Twijfels over stoppen met werken

Hallo,

Dat is inderdaad een moeilijke keuze die je moet maken. En helaas een keuze waar niemand je bij kan helpen.
Ik ben na de geboorte van onze meid een half jaar thuis geweest. Heb na het zwangerschapsverlof ouderschapsverlof genomen en dat grensde net aan de grote vakantie. Dus toen ik weer moest gaan werken was onze meid een half jaar oud. Ik heb dit als heerlijk ervaren, maar ik voelde me soms ook eenzaam. Alle vriendinnen werken full time, dus ik kon niet even bij iemand op de koffie. Mijn wereldje werd voor mijn gevoel erg klein.
Stoppen met werken was wel een optie, maar ik zou in de toekomst waarschijnlijk nooit meer een vaste baan krijgen. In het onderwijs liggen de banen namelijk niet voor het oprapen. En als je dan moet gaan vervangen werkt ook niet echt als je kinderen hebt. Daarbij vind ik mijn werk ook nog eens heerlijk, dus ik wilde ook niet echt stoppen.

Ik werk nu 2.5 dag en ik vind het heerlijk, ik ben dan even iemand anders dan alleen maar mama. Wij zorgen dat alles 's avonds al klaar staat voor de volgende dag, dus er is 's morgens ook geen stress. De dagen dat ik thuis ben geniet ik ook met volle teugen en heb ik alle tijd voor ons meisje. Het huishouden doe ik tussendoor of als zij in bed ligt. En ze vindt het geweldig om mee te helpen dus dat is wel een voordeel.

Veel succes met je keuze en laat ons even weten wat je beslist.

Groetjes Anne

Hoi,

Ik kan natuurlijk alleen maar uit mezelf praten, iedereen heeft er zijn eigen gevoel over maar persoonlijk zou ik gek worden als ik niet meer zou werken!
De dagen dat ik thuis ben vind ik het hardstikke gezellig met mijn kleine meid maar ik ben ook blij als ik weer naar m'n werk kan. Nou scheelt het ook wel dat ik mijn werk ontzettend leuk vind en dat onze dochter superlieve opa's en oma's heeft die het geweldig vinden om op te passen...
Ik werk 3 1/2 dag in de week waarvan 1 zaterdag. Dan is het papadag. Vinden ze allebei helemaal leuk!
1 dag komt mijn moeder. Doet gelijk de was, altijd fijn;) 1 dag gaat ze naar mijn schoonouders die hier in het dorp wonen en 1 dag kdv. Daar rent ze zowat de deur eruit als ik haar breng, zo leuk vindt ze het daar! Die dag heeft ze echt nodig, kan ze lekker haar energie kwijt met haar leeftijdgenootjes. Ze wil me niet eens meer uitzwaaien, het is 'dagdag mama' en ze gaat gelijk spelen.
Moet wel zeggen dat ik 3 1/2 dag werken echt het maximale vind, als er nog een 2e komt gaat er wel iets van de uren af maar voor nu gaat het prima en ik mis ook geen belangrijke dingen van haar. Ze is ook heel makkelijk, slaapt overal en voelt zich overal thuis...

Groetjes,

Zoals iedereen eigenlijk al zegt: het is een keus die van meerdere factoren afhangt, en die je eigenlijk zelf het beste kunt maken. Je voelt zelf het beste of je wilt werken, en als het financieel mogelijk is om niet te werken, en dat is wat je wil, dan is de keuze snel gemaakt toch? Wat zijn voor jou redenen om toch niet te stoppen met werken?

Ik werk zelf trouwens 3 dagen. Dit is prima te doen, ik vind het leuk om een paar dagen per week iemand anders te zijn dan mama. Zarah doet het ook prima op het kdv, ze heeft altijd de grootste lol en heeft zelfs een heus vriendje met wie ze hand in hand de dag doorbrengt! Helemaal geweldig toch?
Maar eerlijk is eerlijk, ik zou liever 2 dagen per week werken, ipv 3. Maar dat is voor ons financieel niet te doen helaas. Helemaal stoppen met werken zou ik dan weer niet willen, denk niet dat ik dat goed ga kunnen, alleen maar mama zijn, haha!

Overigens is Zarah een week ziek geweest, en heeft daardoor bij ons in bed geslapen. Nou, na een week amper slapen, is het wel echt vervelend als je er toch om half 7 uit moet en een hele dag moet gaan werken! Voel me nu dus even belabberd. Dat zou dan wel een voordeel zijn van niet werken.. haha! Succes met je beslissing!

