U of JIJ zeggen tegen papa en mama...???

Hallo,
je hebt al heel veel reacties gehad... ik haak ook nog even in.
Ik wil dat onze dochter u tegen ons zegt maar ook tegen alle andere grote mensen. Heb dat vroeger zelf ook gedaan en vind het beleefd en ervaar het niet als afstandelijk.
Mijn neefje loopt te jij'en en te jou'en tegen mijn ouders en ik vind het eerlijk gezegd geen gehoor.
Maar iedereen mag het natuurlijk wel zelf weten!
Wat ik alleen nog even wilde zeggen over wat je zegt over leeftijdverschil..... je moet niet vergeten dat voor jouw kindje een volwassene gewoon een groot mens is, ongeacht of diegene 18, 20, 30 of 40 jaar is. (Denk maar eens aan de juffrouw van vroeger waar je zo tegenop keek,,,,,,, die waren soms ook niet ouder dan 25....... (of wat voor een voorbeeld danook!).)
Ik denk zelf dat het duidelijker voor kind is (als je bedenkt hoe een kind denkt) als je zegt alle grote mensen u en kinderen jij of iedereen jij.
groetjes, Anet
 
Wil er ook maar even op reageren:

Wij wonen in zweden en hier zegt niemand meer U tegen elkaar.
Ikzelf heb vroeger ook altijd geleerd om U te zeggen tegen andere mensen, tegen mijn ouders mocht ik altijd je en jij zeggen.
Respect voor anderen hebben, uit zich niet altijd in het U zeggen vind ik.
Aangezien ze hier dus geen U zeggen (ook niet tegen oudere mensen) let ik er wel goed op dat ze buren en oude mensen niet als hun vriendjes bejegenen. Dus geen: hee buurman geroep. Maar netjes hallo buurman zeggen.

Als we in nederland zijn, moeten ze wel U tegen andere mensen zeggen.(maar niet tegen mijn ouders, die willen dit zelf ook niet)
Omdat ze nog zo jong zijn en maar 1x per jaar in nederland, moet ik ze hierin nog wel altijd corrigeren, maar ze leren het wel!!

Groetjes Renata.
 
Hoi mensen.

Wat renata zei als reactie..
Dat haar ouders niet met u aangesproken worden.
Die vind ik lastig!
Mijn ouders (zijn gescheiden en mijn vader is opnieuw getrouwd. Zijn dus twee verschillende opa's en oma's) willen absoluut niet met u aangesproken worden.
Maar mijn schoonfamilie vind dat dit moet!
Mijn man gaat hier dus in mee.
Vind ik prima, maar zelf wil ik liever niet met u aangesproken worden..

Maar hoe leer je het een kind, als het tegen de ene opa en oma wel u moet zeggen en tegen de andere geen u mag zeggen.
Lekker ingewikkeld voor een peuter/kleuter???
 
hoi
 onze mening is dat de kids tegen ons en andere fam.leden geen u hoeven te zeggen.
maar wel tegen andere volwassen die ze niet kennen.
maar tegen ons ,moet er niet aan denken .
 
Hoi allemaal,

Ik heb ook een dochtertje van 3 jaar. Zelf vind ik dat respect niet in het woordje U zit daarom zegt mijn dochtertje gewoon Jij tegen papa, mama, oma's, opa's, tante's en oom's. Tegen vreemde mensen zegt ze niks want ze is verlegen. In de toekomst zal ze heus wel tegen vreemde U zeggen, dat kun je ze leren vind ik zelf.


Liefs Patricia
 
hoi hoi

bij ons is ht gewoon je en jij
aleen tegen opa en oma en ouderen mensen moet hij wel u zeggen

vind het verschrikkelijk als me kinderen u moeten zeggen bij mij thuis moeten zich vrij voelen en recht op hun eigen mening

gezonden dicussie met de kinderen kan geen kwaad leren we ook weer wat bij van de tijdt waarin de jeugd leeft

maar wel bij de les blijven en respecht hebben voor ouderen

groetjes mariella
 
quote: Patrica reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('15-08-2007 22:15:11'));

Hoi allemaal,

Ik heb ook een dochtertje van 3 jaar. Zelf vind ik dat respect niet in het woordje U zit daarom zegt mijn dochtertje gewoon Jij tegen papa, mama, oma's, opa's, tante's en oom's. Tegen vreemde mensen zegt ze niks want ze is verlegen. In de toekomst zal ze heus wel tegen vreemde U zeggen, dat kun je ze leren vind ik zelf.


Liefs Patricia



Heb de discussie een beetje gevolgd en vind het bovenstaande wel een hele goede uitspraak; respect zit niet alleen in het woordje U, maar het gaat om het totaal-plaatje.
Bij ons is het gewoon je en jij. Ook ik zou me ongemakkelijk voelen als mijn kinderen U zouden zeggen. Dat voelt idd erg afstandelijk, maar het is maar net hoe je zelf opgevoed bent.
Ook familie en vrienden worden met jij aangesproken, dus ook opa's en oma's. Zij zouden er ook niet aan moeten denken om met U aangesproken te worden. Wij hebben dat nooit hoeven doen, dus de kleinkinderen ook niet.

Ik ben van mening dat (bijna) alles aan te leren is. Dus ook tegen wie je wel en niet U behoort te zeggen.
Ik probeer mijn kinderen idd mee te geven dat je tegen een vreemde wel degelijk U moet zeggen en zeker als die iemand ouder is. Ikzelf doe dat ook altijd, of er moet nadrukkelijk gezegd worden dat ik 'je' mag zeggen.

Ik kan me overigens wel goed voorstellen dat degene die werkgever is, zich hier aan irriteert. Ik vind het ook respectloos als zo iemand begint met 'je' of 'jij'.
Maar tegenover grootouders daarentegen, vind ik het wel meevallen.
Sil
 
Terug
Bovenaan