Vanaf wanneer doorslapen?

Het gaat om flesvoeding, ter aanvulling! de kraamhulp had aangegeven dat je soms beter geen hele voeding kan geven omdat ze er aan wennen, en je het dan later weer moet afbouwen, vandaar.

Hoi Mooiedromen,

wat een bijzonder advies! Dat heb ik nog niet eerder gehoord.
Onze zoon heeft door omstandigheden vanaf dag 1 flesvoeding gehad en gewoon steeds de volledige voeding gehad. Met 2 weken was dat 6 tot 7 keer op een dag 100 ml. Wij hebben steeds op verzoek gevoed en de ene keer dronk hij de fles in enen leeg en de andere keer bleef er nog een beetje over. Kon hij mooi zelf leren bepalen wanneer hij genoeg gegeten had. Van gewenning is bij ons geen sprake geweest.
Vraag het anders even na bij je consultatiebureau. Dan weet je het zeker.

Groetjes, Marijon

Ook hier vanaf dag 1 flesvoeding en wij kregen dus juist het tegenovergestelde advies!
Wij deden telkens 30cc beetjes om hem tevreden (proberen) te stellen wat dus meestal niet lukte  
Het eerste wat hier de kraamhulp dus zei was: geen halve flesjes lopen aanbieden, honger is honger, en honger is ETEN!
En dan geen halve maatregelen! Want dat is alleen maar frustrerend voor iedereen!!
Als dat uurtje eerder dan een probleem zou moeten zijn, dan pak je dat op een ander moment van de dag wel weer terug zodat je weer op je "schema" zit...
Bijvoorbeeld als hij een uurtje langer ligt te slapen als je eigenlijk je 10 uur flesje wilt geven ofzo...
Ze hebben mij altijd verteld dat een half uur voor of na je eigenlijke voedingstijd voeden geen schema in de war brengt en dat heb ik me héél goed in de oren geknoopt en dus ook nooit moeilijk over gedaan!

Succes!

Groetjes Saskia

Ach ik word altijd een beetje verdrietig als ik over zulke adviezen van kraamhulpen lees...het geeft blijk van totaal geen idee hebben hoe een babietje van nature in elkaar steekt!
Zoals anderen ook al zeggen: honger is honger! Je gaat een zuigeling niet op dieet zetten. Zo'n kindje heeft gewoon eten nodig. Geen half flesje, maar gewoon een vol buikje!
Van nature zijn zuigelingen 'voorgeprogrammeerd' om veel dicht bij mama te zijn en om heel regelmatig kleine beetjes te drinken. Dat houdt ze  stabiel qua gewichtstoename en bloedsuikerspigel.  Die eerste weekjes is elke 2 uur soms zelfs vaker, heel normaal. Dat zie je vaak bij kindertjes die meteen volledig op verzoek aan de borst gaan. Met flesjes kunstvoeding kunnen ze vaak met wat minder vaak een voeding toe (het verteert wat lastiger, waardoor ze zich wat langer vol voelen soms), al moet je toch vaak de eerste weken echt wel uitgaan van zo'n 8 voedingen op een dag.
Babietjes komen ter wereld met het ingebouwde idee 'als ik eten nodig heb dan is mama (of in elk geval iemand) er om het te geven', daarom vragen ze ook om eten en gaan ze huilen als het allemaal niet op tijd komt. En als ze eten willen, dan moet dat buikje gewoon weer vol. Dat hebben ze nodig om stabiel te blijven en om goed te groeien. En het is ook gewoon beter voor de band die je kind met je opbouwt. Als een kind weet 'als ik iets aangeef nodig te hebben dan wordt er gereageerd' dan blijft dat aangeboren vertrouwen dat ze in je hebben in stand.

Dus,   kijk en luister naar je kindje, niet naar de klok of de kraam! Geef gewoon eten als je kind het wil. Met rekken en halve flesjes creeer je alleen maar onrust en stress voor iedereen in het gezin.
Je kindje weet zelf heel goed wanneer het eten nodig heeft. Dat instinct heeft het met de geboorte al meegekregen. En het weet ook goed wanneer het genoeg heeft en vol is.
Echt babies zijn slimmer dan je denkt hoor!

