Uitzetlijst!?

<p>Dag iedereen,</p><p>De drang om alles voor elkaar te maken begint al(zit ook wel in mijn karakter). En gezien dit ons eerste kindje wordt, hebben we geen idee wat te verwachten en waar rekening mee te houden.</p><p>Wie heeft de ultieme uitzetlijst?</p><p>Wat zijn musthaves? En wat heb je eigenlijk niet nodig? Wat is handig om te hebben/te doen? Kortom: alle tips/adviezen zijn welkom!</p><p>En wanneer is het de beste tijd om de meeste dingen te regelen?</p><p>Groetjessss</p>

Ik lees mee!!! Ben ook benieuwd naar DE musthaves. Ik weet qua standaard dingen wel ongeveer wat ik nodig heb. Ik vraag me alleen af of zo'n Babynestje echt zo fijn of zit het meer in de weg?! En een voedingskussen?
En ik wil graag borstvoeding geven. Moet ik dan  kolf apparaat kopen en wat voor een? Vind ze erg verschillend in prijs. Mijn voorkeur gaat uit naar een simpele, mocht ik niet teveel melk aanmaken etc dan is het geen weggegooid geld 

Hoi,
Ik vond het aantal kleertjes op de lijsten wat weinig. Op sommige dagen had hij wel 3 setjes kleding aan, doordat hij had gespuugd en de spuitluiers. 
Voedingskussen vond ik niet nodig, bouwde op de bank gewoon een stapel van kussens (en op de stoel in de babykamer). Babynestje heb ik de eerste 2 maanden gebruikt om de wieg die beneden hing iets kleiner te maken. Hij sliep toen veel beter. 
Ik zou ook aanraden om veel hydrofiele luiers te kopen (zeker bij borstvoeding). Kolfapparaat heb ik een week na de bevalling gekocht, kon er een aantal testen bij een borstvoedingscentrum. Pas dan weet je welke bij je past (ik heb een apparaat van Horigen, niet duur en voelde voor mij goed).
Voor na het badderen zou ik flanellen luiers kopen (prenatal), staan niet op elke uitzetlijst. Zijn lekker zacht. 
Succes met kopen ! 
Groetjes 

Ik zou je aanraden kolf pas te kopen als je tijdje bv geeft. Zodat je je geld niet weggooit en je gebruikt hem de eerste weken toch niet. Ik ben nu zwanger van mijn tweede, en had graag kolf gekocht waarvan de schilden op je borst zacht zijn. Toen niet aan gedacht. Maar dat zit lekkerder en sluit beter aan als je borsten veranderen qua grootte. Wat ze gaan doen! 
Qua musthaves, maar dan in categorie heel fijn als je geld niet hebt niet nodig. Wij hadden een onderstel in de auto staan waar je maxi cosi op kon klikken dat was ideaal!!!
voor de rest had ik baby geboren in oktober en toen voetenzak voor in maxi cosi gekocht ook aankoop waar ik heel vaak bij heb gedacht thank God. Geen gehannes met jasjes. 
Een wippertje of babyinzet voor je eetstoel ontiegelijk fijn. Allebei is onnodig. 
Magnetronsterilisator geen gehannes. Dingen hoeven niet duur te zijn scheelt wel tijd
luieremmer persoonlijk niet. Gewoon luierzakjes en netjes in de prullenbak.
draagzak vond ik onmisbaar, maar dat moet iets zijn waar je zelf achter staat. 
Dat zijn de dingen die me te binnen schieten haha. Succes met de aankopen ?
misschien leuk om te vermelden. Ik ben nu zwanger van mijn tweede en ik koop deze ronde wel een babynestje, andere kolf, meer xl hydrofielen, verschoningsrugzak want met twee kindjes in kinderwagen wordt het lastig er een aan te hangen. Voor de rest erg tevreden over dingen die we hadden gekocht en geen miskopen gedaan eerlijk gezegd.

Inmiddels 38 weken zwanger, hopelijk heb ik alles in huis;)
Ik hoor van alle kanten dat je nooit genoeg hydrofiele doeken kunt hebben! Dus zie je ergens online iets leuks voor de kleine, maar zit je qua bedrag onder de verzendkosten-grens, bestel er leuke hydrofiele doeken/multidoeken/washandjes/spuugdoekjes bij!
Kolfapparaat inderdaad nog niet aanschaffen, pas na de geboorte laten adviseren door kraamhulp/lactatie deskundige.
Qua kleding vond ik het nog erg lastig, heb weinig in maat 50, daar passen ze maar zo kort in, dus dan maar 56 en mouwtjes even omslaan...maar soms is 56 dan weer even groot als een 62...argh! En toch maar afwachten hoe groot de baby echt is. Wij weten ook nog niet of het een jongen of meisje is (spannend!!), dus heb wat kleertjes online uitgezocht die ik eventueel meteen kan bestellen en dan de volgende dag in huis heb.
Voedingskussen vind ik nu al heel fijn voor het slapen ivm mijn bekken. Afwachten of ik 'm ook echt als voedingskussen ga gebruiken.
Je kunt ook eens kijken naar de app Reshopper, voor 2ehands baby-spullen. Kun je voor weinig wat dingen uitproberen.
Ook heb ik inderdaad een luierrugtas. Die je ook gewoon aan de kinderwagen kunt hangen. Mij lijkt het niks om alleen een schoudertas te hebben, en dan ook nog je kindje moeten dragen... Ook mijn vriend weet een rugtas wel te waarderen;)
Het 2e trimester vond ik het fijnste, hoe verder je bent in je zwangerschap, hoe vermoeider je bent. Je merkt gewoon dat alles wat langzamer gaat. Dus koop spulletjes als je je lekker fit voelt. Veel succes en plezier!

