zaterdag mijn tweede prik. Ik weet niet of ik zwanger ben maar heb zo het idee dat het misschien wel zo kan zijn. Toch ga ik hem halen.

Hoi,
Het is een keuze die je inderdaad zelf moet maken. Zolang je je maar goed informeerd. Ik neem zelf geen vaccin. De reden hiervoor us dat in mijn persoonlijke situatie de bijwerkingen zwaarder wegen, en het onbekende lange termijn effect, dan de voordelen van een vaccinatie. Ik heb met mijn verloskundige overlegt en zij gaf mij dit advies.
Voor iemand waarbij het risico op covid groter is dan de risico's op bijwerkingen, adviseert zij juist om wel te vaccineren. Ze zei dat ieder het persoonlijk, met zijn eigen risico's moet afwegen. Ze vond het wel erg belangrijk dat mensen bewust zijn van wat ze doen. Hier ben ik met haar eens.
Een vaccinatie haal je voor jou en de kleine zijn gezondheid. Ben bewust van bijwerkingwn die bekend en van nog onbekende effecten. En baseer daar je persoonlijke keuze op.
Besluit je om te wachten dan is dat je goed recht. Besluit je om hem te nemen, dan is dat ook je goed recht! Laat je alleen niet gek maken door mensen die je pushen om het wel of niet te nemen.
Succes met deze lastige keuze, en nog een fijne zwangerschap!

Hoi,
Ik ben benieuwd wat je beslissing is geweest? Ik zit ongeveer in hetzelfde schuitje namelijk, maar dan voor Pfizer. Mijn tweede Pfizer vaccinatie zou ik dan rond 6 weken zwangerschap krijgen en ik twijfel... 

Hoi! Ik heb toch besloten te wachten tot na de eerste 10 weken zwangerschap. Ik ben nu 10 weken en heb woensdag de termijn echo. Daarna ga ik me aanmelden voor mijn tweede prik :)

Spannend! Dus dan is de tweede prik in je tweede trimester? Omdat je je dan nog moet aanmelden voor de tweede prik? Ik heb straks een belafspraak met mijn huisarts. Ben benieuwd wat hij zegt. 

Ja in tweede trimester! Mijn verloskundige (en deze app trouwens ook) legde uit dat na 10 weken een kindje helemaal gevormd is en vooral nog groeit. Dus daarom raadde de verloskundige me aan om de eerste 10 weken af te wachten. :) Succes met je keuze!!

Achteraf gezien ben ik wel blij met de keuze om te wachten, ik vind het al best wel spannend allemaal of het kindje straks gezond is en niets mankeert. Ik denk dat ik het met de prik nog wat spannender had gevonden. Maar dit is iets heel persoonlijks natuurlijk! Echt doen wat voor jou goed voelt ? ik ben aan de andere kant namelijk ook blij dat de prik er over 2 weken wel in zit, die geeft toch ook weer een bepaalde zekerheid als je op pad gaat.

Oh! Wat misschien ook nog goed is om te weten, na de eerste prik van pfizer of moderna ben je al ruim beschermt (80%). Ze schreven toen alleen nog niets over die nieuwe delta variant die nu op rukt..

Terug
Bovenaan