tweetalig

A

Anoniem

Guest
Vraagje

Zijn er ook mensen die hun kind(eren) tweetalig opvoeden? Zo ja, hoe doen jullie dat dan? En wat is de reden ervan?

Janine

Hoi,

Ja daar ben ik wéér!!! hahaha, ja wij willen onze dochter 2 talig en het liefst 3 talig opvoeden (de voorkeur gaat uit naar 3)
Ik ben zelf 2 talig opgevoed (nederlands-duits) en mijn man ook (nederlands-engels)
De kinderen van mijn broer worden ook 2 talig opgevoed.

Ik denk zelf dat het goed te doen is, als ik naar mezelf kijk. En die ukkies pakken dat heel makkelijk op.

Groetjes Debby mv B'Elanna

ohh en de reden?? ik vind het behoorlijk handig, en wat je aan wijsheid in je leven kan meepakken moet je meepakken.

Wij wonen namelijk in Duitsland, net over de grens. Wij willen dat Erikjan daar ook naar school gaat, want we wonen daar tenslotte ook. Zelf zijn mijn man en ik Nederlands, en ik ben lerares Duits, dus t ´is geen probleem, ik vind het alleen heel erg wennen om Duits te praten tegen Erikjan temidden van Nederlanders, vooral als ze negatief zijn, en dat gebeurt de laatste tijd nogal eens. Ze zeggen dan, ach dat leert hij wel op school, maar ik wil niet dat hij m,et een achterstand begint. Toen ik zwanger was, vond iedereen het geweldig, dus ik was wel benieuwd.
Hoe willen jullie het doen, dat tweetalig opvoeden?

Janine

quote: B Elanna reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('13-08-2007 14:18:35'));

ohh en de reden?? ik vind het behoorlijk handig, en wat je aan wijsheid in je leven kan meepakken moet je meepakken.

Precies! En als je het wilt doen, kun je er beter zo vroeg mogelijk mee beginnen. Na een bepaalde leeftijd raken ze vaardigheid kwijt, of deze wordt veel zwakker, om twee talen te leren.
Als je googled op dit onderwerp kom je heel veel interessante sites tegen!
Hier geen twee talen, maar wel dialect. Thuis spreken wij alleen dialect en abn leren ze op school wel.
Sil

Hoi,

Spelender wijs.. Grotendeels van mijn familie woont in Duitsland.
En ik moet je eerlijk bekennen, mijn moeder heeft nóóit Duits tegen ons gesproken.
Maar dat komt ook omdat wij in Nederland wonen, denk ik.. en mijn moeder deze taal zich machtig wou maken (spreekt overigens ZONDER duits accent, wél met een rotterdams accent)

Ik heb hetzelf dus door mijn familie geleerd, en door tv programma's, vroeger had je hier ook pumuckl en spass am dienstag. Daar keken we veel naar.
Ook werd er vroeger minder na gesynchroniseerd.
Ik denk wel dat ik er meer energie in moet steken als wat mijn ouders hebben gedaan.
Hoe precies ik het aan ga pakken weet ik nog niet helemaal, maar we gaan beginnen met makkelijke woordjes die ze kunnen oppakken. Dus als ze naar bed gaat; gute nacht/good night enz...

Hoi Janine,

Zelf ben ik nederlands en mijn vriend is turks , ons zoontje is nu 9 maanden en wij willen hem ook graag 2 talig opvoeden 1 probleem ik spreek geen turks!!!
Toch doen we ons best hij begint nu al wat vaste woorden tegen onze zoon te gebruiken die  ik dan ook zeg maar '' mee leer'' .
Ik denk dat je gewoon een beetje afwisellend de talen moet praten tegen je baby nu snapt hij er nog niet zo veel van maar zo kan hij wel goed wennen aan de verschilldende klanken in de talen en straks al onderscheiden wanneer je de ene of de andere taal spreekt.
Natuurlijk niet de woorden door elkaar gooien maar bijv : papa zegt hetzelfde als mama alleen papa in zijn taal.
Bij ons word dat iets lastiger dan zal ik gewoon ned en hij turks moeten praten, ja het is even zoeken.
Wat veel buitenlandse mensen doen is gewoon eerst zeg maar de moeder taal leren vanaf kinds af aan en dan later pas nederlands.

Zelf ben ik daar op tegen omdat  ik denk datje  dan toch een lichte achterstand in de nederlandse taal kunt krijgen.

Groetjes Char

quote: Char85 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('13-08-2007 14:34:08'));

Hoi Janine,

Zelf ben ik nederlands en mijn vriend is turks , ons zoontje is nu 9 maanden en wij willen hem ook graag 2 talig opvoeden 1 probleem ik spreek geen turks!!!
Toch doen we ons best hij begint nu al wat vaste woorden tegen onze zoon te gebruiken die  ik dan ook zeg maar '' mee leer'' .

Groetjes Char

Hoi,

Kijk!!! en zo wordt jezelf ook weer wijzer!! Héérlijk lijkt me dat!!

Terug
Bovenaan