Kolfapparaat pas na je bevalling aanschaffen als de borstvoeding goed op gang is. En dan ook bepalen wat je wilt. Ga je dagelijks kolven of maar 1x per week?  Voor dagelijks zou ik voor een elektrische gaan. 
Voedingskussen is ook fijn om mee te slapen als je buik dikker wordt.  
Verder genoeg kleertjes want dat kan in het begin hard gaan. Ook lekker veel rompers,  8-10 stuks, dan hoef je niet elke dag perse te wassen. 
Een hydrofieldoek xl of xxl is handig om eventueel in te bakeren in het begin en voor als ze uit badje komt. Koop ook voldoende normale maat. Zijn echt handige doeken die je overal voor kan gebruiken. 
Een luieremmer vond ik geldverspilling. Heb zelf een klein vuilnisbakje naast de commode staan en dat werkt prima. 
Babynestje had ik niet maar was misschien wel handig geweest om mn baby in te leggen in de box of bij ons in bed. Geeft extra geborgenheid. 
Wanneer je alles wilt gaan kopen is aan jou. Als je meubels enzo in de winkel koopt, denk dan aan levertijd. 

Onze kleine (nu 6 weken) ligt nu lekker veel in de wipstoel. Eerste weken veel in het babynestje (zelfgemaakt). Nu ligt ze liever niet meer op de rug. 
Hydrofieldoeken kan je er nooit teveel van hebben. Ook spuugdoekjes zijn fijn.
Wij hebben ook een verschoonkussen in de woonkamer. De kleine is overdag veel bij ons beneden. Dus elke keer naar boven is niks.
Wij hebben ook een voetenzak in de maxi cosi (ivm winterbaby) dus geen jasjes aan, lastig al die laagjes! 
Ik heb nu een voedingskussen van Done by deer. Dus een kleiner model, superfijn voor op de bank. 
Sowieso veel rompertjes (tenminste 6), wij zijn dol op de overslagvariant!
Ga je BV proberen en wil je kolven huur dan eerst een kolf. Ik had de Medela symphony, dat hielp de BV echt goed op gang. Zo doe je geen dure uitgave mocht het niet lukken of vind je het maar niks. Laat je goed begeleiden door je kraamhulp en schakel zo nodig een lactatiekundige in. Alle begin is moeilijk!
Ik heb een medela freestyle gekocht en een kolfbh, ideaal! Wel een flinke uitgave maar vind het ideaal.
Wij gebruiken geen slofjes of schoenen, alleen sokken. Dus dat ligt hier ongebruikt in de kast. 

Leuk he, die drang om alles goed voor elkaar te hebben ;)
Ik zou je echter ook aanraden nu nog nooit alles te gaan kopen. Voordat ons eerste kindje er was, hadden wij alleen het hoognodige; kleren, luiers, spuugdoekjes, hydrofiele doeken, slaapzak, babybadje, bedje, aankleedkussen, kinderwagen en een geleende maxi-cosi
- Aankleedtafel hebben we zelf gebouwd van een bestaande kast die we nog in de kelder hadden staan. Ben daar nog steeds erg blij mee, omdat hij nu op de hoogte is die voor mij prettig is (iets hoger dan de standaard aankleedtafel in de winkel)
- Box voor in de woonkamer vond ik wel erg handig
- Een kolf zou ik ook pas kopen, als je zeker bent dat je die nodig hebt. Ik heb volgens mij pas na 4 maanden voor het eerst gekolfd (Medela Freestyle). Ik had de luxe dat ik 6 maand babypauze kon houden, dus heel veel gekolf heb ik niet. Na ca 9 maanden had ik duidelijk te weinig melk en heeft onze zoon nog een paar maanden kunstvoeding gekregen, voordat we op koemelk overgingen (vanaf 1 jaar)
- Borstvoedingskussen heb ik gratis gekregen, had hem anders zelf niet gekocht.
- Babynestje nooit gehad, nooit gemist
- Draagdoek vond ik wel ideaal
- Sterilisator heb ik nooit gemist, gewoon een pan met kokend water en klaar is kees.
- Luieremmer ben ik ook van mening, dat deze niet perse nodig is.
- Flessenwarmer ook niet nodig, wij deden gewoon het flesje met moedermelk in een glas met heet water. Later toen hij af en toe een flesje kunstvoeding kreeg, had ik voor onderweg een thermosflesje mee met daarin al het water op de goede temperatuur gemixed.
- Wij hebben later nog wel een wippertje aangeschaft. Ook omdat we merkten aan onze zoon dat hij graag rechterop wilde zijn. En een wippertje is ook ideaal om bijvoorbeeld je kind in te doen als je zelf wil douchen en je kind toch graag bij jou in de buurt is. (iets met fases en ik wil niet alleen zijn ;)

Het is natuurlijk ook een beetje afhankelijk van je budget, maar ik ben van mening dat je 2e hands ook super goede spullen kan kopen. Heb zelf ook rondgevraagd bij collega's en vrienden naar tips, en vaak ook dingen direct te leen gekregen. Je kan je echt scheel betalen aan al die baby-dingen. Vind dat zelf zo zonde, omdat je het wellicht zelf maar een paar maanden nodig hebt.
Heel veel succes en ook veel plezier met alle voorbereidingen!

Terug
Bovenaan