U of JIJ zeggen tegen papa en mama...???

Hi

ik heb nooit u moeten zeggen tegen mijn ouders, had wel een vriendinnetje die dat wel moest, vond dat toen al zo raar (was toen 8 of 10 jaar oud), ouderwets ook en ik ben ook geen 20 meer maar 36. Dus wij zijn gewoon jij, ook tegen anderen leer ik het U nog niet, vindt dat nog niet nodig, komt nog wel.

groetjes
lia
 
Hallo andere moeders,

Ik vind het juist erg belangrijk dat mijn zoontje u zegt tegen ons maar ook tegen andere mensen. In het begin was het voor hem even wennen en was het allemaal je en jij maar nu zegt hij u tegen ons. Hij wordt deze maand 3 jaar. We hebben een goede band onderling, er wordt veel gepraat en geknuffeld  maar ik vind dat er een bepaalde afstand moet zijn. Hij moet begrijpen dat mijn man en ik niet een van zijn kornuiten zijn maar dat wij zijn ouders zijn. Ik denk ook dat het door je eigen opvoeding komt. Ik heb altijd u tegen mijn ouders gezegd en heb daar nooit problemen mee gehad. Ik zeg het nu nog steeds en het heeft mij geen afstandelijk gevoel gegeven.

 
Ons zoontje van 3,5 zegt jij tegen ons en andere mensen (incl. opa en oma) die hij goed kent. Bij vreemden en mensen op leeftijd moet hij u zeggen en dat beginnen we hem nu aan te leren. Wij vinden het belangrijk dat hij respect toont en dat zit voor ons niet in het aanspreken met u maar in de manier waarop je iets zegt. Goed voorbeeld: ik vroeg vroeger aan mijn oma of opa: Oma/Opa, mag ik alsjeblieft wat drinken? Of: Oma/Opa, wil je wat drinken voor me pakken? 1 van mijn nichtjes is thuis opgevoed met u maar die zei het net even iets anders: Oma/Opa, u moet drinken voor mij pakken. Of: Oma/Opa, ik moet drinken. Gezien bovenstaand voorbeeld vind ik je/jij maar dan met respect beter klinken dan u maar dan zonder respect (u moet...)

Groetjes Patricia
 
Ik vind ook gewoon je en jij zeggen, respect toon je met andere dingen vind ik!!

ps mijn zoontje is 25 maanden.

Hij moet bijv wel dankjewel zeggen als hij iets krijgt
 
Hallo allemaal...

Ik ben nu 31 en ben werkgever... klinkt lullig maar de jongelui van tegenwoordig (generatie 15-16-17 enz.) kent de term U niet eens!!!! Ik vind dat enorm storend wanneer je een scholier te solliciteren krijgt en die spreekt je meteen met je en jij aan! Ongepast!! Wij hebben een erg laag drempelig bedrijf maar ik denk wanneer je van die leeftijd bent en je komt er net even binnen kijken dat U wel op zijn plaats is... er werken bij ons ook mensen tot 62 jaar en zelfs daar wordt geen U tegen gezegd!! Dit alles stoort mij al jaren enorm, net zoals dat er op school niets aan gedaan wordt. Kennelijk is het nu noodzakelijker om je leraar een toffe pik te vinden dan dat je wat respect wordt bij gebracht... en dan vragen wij ons ook nog af hoe al die leraren overspannen worden.
Van mij mag de boel terug naar U!!!
Daarom leert onze zoon om je en jij tegen ons te zeggen en U tegen alles waar hij niet mee op school heeft gezeten... net zoals hij tegen ooms en tantes dat ook gewoon moet zeggen...Op het Kinderdagverblijf blijf ik stug juf Gina zeggen, ook al wil ze dat zelf niet.. Vrienden van ons? zijn allemaal tante en oom en U!!
Of ik commentaar krijg? O ja zeker, maar hoe vervelend vind ik het dat als kinderen van vrienden bij ons gewoon maar je en jij tegen mijn ouders zeggen.. iedere verjaardag zie ik dat weer gebeuren...  ]
Of nog leuker, wat zeggen jullie kinderen tegen jullie opa's en oma's (voor zover die nog leven wat ik hoop). Laatst op een verjaardag bij een vriendin van mij zeggen haar kinderen (5 en 8) je en jij tegen hun overgrootvader!!!!! Ik vind dat echt niet kunnen.