Hey Meiden,

Bedankt voor jullie reacties.
Tja moeilijke keus.
Ik vind het namelijk erg leuk om mijn werk,alleen ik wil mijn kinderen gewoon niet naar een kdv doen.
En aangezien het oppassen door de oma's en opa's ook niet meer zo lekker loopt vind ik dat ik geen andere keuze heb.
Dan wil ik mijn werk wel opgeven voor de kids,maar blijf het wel moeilijk vinden want ik ga de contacten wel heel erg missen.

Het zou nog het beste zijn als mijn vriend 1 dag per week thuis kon zijn maar dat gaat helaas niet,hij is afdelingshoofd dus hij mag niet minder gaan werken.
Wel jammer want dat had een Top oplossing geweest!

Ik heb nog even om te beslissen maar ik denk wel dat ik ga stoppen.

Ik hou jullie op de hoogte.

Liefs Zonnetje

Hoi Zonnetje,

Wil ook nog even opmerken dat je met je man echt op één lijn moet zitten wat betreft stoppen met werken. Verwijten over en weer dat de een thuis is en de ander werkt kunnen op sommige momenten voorkomen, merk ik zelf en en zie ik ook bij anderen. Eén vriendin is zelfs weer fulltime gaan werken omdat de verhouding met haar man scheef ging lopen...
Ik werk 3 dagen (waarvan één avond) en over de dagen dat ik thuis ben denkt mijn vriend soms best makkelijk. Soms ben ik best jaloers als hij mag gaan werken en ik thuis zit op een regenachtige dag met drie kinderen van 3 tot 0. Maar nogmaals, het is hoe je zelf in elkaar steekt.
Ik ben altijd best ambitieus geweest qua werk en dan is het best een proces om die ambitie om te zetten naar het zorgen voor kinderen (wat ook ontzettend belangrijk is, dat weet ik, zo niet het belangrijkste in mijn leven, maar toch voelt het soms anders)... dit gaat steeds beter, maar soms vind ik dit nog best moeilijk.
Het is belangrijk dat je wederhelft ook echt vindt dat jij ook een fulltime baan hebt, maar dan thuis, en dat hij niet denkt dat hij het meeste werk verzet, dit kan soms opspelen als hij het druk heeft op het werk. Dat zijn werk dan voorgaat op sommige fronten en dat jij dan wel bent gestopt met werken, maar dat is nog geen vrijbrief voor je man om dan nog meer of langer te werken... is een valkuil zie ik in mijn omgeving.
Groetjes, Noor mv Skip, Bo en Lot

En dan nog iets, financieel onafhankelijk zijn: daar is ook wat voor te zeggen.... Feit is dat 1 op de 3 huwelijken/relaties stukloopt. Iedereen zegt: dat gebeurt ons niet... dat gebeurt bij anderen...
Niet dat ik om die reden ben blijven werken, maar toch.

Mag ik vragen wat je probleem is met het kdv? Ik wil je niet overtuigen van het goede van het kdv, want iedereen voelt dit anders.
Ik heb in het begin ook moeite gehad met het kdv, omdat ik bang was dat ze te weinig aandacht kreeg. Maar nu zie ik heel veel voordelen: ze leert spelen met andere kinderen, krijgt struktuur over de dag en ze zijn goed consequent naar de kinderen toe, ze heeft ontzettend veel speelgoed om uit te kiezen, tijdens de feestdagen, zoals nu met sinterklaas, wordt daar iets leuks van gemaakt. Ik wil absoluut niet dat mijn moeder of schoonmoeder struktureel oppassen, omdat die zich toch te veel gaan bemoeien met het opvoeden. Dat kan ook niet anders, maar dat vind ik helemaal niks. Leidsters op het kdv zijn ontzettend lief naar de kinderen, maar blijven wel de leidsters.

Wat voor mij nog een nadeel zou lijken aan stoppen met werken, is dat het niet altijd even makkelijk hoeft te zijn om weer een baan te vinden als je besluit na een paar jaar weer te gaan werken. En de opmerking van Noor over financieel afhankelijk zijn, vind ik ook wel wat inzitten. Wat als het ooit toch mis gaat tussen jullie? Daar ga je niet vanuit, maar dat wil niet zeggen dat het dus niet gaat gebeuren.

Succes met je beslissing!

Sterkte met je beslissing!

natuurlijk heeft nora ook een goed punt, maar dat zou voor mij absoluut geen reden zijn om te blijven werken (wat ze zelf ook al zei)
mocht onze relatie ooit kapot gaan. zie ik dat tegen die tijd wel weer., en kan ik altijd nog gaan werken. daarom zou ik nu juist genieten van elke dag met mn kids. werken kan altijd nog, en je weet nooit hoe de toekomst loopt.
misschien ben je wel verplicht om volgend jaar te werken, omdat t financieel niet gaat ofzo.

carpe diem!

liefs, do

Terug
Bovenaan