De vraag waar dit topic meet begon kan ik niet antwoorden. Ieder kindje slaapt namelijk vanaf een andere leeftijd door.Mijn zoontje is nu 7,5e week en slaapt 2 tot 3 nachten per week echt door. Ik voel me hier heeeeel gelukkig mee vooral omdat ik hoor dat er ook kindjes zijn van 14 maanden die nog nooit 1 nacht hebben doorgeslapen.

Over de "discussie" die nu speelt:

Het kindje geeft het zelf wel aan, dat is ook mijn motto. Maar, ik houd mij wel aan een "schema". Wij eindigen de dag altijd tussen 22.30 en 23.00 uur. Mocht hij 'snachts honger hebben dan bieden wij een klein flesje aan (60cc). En de dag begint altijd tussen 06.30 en 07.00 uur. Overdag komt hij altijd om de 4 uur.

Mij is ook niet als advies gegeven om 's nachts een klein flesje te geven, ik heb het zelf bedacht en besloten. Hier werkt het super!

Iedereen heeft een andere mening. Je moet gewoon doen wat jij denkt dat goed is. Je voelt je kindje het beste aan en kent je kindje het beste en als jij achter je beslissing staat dan ben jij rustig en is je kindje dat waarschijnlijk ook. Mocht iets niet goed werken dan merk je dat snel genoeg en kan je iets anders proberen.

Kortom, lees iedereen haar mening maar doe lekker wat jij denkt dat goed is!

Succes!

Ook mijn zoon heeft aardig wat tijd nodig gehad om door te slapen (bijna zeven maanden om precies te zijn). Ik heb tot een maand of vier op verzoek gevoed, en daarna ben ik op advies van het cb de laatste fles tussen 22.00 en 22.30 gaan geven. Het resultaat was dat hij toen niet meer om drie uur voor een nachtvoeding kwam, maar rond half vijf. En die voeding heb ik vanaf vijf maanden afgebouwd van een volledige (180 water met 6 scheppen) tot 60 cc. En opeens, een week terug, had hij dat ook niet meer nodig en sliep hij tot een uur of half zeven, zeven uur door. Hij krijgt nog steeds een voeding trouwens om half 11, die durf ik er echt nog niet af te halen. Heb eerder (zo rond de drie maanden) geprobeerd om de nachtvoeding kleiner te maken,maar toen was het resultaat alleen maar dat hij weer twee keer per nacht kwam! Heb dat dus na drie nachten maar weer opgegeven..... Het is zoals de dames hierboven schreven, je moet (helaas) wachten tot je kindje het tijd vind om door te slapen....

Hoi hoi

Onze dochter sliep met 6 weken al door heerlijk!! maar het ging vanzelf .. op een dag werden we wakker en we zeggen tegen elkaar ben jij er vanacht uitgeweest NEE en ik ook niet ! WOW ze heeft doorgeslapen !! maar ik vindt het met 2 weken wel heel vroeg om daar dan al mee bezig te zijn ..baby s geven zelf wel aan hoor als ze snacht willen slapen of niet...succes xbloem

Ik geef mijn jongte ook fv en toen ze nog zo klein was, dronk ze ook 7x 100 per dag.
Toen ze wat groter werd en de dagvoeding meer werd, heb ik de nachtvoeding altijd op 100 laten staan want dat was ze gewend. Dit was ook het advies van het cb. Ik heb wel altijd geluk gehad dat ze er genoeg aan had, want ze sliep altijd weer 4 uur verder tot de volgende ochtend.

Nu slaapt ze al een paar weken echt door...ik ben echt verwend. Mijn oudste was ook al zo'n goede slaper en de jongste krijgt om 22.15 laatste fles en wordt om 7.30 wakker.

Veel succes allemaal, let gewoon op de signalen van je kindje. Honger = Honger, dus eten. Daar doe ik niet moeilijk over!

Groetjes,
Patty mv Nynke (2,5) en Mare (11 weken)

Terug
Bovenaan