Twijfels PSZ

Hoi meiden,
ik heb al een tijd geroepen dat als Minoux de leeftijd heeft, zij naar de psz gaat. Hier kunnen ze terecht vanaf 2 jaar en 4mnd. Omdat dit net voor de zomer valt, zal zijn pas eind aug. beginnen.
Van de week de inschrijfformulieren gehaald. En ineens begin ik te twijfelen.....
Het voelt echt als het begin van afstand nemen....nu peuterschool..straks basisschool en voor je het weet zijn ze nauwelijks meer thuis. Oke, dit is heeeeeel overdreven gezegd natuurlijk. Maar ik merk dat ik het toch ineens wel moeilijk vind. Nu kunnen we 's ochtends nog even lekker tutten met z'n 2-en, kijken we samen even tv. gaan dan lekker de deur uit....etc. Het is helemaal niet dat dit straks niet meer kan, want het zou maar gaan om 2 dagen bij de psz. En ergens is het ook fijn, want aangezien ze straks toch minder zal slapen kan ik die tijd goed voor mijn werk gebruiken. Ik denk dat het voor haar ook wel goed is. Er wonen hier weinig kindjes van haar leeftijd dus echt samen spelen (voor zover mogelijk) doet ze niet zo veel. Ook (nog) geen broertjes of zusjes hier.
Maar ineens denk ik...moet ze wel de psz? Verstandelijk denk ik ja...gevoelsmatig even twijfel.
Zo idioot..ik werk zelf met kinderen (geef dansles aan kids vanaf 3 jaar) en dan zie je hoe leuk het is als kids samen bewegen enzo. En als ouders het moeilijk hebben, dan zeg ik zelf ook...het is maar een moment en vaak is dat ook zo.
Wat een lang verhaal. Een dergelijk topic is er al geweest, maar dan net weer even anders. Hoe staan jullie hier tegenover?
Groetjes, Bianca

Hey meid,
Ik kan het me heel goed voorstellen hoe jij je voelt, ik heb dit voor mijn gevoel al zo vaak gehad, bij de oudste en de middelste toen ze naar school gingen, ze bij voetbal afzetten en naar huis gaan, de eerste keer logeren en het is gewoon heel moeilijk want bij elk stapje worden ze iets groter/zelfstandiger (nou ja je snapt wat ik bedoel)
Maar in dit geval is het beter om naar je verstand te luisteren, want zij heeft er niks aan als je haar thuis laat, hoe hard dat ook klinkt..
De jongste gaat hier vanaf 1sept, nu denk ik daar nog gemakkelijk over maar in zomer zal ik het er ook wel moeilijk mee krijgen want dat is toch idd een grote stap, ik prijs mezelf gelukkig dat ik al die tijd mijn kindjes voor mezelf heb gehad en de besliising om thuisblijfmoeder te zijn is het helemaal waard..
Maar moeilijk blijft het om je kindje los te laten, al is het bij de 1e extra moeilijk (anders moeilijk eigenlijk)
Duh, raar verhaal denk ik (klein rotvak om in te schrijven) maar ik herken je gevoel helemaal..
En toch zeg ik doen, is goed voor haar en voor jou!!!

Liefs MJ

Ik kan je mijn voors' en tegens vertellen...
Mijn oudste 2 zij allebei naar de psz gegaan.Was er redelijk positief over.Goede start voor de basisschool, je kind leert om samen te delen, spelen, te leren luisteren naar anderen mensen dan papa en mama etc etc.
Toch heb ik zelf onlangs besloten Lenthe niet naar de psz te doen, ze kan nu al terecht maar ik doe het niet.De psz waar ze naar toe zou gaan, waar haar zusjes ook heen gingen zit inpandig in het gebouw van de basisschool van mijn oudste twee.Dus praktisch gezien erg makkelijk voor mij, loop om 11:50 u de psz in, haal Lenthe op, en enkele minuten later komen dochter 1 en 2 naar buiten.Maar ik vind dat deze psz achteruit gaat, ben er zelf ook 2 jaar hulpmoeder geweest, die werden altijd gevraagd de luiers te verschonen, en met de zindelijke kindjes naar de wc te lopen...De leidsters zelf deden niet veel, althans wel leuke spelletjes en eten en drinken en zo, maar zolang het maar zittend kan, ze rolden uiteindelijk gewoon door dat hele lokaal met hun brureaustoel...Uiteindelijk kregen wij als ouders zelfs een brief mee naar huis dat ze de plasluiers niet meer gingen verschonen, want dat kost teveel tijd....En zo haalde ik mijn oudste dochter telkens met een enorme bult plasluier tussen haar benen hangend op, en had ze even later luieruitslag...Enfin, toen ik vorig jaar, rond de 1e verjaardag van Lenthe dat lokaal inkwam lopen voor het inschrijfformulier en de poeplucht me tegemoet kwam, draaide ik me resoluut om en dacht, 'no way', ik ben er klaar mee...Lenthe heeft inmiddels 2 zussen en een jonger broertje waar ze thuis heerlijk mee kan spelen, dus dat samen delen en samen spelen leert zer hier thuis wel...Zit wel te denken om hier in de buurt te gaan kijken naar een psz, maar weet inmiddels wel dat je kind echt geen achterstand heeft als ze zonder de ervaring van een psz op haar 4e naar de kleuterschool gaat...Bij mijn 2e dochter in de kleuterklas zit een meisje dat gewoon 2 jaar naar de psz is geweest en onlangs begon in de kleuterklas, het was huilen, en brullen, moeilijk afscheid kunnen nemen van haar moeder, heeft 2 maanden aangehouden en nu gaat 't prima met haar...Kortom, denk niet dat je kind bij voorbaat een achterstand heeft als je de keuze maakt haar niet naar de psz te brengen, het is alleen een goed begin voor haar, ook kan je zelf kiezen hoeveel ochtenden ze gaat.Dus als je kiest voor 2 ochtendjes in de week, heb jij nog 3 ochtenden om 's morgens lekker met haar te kroelen, tv te kijken enz enz.
Doen wat je zelf goed voelt!!!
Groetjes Roos.

