twijfel: creche of niet?

Tessa vindt het super op het KDV. Ze zit 2 dagen op een kleinschalig verblijf (bij de militaire kazerne, dus drillen zit er meteen in

Met 5 kindjes is het gewoon druk in de babygroep! De peutergroep bestaat ongeveer uit 8 kindjes. Dus lekker veel aandacht met 3 leidsters en kijken wat de andere hummeltjes wel al kunnen........
Enne, die knutselwerkjes die je mee krijgt zijn echt wel super, de hele koelkast hangt hier vol! Nadeel van het KDV is, (eigenlijk van Tessa) is dat ze echt oververmoeid is als ze thuis komt, meteen na het eten lekker naar bed.

Gewoon lekker doen wat je zelf het beste vindt!

Lisenka mv Tessa (10-9-2006)

Hoi Kirsten,

Ik werk zelf in de kinderopvang op een babygroep (kids van 0 tot 2 jaar).
Wij mogen en hebben dus ook altijd 10 baby's op de groep met 2 leidsters, ik vindt dit persoonlijk veel te veel. Ik kan de kindjes niet de aandacht geven die ik ze zou willen geven!
Dit is natuurlijk per kdv verschillend, de gene die boven mij reageerde had het over 5 baby's. Dat is een luxe, heerlijk!

Natuurlijk als die kleintjes wat groter worden is het ook anders. Een kleintje wat lekker rond kruipt en zich kan vermaken zal het misschien beter naar zijn zin hebben op een volle groep dan een hummeltje van 4 maanden wat maar ligt te liggen.
Ik zou doen wat je zelf een goed gevoel geeft! Jente gaat niet naar het KDV en ik vindt het heerlijk zo. Wel probeer ik hem in contact te laten komen met andere kids, bv van mijn vriendin of door te zwemmen of op de kinderboerderij!

Hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt, groetjes Fennie

Skip gaat  1 hele dag per week naar het kdv. Hij vindt het geweldig en wij ook haha. Wij vinden het ook belangrijk dat Skip contact heeft met andere kinderen, en dat hij eens meedraait in een ander ritme. Hij gaat ook naar oma en daar is het ritme toch vooral zoals thuis, ook ontmoet hij daar niet zoveel kinderen. Ik vind het altijd heel schattig om te zien hoe hij contact maakt met andere kinderen, heel lief om te zien.

Hoi Kirsten,

Ik had dit topic al wel gelezen, maar nog geen tijd gehad om te reageren. Ik wil er toch nog het volgende over kwijt:

Ik werk momenteel niet (ziektewet) en ben dus full time huismoeder. Op zich heerlijk, maar.... aangezien we niet echt mensen in de buurt hebben die eens kunnen oppassen EN mijn vriend een eigen zaak heeft waar heeel veel tijd in gaat zitten, ben ik dus ALTIJD degene die bij Julian is (op een enkele uitzondering daargelaten). En hoe gek ik ook met mijn zoon ben, ik wil ook wel eens meer dan alleen maar moeder zijn.
Daarom gaat hij sinds kort 1 dag in de week naar de creche en hij vindt het heerlijk!
Zo hadden mijn vriend en ik weer eens een dagje samen om naar de sauna te gaan en heb ik voor het eerst weer eens met oudcollega's geluncht. Wat een weelde om even de handen vrij te hebben en eens een dag niet alleen maar ter beschikking van mijn  hummeltje te staan.
En wat ik al schreef: Julian vindt het geweldig, voor hem is het echt een dagje uit. Of hij er later voordeel van heeft dat hij nu al met leeftijdgenoten in contact is, tja, dat zullen we nooit weten, maar het kan ook zeker geen kwaad om eens iemand anders te zien dan alleen maar mij.
Dus: voor beide zijn die vrijdagen heerlijk, maar het mooiste moment is toch wel weer als ik hem ophaal van het KDV. Ik opgeladen en hij uitgeput! hihi!
Dus: als het haalbaar is, waarom dan niet??

Groetjes,
Ellen

Nog even een aanvulling:
hier in het noorden heb je ook thuishuizen, kleinschalige kinderopvang (www.thuishuis.info). Wellicht is dat soort dingen ook in de rest van het land wel te vinden.

Mijn meis gaat ook een dag in de week naar de creche en alhoewel ze het daar best wel naar haar zin heeft... tja hoe leg ik dit nou ns goed uit. Het is een keurig net gebouw, ze hebben prachtig speelgoed, de leidsters zijn hartstikke lief en doen eigenlijk alles zoals ik het graag zie.... en toch word ik er niet gelukkig van. Ik heb een goede baan, drie dagen in de week, een dag is papa thuis en een dag past Beppe (oma) op, dus dan blijft er een dag over dat ze naar de creche gaat. Het voelt mij zo tegennatuurlijk, dat ik niet goed kan begrijpen (niet boos worden aub!!!) dat mama's hun kidz zonder reden daar naar toe brengen. Maar goed, ieder mens is verschillend natuurlijk.

Als het niet hoeft dan zou ik haar niet naar de creche brengen, ze komen vroeg genoeg in contact met ander kidz. Maar dit is natuurlijk mijn bescheiden mening.

groet,

mama van Rêve

Even reageren op Ilse,

Voor mij voelt het niet tegennatuurlijk. Had wel de eerste keer een heel dubbel gevoel en er zullen ook best mensen zijn die mij egoistisch vinden oid. Maar die ene dag in de week helpt mij om een betere moeder voor Julian te zijn.   En daar doe ik het voor!
En wellicht is het is anders als je kindje een of meerdere oma's heeft waar het wordt opgevangen. Ik verkeer niet in de gelukkige positie dat er een oma kan oppassen, dus heb ik een alternatief gekozen.

Groetjes,
Ellen

He Ellen,

ik wil graag nog even zeggen, dat het puur voor mij persoonlijk is hoor. Ik veroordeel jou keuze er beslist niet om. Zeker als je geen oma's oid in de buurt hebt... en dan nog ook al heb je die wel in de buurt. Ik als control freak geef de voorkeur aan een creche juist omdat je daar controle hebt, dus ik vind een creche niet slecht. En zeker als jij je d'r beter door/bij voelt moet je dat absoluut doen.

Ik voel me er niet beter door, juist vervelender. En nee niet omdat ik een of andere supermoeder probeer te zijn, het is gewoon een heel diep gevoel wat ik je niet kan uitleggen. Wie weet als ik niet hoefde te werken dat ik zelf ook wel zoiets had van, pfff gelukkig eventjes een paar uurtjes de handen vrij, maar ja dat weet ik nu dus niet, want ik werk drie dagen.

Dus eindconclusie, iedereen moet doen waar hij/zij gelukkig van word en anders kiezen waar je misschien niet echt gelukkig van wordt, maar wat gewoon praktisch is. Het blijft lekker vaag lees ik wel, maar je begrijpt vast wel wat ik bedoel

groetjes

mama van Rêve

Terug
Bovenaan