twijfels wel of niet borstvoeding geven!

Succes met je keuze! Doen waar je zelf achterstaat.
Ik heb twee kinderen, de een heeft 2 weken bij mij gesabbeld, de andere 10 maanden vol overtuiging gedronken, zie hier de verschillen.

Ik zie wel degelijk verschil in ontwikkeling en ziekten tussen de oudste en de jongste. De oudste heeft vaak een verkoudheid, is vaker en sneller ziek. De jongste eigenlijk nooit (nu 18 mnd)
De oudste heeft KMA en de jongste voorzover geen allergieën.
De oudste heeft een groeiachterstand, de jongste niet.
Ik weet het niet of het van de kv of bv komt, maar ik vind het wel heel typisch.

Ben geen bvmaffia (je hebt trouwens ook een kv maffia heb ik gemerkt in de periode dat mijn jongste nog bij mij dronk) maar ik ben wel probv. Gewoon omdat mijn ervaring hierin meespeelt.
Deze beeb gaat ook weer bv krijgen, maar als het niet wil om wat voor reden dan ook en ik heb alles geprobeerd, dan stap ik met een gerust geweten over op kv. Ik vind dat je er niet zelf aan onderdoor mag gaan, daar heb je kindje niet voor gekregen.

Doen waar je zelf achterstaat en helaas kan ik niet voor jou beslissen, dat moet je echt zelf doen.

Ik ben van het februariforum en ben bijna 28 wk zwanger van de 3. Ik heb bij de vorige twee geprobeerd om borstvoeding te geven. Beide keren heb ik het niet lang volgehouden. Bij de eerste ben ik op advies van het consultatiebureau gestopt (2x borstontsteking, kloven, spruw gehad). Zelf met behulp van een lactatiedeskundige is het niet gelukt hem aan te leggen. Ik zat verkrampt en huilend te voeden en dat is echt voor niemand goed. Na 2 mnd gestopt. Bij de 2e dacht ik nieuwe ronde nieuwe kansen. Ook nu wilde het aanleggen niet. Ik wist meteen dat ik er geen halszaak van zou maken en ben gaan kolven. Omdat ik vrij vette moedermelk maak raakte ik in 1 week 12 kilo kwijt. Ik zag sterretjes. Dit maal op advies van de VK gestopt. Dit x na 5 weken gestopt. Ik heb beide keren de vlag uitgehangen nadat ik was gestopt met borstvoeden. Ik kwam helemaal tot rust en had weer genoeg energie om voor de kleine te zorgen.

Nu ben ik zwanger van de 3e en ach.. ik ga het maar weer eens een keer kans geven. Baat het niet dan schaadt het niet. In de eerste weken na de bevalling zitten de meest essentiële bouwstoffen voor je baby in jouw melk. Als je die geeft, heb je het beste al gegeven.

Maar laat je niet wijsmaken dat borstvoeding het beste is! Weg met de borstvoedingsmaffia en kies voor wat bij jou en je baby past. Ik zou alleen niet wachten tot de bevalling. Want dan moeten ze direct na de geboorte weten of je het wilt, want ze gaan je kleine meteen in je kraambed aanleggen zodat je melkproductie opgang komt.
Er zijn overigens maar weinig vrouwen bij wie de borstvoeding meteen lekker wil vlotten. De meeste vrouwen moeten er echt voor vechten. En vaak wil het pas na een paar weken.

Het geven van flesvoeding heeft het voordeel dat je veel mobieler bent zonder kind. Zo konden wij thuis de nachtvoedingen afwisselen en kon ik eten en drinken wat ik wilde. De sfeer was ontspannen en relax, ik wist precies hoeveel de baby binnenkreeg. Nooit zorgen en wegen. Geen extra vitamines toevoegen want in kunstvoeding zit alles. Je zou eens aan je eigen moeder of eventueel zussen of tantes) moeten vragen hoe zij het hebben ervaren.

Terug
Bovenaan