Ja oke, dat is idd een heel ander verhaal, als ik niet tevreden was over de gang van zaken of de kwaliteit zou ik het ook niet doen!
Maar mijn middelste zit daar nu en volgend jaar ook nog waar zijn broertje dus in sept naar toe gaat en het is een gweldige school met hele lieve madamekes.. die absoluut niet bang zijn om de kinderen helemaal te verwennen/verschonen en ze doen gigantisch veel voor de kids, wandelen naar de speeltuin, nee een dikke 10+ voor deze school..haha
En de jongens leren er frans spreken en dat hebben ze zeker nodig als ze naar de basisschool gaan..
Maar goed ik ging ervan uit dat je tevreden was/bent over de psz.

Groetjes MJ

De psz waar Emma gezeten heeft was heel leuk. Ze heeft het er altijd naar haar zin gehad. Vooral op het eind had ze wel wat meer uitdaging mogen hebben en de knutselwerkjes waren toch meerendeel door de juf gemaakt. Als juf denk ik dan dat ze daar nog wel iets meer van hadden kunnen maken. Maar de juf was erg lief, Emma had al echt een vriendinnetje en het was een mooie manier om vast te wennen aan school.
Renske zal naar een andere psz gaan, we zijn inmiddels verhuist, maar ze komt waarschijnlijk wel bij dezelfde juf.
En het is best moeilijk, het is idd. de eerste stap naar school en dat is heel wat. Ik zou het zeker doen.

Als ik jou was... ga eerst eens lekker kijken daar. Dan kan je zien hoe het eraan toegaat. Je hebt recht op een rondleiding, dus zou ik zeker gebruikt van maken.
Hier is peuterspeelzaal wel ok. Ben weer niet te spreken over kdv. Daarin is alleen aandacht voor de baby's, als peuter heb je pech. Ik wil juist stoppen met werken om Myrthe lekker naar psz te laten gaan.
Kijk even rond daar. Succes ermee.

Liefs Irene

Wat ik me nog afvroeg, als je het na de vakantie nog niet ziet zitten, stel je het toch gewoon een paar maandjes uit?Uiteindelijk bepaal jij hoe vaak en wanneer ze er naar toe gaat...
Ik ben er uit dat Lenthe niet gaat, hier thuis heb ik al een zelf gecreerde psz ha ha!!Maar denk niet dat je faalt of dat je haar iets ontneemt hoor als je het niet doet of bijv. uitstelt....Ze heeft totaal geen achterstand als ze straks naar de kleuterschool gaat.Ze doen er niets anders dan dat jij thuis ook doet en kan doen...
Groetjes Roos.

Ik ben het er niet mee eens dat ze niets anders doen dan wat je thuis doet. Thuis is mama en geen juf,, thuis ga je niet in de kring zitten. Op de psz wordt, als het goed is, met thema's gewerkt waar aandacht wordt besteed aan verschillende ontwikkelingsgebieden. Zo leert je kind ook zich gedragen in een groep groter dan thuis, zelfs als je 4 kinderen hebt is dat niet te vergelijken met 10 tot 15 kinderen. Het is goed voor een kind om zichzelf in andere situatie, zonder mama, te leren handhaven. Dat de kwaliteit van de psz bij jullie slecht is, wil niet zeggen dat dat overal zo is. Ik denk dat je kind een heleboel schoolse en sociale vaardigheden mist als het nooit naar een kdv of psz is geweest.

Terug
Bovenaan