Vanaf welke leeftijd beginnen jullie met chips en snoep/koek?

Hallo allemaal,

Ik ben erg benieuwd hoe jullie moeders dit aanpakken. Gevens jullie je kind (nog geen 1)  ook al chipjes of snoepjes of koekjes. Er wordt mij wel eens gevraagd of hij wat mag hebben, maar dat vind ik nog helemaal niet nodig. Zolang hij het niet kent mist hij het ook niet toch? Dat is heel persoonlijk hoor, en ik zal het wel leuk vinden wat jullie ervaringen hier mee zijn. Daar komt nog eens bij dat de kinderen van mijn schoonzus erg veel krijgen bij oma en thuis, daar kijk ik soms echt van op. Ik weet nu al dat ik daar woorden mee krijg van ah mag hij echt niks hebben. Maar goed zover is het nog niet. Mijn zoontje krijgt wel een nijntje koekje en diksap met veel water erin dus erg verdund. Straks als hij 1 wordt krijgt hij wel een stukje taart, maar dat is dan ook wel weer genoeg.  Is het zo raar dat ik hier een beetje op wil letten????

Gr.

Hoi mayke,

Ik vind dat helemaal niet raar. Zolang ze het niet kennen.....
Lars, mijn oudste kreeg pas zoiets toen hij bijna 1,5 jaar oud was. Inmiddels is hij 2,5 jaar oud en mag 1 snoepje of koekje per dag uitkiezen. Hij weet niet beter. Chips kent hij helemaal nog niet, gelukkig! Ze kunnen nog zolang snoepen.

Er wordt inderdaad al op jonge leeftijd gevraagd ( door familie maar ook in supermarkten, etc) of ze iets mogen. Moet je de kids eens horen als ze het eens vergeten te vragen in de winkel.

Ik zou er nog niet mee beginnen zolang ze nog geen 1 jaar oud zijn, maar taart op je verjaardag hoort er wel weer bij dan!!

Groetjes

Hoi,
Nee hoor, dat vind ik helemaal niet zo gek.
Ik ben precies zo. Ons zoontje heeft tot zijn 1e jaar helemaal geen snoep gehad en ook geen chipjes. Sowieso geen chips want daar zit behoorlijk wat zout in. En dat kunnen de nieren nog niet aan.
Ons zoontje kreeg tot zijn eerste jaar als "snoep", rijstewafels (is ie helemaal gek van), cracottes, soepstengels en een paar rozijntjes waren voor hem een enorme verwennerij. Maar ik trof ze altijd volledig intact bij in de luier aan, dus voor mij een teken dat ie er nog voldoende op kauwde. Het was meestal een gekregen doosje, ik kocht ze niet zelf. Dat deed ik pas toen hij wat ouder was. Een kinderliga was ook een enorme verwennerij. Meestal bleef het ook bij een halve koek.
Zijn "eerste chipje" kreeg hij toen hij 1,5 jaar was. Hij is nu 2jr5mnd en krijgt als snoepje een spekje bij de bakker, rozijntjes, een kinderkoekje of een volkoren biscuitje. Bij de drogist heeft hij vorige week voor het eerst een dropje gekregen (een kokintje). Je had hem moeten zien smullen. Oh ja, en op de markt een olijf (is weliswaar geen snoep) bij de olijven-kraam. Ha ha, ik zie altijd enorme verbaasde hoofden van mensen als hij met smaak een lekkere olijf verorbert.
Ik hoop dat we op deze manier het snoepen heel bijzonder houden.

Veel succes met het volhouden van je idee wat betreft het snoepen. Ik kan me voorstellen dat het bij anderen heel moeilijk kan zijn. Gelukkig zitten mijn ouders volledig met mij op één lijn. Ook mijn schoonmoeder lijkt zich hier in te vinden.

