Ach ik word altijd een beetje verdrietig als ik over zulke adviezen van kraamhulpen lees...het geeft blijk van totaal geen idee hebben hoe een babietje van nature in elkaar steekt!
Zoals anderen ook al zeggen: honger is honger! Je gaat een zuigeling niet op dieet zetten. Zo'n kindje heeft gewoon eten nodig. Geen half flesje, maar gewoon een vol buikje!
Van nature zijn zuigelingen 'voorgeprogrammeerd' om veel dicht bij mama te zijn en om heel regelmatig kleine beetjes te drinken. Dat houdt ze stabiel qua gewichtstoename en bloedsuikerspigel. Die eerste weekjes is elke 2 uur soms zelfs vaker, heel normaal. Dat zie je vaak bij kindertjes die meteen volledig op verzoek aan de borst gaan. Met flesjes kunstvoeding kunnen ze vaak met wat minder vaak een voeding toe (het verteert wat lastiger, waardoor ze zich wat langer vol voelen soms), al moet je toch vaak de eerste weken echt wel uitgaan van zo'n 8 voedingen op een dag.
Babietjes komen ter wereld met het ingebouwde idee 'als ik eten nodig heb dan is mama (of in elk geval iemand) er om het te geven', daarom vragen ze ook om eten en gaan ze huilen als het allemaal niet op tijd komt. En als ze eten willen, dan moet dat buikje gewoon weer vol. Dat hebben ze nodig om stabiel te blijven en om goed te groeien. En het is ook gewoon beter voor de band die je kind met je opbouwt. Als een kind weet 'als ik iets aangeef nodig te hebben dan wordt er gereageerd' dan blijft dat aangeboren vertrouwen dat ze in je hebben in stand.
Dus, kijk en luister naar je kindje, niet naar de klok of de kraam! Geef gewoon eten als je kind het wil. Met rekken en halve flesjes creeer je alleen maar onrust en stress voor iedereen in het gezin.
Je kindje weet zelf heel goed wanneer het eten nodig heeft. Dat instinct heeft het met de geboorte al meegekregen. En het weet ook goed wanneer het genoeg heeft en vol is.
Echt babies zijn slimmer dan je denkt hoor!