tweetalig

A

Anoniem

Guest
Vraagje

Zijn er ook mensen die hun kind(eren) tweetalig opvoeden? Zo ja, hoe doen jullie dat dan? En wat is de reden ervan?

Janine

Hoi,

Ja daar ben ik wéér!!! hahaha, ja wij willen onze dochter 2 talig en het liefst 3 talig opvoeden (de voorkeur gaat uit naar 3)
Ik ben zelf 2 talig opgevoed (nederlands-duits) en mijn man ook (nederlands-engels)
De kinderen van mijn broer worden ook 2 talig opgevoed.

Ik denk zelf dat het goed te doen is, als ik naar mezelf kijk. En die ukkies pakken dat heel makkelijk op.

Groetjes Debby mv B'Elanna

ohh en de reden?? ik vind het behoorlijk handig, en wat je aan wijsheid in je leven kan meepakken moet je meepakken.

Wij wonen namelijk in Duitsland, net over de grens. Wij willen dat Erikjan daar ook naar school gaat, want we wonen daar tenslotte ook. Zelf zijn mijn man en ik Nederlands, en ik ben lerares Duits, dus t ´is geen probleem, ik vind het alleen heel erg wennen om Duits te praten tegen Erikjan temidden van Nederlanders, vooral als ze negatief zijn, en dat gebeurt de laatste tijd nogal eens. Ze zeggen dan, ach dat leert hij wel op school, maar ik wil niet dat hij m,et een achterstand begint. Toen ik zwanger was, vond iedereen het geweldig, dus ik was wel benieuwd.
Hoe willen jullie het doen, dat tweetalig opvoeden?

Janine

quote: B Elanna reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('13-08-2007 14:18:35'));

ohh en de reden?? ik vind het behoorlijk handig, en wat je aan wijsheid in je leven kan meepakken moet je meepakken.

Precies! En als je het wilt doen, kun je er beter zo vroeg mogelijk mee beginnen. Na een bepaalde leeftijd raken ze vaardigheid kwijt, of deze wordt veel zwakker, om twee talen te leren.
Als je googled op dit onderwerp kom je heel veel interessante sites tegen!
Hier geen twee talen, maar wel dialect. Thuis spreken wij alleen dialect en abn leren ze op school wel.
Sil

Hoi,

Spelender wijs.. Grotendeels van mijn familie woont in Duitsland.