Groetjes!

hi, , wij zijn ook nogal terughoudend met snoep / koek
een halve kinderliga is al een hele tractatie. het kost me al moeite en veel tijd  om gewoon 3 x te eten en het fruithapje naar binnen te werken bij hem.

hai....

we zijn nog lang niet zover, dat  Bente koekjes en chips kan eten(ze is nu 3 maanden) maar we hebben het er al wel samen over gehad. zoals jij jou mening opschrijft, zo zien wij dat ook. wat ze (nog) niet kent, zal ze ook niet missen. we gaan als het zover is, ook vooral proberen of ze bijv. soepstengels en rijstewafels wil eten als traktatie, tussendoortje. en dat van 1 snoepje, koekje per dag uitzoeken vind ik een goeie!
ik weet nu ook al dat ik een aantal van de familie 'over mij heen krijg'   als het zover is, want die vinden dat er geen kwaad in schuilt. ik hou maar steeds voor ogen dat een nichtje van ons, nu 6 jaar is en 35kg weegt....die is dus geheel vrij gelaten in het begin met snoepen en vooral chocolade!! daar was ze echt aan verslaafd en er werd geen ho gezegd. gelukkig hebben ze het het laatste jaar wel door, en krijgt ze bijv. een schaaltje met snoepjes/chipjes of wat ook, en meer krijgt ze dan ook niet...tja...ze kunnen zelf nog niet zeggen dat het niet goed voor ze is!!

Ook hier geen gesnoep.
En als mijn oudste twee de keuze krijgen (bv met Sint maarten) tussen fruit en snoep, dan kiezen de dames herelijk voor het fruit.

Ik erger me er wel aan hoor als mensen ons kleinte een klodder slagroom willen geven, en dat gebeurd ook niet al moet ike r bonje om schoppen. Toen hij 7 maanden was warenw e op verjaardags visite en dara was iemand en die vond het maar kinderachtig. Nou dan maar kinderachtig, het gebeurd gewoon niet.

Miep

Mijn man en ik hebben behoorlijk overgewicht. En dat komt niet door het verkeerde eten maar door het vele snoepen.

Dit wil ik bij mijn zoontje (61/2 maand) absoluut voorkomen. Ik krijgt nu een half rijstwafeltje (voor 6 mnd) per dag en dat is voorlopig meer dan genoeg. Fruit is ook al een trakatie en een stuk gezonder dan al het snoep en koek (jammer dat ik het zelf alleen niet kan laten staan)

Hoi,
Ik denk er heel anders over dan de voorgaande dames. Ik doe er niet zo moeilijk over. Ik respecteer echter wel hun mening en kan begrijpen dat het heel irritant is als de buitenwereld de hele tijd snoep en koek opdringt of je afzeikt. Je moet zelf de opvoeding van je eigen kind toch kunnen bepalen! En dat geldt ook voor snoepen.
Zoals ik al zei, geef ik mijn jongste gerust af en toe een koekje (nog geen snoep/chips, hij is pas 10 maanden). Er zit echter ook verschil in of er overgewicht in je familie voorkomt. Dan zou ik het denk ik niet zo snel geven.
Daarnaast zit er een verschil tussen af en toe een koekje en straks een snoepje of de hele dag door snoepen. Als ik zou merken dat mijn kinderen gezonde dingen minder goed zouden eten, dan zou het snoepen teruggedraaid worden. Eerst gezond, daarna af en toe iets zoets. Mijn oudste kinderen eten veel fruit, voldoende brood en genoeg avondeten, dus zie ik geen reden om ze snoep/chips te ontzeggen.
Wat betreft de opmerking van Belske over de opmerkingen van kinderen als de bakker vergeet een snoepje te geven, die heb ik ook wel eens gehoord, maar ik vind dat een kwestie van opvoeden (net als de hoeveelheid snoep). Je kunt kinderen ook leren dat ze blij moeten zijn als ze iets krijgen, maar dat ze er niet vanuit mogen gaan. En echt, dat valt te leren hoor, dat is opvoeden en helaas zie ik inderdaad vaak dat dat niet gebeurd.
Ivy

Terug
Bovenaan