Vakantie met baby van 2,5 maand

<p>Hoi! Wij zijn op 17 juni papa en mama geworden van een dochtertje. Een vakantie hadden we dan ook nog niet geboekt. Eerst maar eens kijken hoe het zou gaan allemaal. Nu blijkt ons meisje heel makkelijk te zijn, wat betreft slapen en ze huilt weinig dus we durven nu toch te gaan denken aan een vakantie in september. Ze is dan 2,5 maand oud. We twijfelen heel erg aan de bestemming. Mijn vriend wil graag met de auto richting Oostenrijk, maar ik zie zo’n lange rit van twee dagen niet zitten met zo’n kleintje en zou liever een korte vlucht maken van zo’n 2,5 uur richting bv Menorca, Corfu of het zuiden van Italië en dan daar een auto huren. Mijn vriend vind het juist weer een eng idee om te gaan vliegen met zo’n kleintje. We willen wel echt een eindje weg. Vakantie in Nederland, Belgie of bv de Eiffel vallen af, we gaan vrij regelmatig een weekendje weg en willen nu dus wel echt twee weken in een heel andere omgeving zitten. Hoe zijn jullie ervaringen met zo’n kleintje? Wat had jullie voorkeur? Misschien nog tips voor een bestemming die we over het hoofd zien?</p>

Wij zijn na 5 weken en na 10 weken een weekend naar Vlieland geweest en vond dat al heel wat. Ook ons kleintje is makkelijk, maar toch hebben ze wel af en toe een sprongetje en ik vond deze weekendjes een hele onderneming. Alles wat je mee moet nemen maar ook alle prikkels waar je kleintje onrustig van wordt, alles waar ze aan moet wennen, ik vond t een heel gedoe. Dus ik zou nog maar eens goed nadenken of je zo jong al zo ver op vakantie wil. Als er iets gebeurt ben je niet zo thuis...eerlijk gezegd zou ik een korte vakantie in de buurt aanraden en eerst maar kijken hoe dat gaat, 2,5 maand is echt piepklein...

Zo'n korte vlucht moet kunnen toch. Op YouTube zijn genoeg video's met tips over vliegen met kleintjes. Ik zou wel even verdiepen in welke landen veilig zijn gezien de kleintjes nog niet geënt zijn. En ook het weer.. Het is nu in veel landen extreem heet en dat moet je ook niet willen 

Je kleine zal tijdens de reis nog veel slapen.  Met de auto moet je wel vaker stoppen voor voeding, luier verschonen en af en toe spelen. Je kleine mag wel een paar uur in de maxi cosi maar een autorit van 2 dagen is dan nog wel veel hoor. In dat opzicht is vliegtuig wel beter denk ik. 
Zou niet naar een heel warm land gaan. Je baby mag niet in de zon en met slapen kan warmte ook moeilijk worden. Of je moet airco hebben natuurlijk. En kies voor een accommodatie met een aparte kamer waar je baby kan slapen. Zodat je niet zelf verplicht buiten moet zitten omdat je baby slaapt. 
Verder niet teveel gaan doen op een dag en zoveel mogelijk hetzelfde ritme als thuis aanhouden. Als je toch een dagje ergens heen gaat, doe dan een aantal dagen daarna weer niks zodat ze weer bij kan komen. 

De Waddeneilanden vallen helaas af. Wij wonen in het zuidwesten van het land en toen we laatst naar Terschelling gingen zijn we zes uur onderweg geweest... Ter vergelijking, dan zitten we vanaf hier dus ook in Normandië. Bovendien heb ik graag een ziekenhuis in de buurt. Een collega van mij zat daar toen haar zoontje voor het eerst een heftige allergische reactie kreeg. Die moest toen met een helikopter naar het vasteland gebracht worden. 

We gaan bewust in september omdat het dan minder warm is en we willen inderdaad in een huisje (met airco) of zoiets los van andere accomodaties. Natuurlijk houden we hetzelfde schema aan als thuis en zal het een heel andere vakantie worden dan dat we normaal gesproken hadden. Dat vinden we ook helemaal prima.

Ik vind 2.5 maand echt heel jong voor een vakantie. Daarnaast je kindje is nu dus pas 2 weken? Ik snap dat je dan een eerste indruk hebt maar er kan nog een hoop veranderen. Mocht je toch perse op vakantie willen, voor jezelf dan uiteraard, zou ik in ieder geval een annuleringsverzekering afsluiten.

Ook zou ik, persoonlijk, niet te ver weg en met de auto. Je hebt ten eerste meer ruimte voor je eigen spullen en ten tweede kun je vertrekken wanneer je wilt en ben je niet afhankelijk van anderen. 

Ik vind 2.5 maand echt heel jong voor een vakantie. Daarnaast je kindje is nu dus pas 2 weken? Ik snap dat je dan een eerste indruk hebt maar er kan nog een hoop veranderen. Mocht je toch perse op vakantie willen, voor jezelf dan uiteraard, zou ik in ieder geval een annuleringsverzekering afsluiten.

Ook zou ik, persoonlijk, niet te ver weg en met de auto. Je hebt ten eerste meer ruimte voor je eigen spullen en ten tweede kun je vertrekken wanneer je wilt en ben je niet afhankelijk van anderen. 

Terug
Bovenaan