Vaccin en borstvoeding

Hoi!
Heb me laten vaccineren voor de eerste keer toen mijn kindje 3 weken was. Heb het eerst overlegd met apotheker en microbioloog. Beiden gaven aan dat andere vaccins nooit in de bv komen. Antistoffen kunnen wel via bv worden doorgegeven, dus misschien krijgt ze die al binnen en dat vind ik eigenlijk wel fijn!

Ik heb meegedaan aan een onderzoek van de UvA omtrent borstvoeding en antistoffen tegen corona! Uit dat onderzoek bleek dat borstvoeding sowieso al stoffen bevat die helpen tegen corona! Dus ook al neem je het vaccin niet dan is je kindje (en jij dus ook) alsnog goed beschermd! Succes met de keuze! Ik heb toen bewust de keuze gemaakt om het niet te doen omdat er nog geen onderzoek was gedaan naar de daadwerkelijke effecten van het vaccin in combi met borstvoeding! Maar wie weet is het nu anders ?

Herkenbare issue, ik geef ook borstvoeding en heb dus ook grondig onderzoek gedaan. Van zowel het cb, mijn huisarts, de ggd en mijn tante (die huisarts is én in het Corona crisisteam zit) heb ik dusdanige info gehad dat ik heb besloten me wel te laten vaccineren. In het kort:

in de laatste updates en richtlijnen staat nog steeds dat BV geen contra-indicatie is. Bij het mRNA Vaccin is überhaupt geen sprake van een ingespoten virus èn overdracht van antistoffen in de BV is tuurlijk juist positief. Wèl doen lijkt me dus.
Misschien dat je ook nog info vindt op coronavaccinatie-keuzehulp
Succes met je keuze!

Ik ben 3 weken geleden bevallen en geef ook borstvoeding. Krijg over 2 weken mijn eerste prik. 
Wat mamalynneke zegt heb ik inderdaad ook gelezen. In Nederland worden geen vaccins met levende deeltjes virus gegeven en uit andere vaccinonderzoeken blijkt dat deze dan veilig zijn tijdens de borstvoedingsperiode. 
Daarnaast geef je al antistoffen mee aan je kindje wat ik zelf wel een prettig idee vind. 
Maar het is idd een lastige keuze ook omdat er nog niet veel over bekend is. Dus doe het alleen als je er zelf echt achter staat!

Ik ga het vaccin ook nemen icm borstvoeding. Heb meerdere bronnen geraadpleegd, ook via een vriendin in de UK, werkzaam bij WMO. Er is een topic over geweest een tijdje terug, daar zijn toen ook bronnen in gedeeld. Heb dus ook besloten het te doen en ook niet bijv te kolven en weggooien oid, want daar is geen bewijs voor dat dat nut zou hebben op de een of andere manier. Heb eerlijk gezegd meer vertrouwen in de wetenschap en artsen in het algemeen dan in enkelingen die wat anders zeggen, maar dat heb ik met alles rondom de corona pandemie wel. Ook ben ik pro vaccinaties in het algemeen, dus dat scheelt ook. Helaas zijn we door de situatie allemaal een soort van proefpersonen dus er is niks 100% zeker, maar dan ben ik liever gevaccineerd dan als ik corona zou krijgen en een kans heb op langdurige schade (en op die manier ook niet voor m'n kindje kunnen zorgen). Maar dat is ieder z'n eigen keus en die staat iedereen vrij!

Ik heb me gewoon laten vaccineren en krijg volgende week de tweede moderna prik. Zoals hierboven gezegd zijn er genoeg bronnen die aantonen dat het kan, zelfs tijdens een zwangerschap. Fijn juist als we eventueel wel antistoffen zijn. Heb me daarvoor ook laten vaccineren tegen kinkhoest gedurende de zwangerschap.

Terug
Bovenaan