Zo ik heb even vuur gespuwd, het is voor mij een gevoelig onderwerp, heb er al vele discussies over moeten voeren, maar ik (wij) blijven bij ons standpunt.


ps, ik heb van een lerares Nederlands begrepen dat kinderen pas vanaf 6 jaar gaan beseffen wat je en jij en u is.... Dus het is voorlopig nog niet te laat....

en nog een psje, Ik laat iedereen in zijn waarde omtrent de opvoeding, we proberen het allemaal zo goed mogelijk te doen en naar ons eigen kunnen, ik zal daarover dan ook nooit een oordeel vellen, maar je kan wel proberen ze wat mee te geven.

Dikke kus voor allen....

 

Ben het grotendeels wel eens met Doraya, ook blij om te lezen dat ze pas vanaf 6 jaar het verschil tussen u en jij gaan begrijpen. Wij proberen onze dochters ook  U bij te brengen (nu 4 en 2,5). Ze hebben nogal de neiging om als ik iets zeg, te reageren met: huh ?   Ik zeg dan: wat zegt u mama ? Ze herhalen dit 1x, en de volgende keer is het weer   : huh ?   Maar goed, er is dus nog hoop...
Ze zitten ook op een redelijk strenge (christelijke) school, waar alleen de juffen bij de kleuters bij voornaam worden genoemd, vanaf groep 3 is het meester of juf + achternaam.
De "echte" ooms en tantes moeten ze ook oom en tante noemen, vrienden van ons noemen ze wisselend bij de voornaam of met oom/tante ervoor. Ligt een beetje aan hoe ze er zelf tegenover staan.
Vind het ook enorm storend als "de jeugd van tegenwoordig" maar loopt te jij-en en te jou-en. Toen ik zelf als 19-jarig meisje mijn eerste baan kreeg, heeft mijn baas me het af moeten leren, ik vond het moeilijk om tegen een ouder iemand jij te zeggen en bij de voornaam te noemen. Mijn baas was toen in de 40, er waren ook collega's van 50-60 waar het zelfde voor gold. Als je een tijdje meeloopt en je iemand beter kent kan je altijd nog over gaan op jou.  
Ik heb zelf een baan als debiteurenbeerder, en heb dus contact met mensen die hun nota's niet betalen, en wat je dan allemaal over je heen krijgt. Noem mezelf dan ook consequent mevrouw (ben "pas" 31) om respect af te dwingen. Terwijl als ik in een winkel ben en ze zeggen mevrouw tegen me vind ik dit zo oud klinken. Zelfs mijn huisarts en tandarts die me jaren bij de voornaam hebben genoemd, noemen me de laatste jaren mevrouw.

Maar goed, het ging over mijn kinderen, en ik hoop dat ze net zoveel respect krijgen voor andere mensen als dat ik zelf altijd heb (goed voorbeeld doet volgen, toch ?)

groetjes Melanie
 
Hoi,

Tegen andere volwassen mensen moet ons zoontje straks wel u zeggen van ons.
Maar tegen papa en mama mag hij van ons gewoon jij zeggen.
Ik zou het zelfs vervelend vinden als m,n eigen kinderen me met u zouden aanspreken.
 
Hoi daar,

Hartstikke bedankt voor alle reacties!
Heb nu nog niet veel aan het onderwerp in het algemeen,
maar ik ben er voor mezelf wel uit.
Hoop dat m'n man er ook zo over gaat denken..
Ik vind dus je en jij tegen ons als ouders en tegen onbekende, oudere, en waarschijnlijk ook de opa's en oma's U.

Maar dan nog iets...

Omdat ik zelf 20 ben heb is de oom van Thijs ook nog niet "oud", 22 om precies te zijn.
De oudste oom, aan de kant van m'n man, is 28.
Heb ook nog een halfzusje van 12, daarvoor vind ik "U" en "tante" totaal niet nodig!
Maar voor de ooms en tantes tussen de 22 en 28jr???

Zouden jullie daar U voor aanleren??

Ik hoor het wel!

Bedankt alvast!
 
Terug
Bovenaan