quote: Ivy reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('08-02-2007 10:05:33&apos

);
Dat het een verwachting schept als ze keer op keer ergens iets krijgen is helemaal waar, maar hoe ze daar mee om gaan is wel degelijk opvoeding! En om te zeggen, kinderen zijn kinderen, ja dat is zo, en kinderen moeten nou eenmaal dingen leren en ook dat is wel degelijk opvoeding.
Zoals ik al zei kan ik me heel goed voorstellen als je je kindje snoepvrij wilt houden/je wilt het in eigen hand houden, dat dat aanbieden van snoep heel vervelend is. Maar net zoals jullie je kindje leren met de teleurstelling om te gaan dat ze niks krijgen doordat mama dat zegt, kan ik ze leren met de teleurstelling om te gaan als de bakkersvrouw het een keertje vergeet. Is eigenlijk hetzelfde toch?
Ivy
Tuurlijk kan je ze dat leren. Maar als het nou bij één winkel is en ze krijgen dara iedere keer wat. En dan vragat het kind erom, wat heel logisch is, want het kind wete niet beter dan ik mag hier altijd een snoepje. Dan is het ineens het kind wat niet goed opgevoedd is en krijgt het te horen dat mag je toch helemaal niet vragen, je wacht maar tot je wat aangeboden wordt. Maar pas als dat een keer gebeurd ga je je kind leren om te gaan met zo'n teleurstelling. Want daarvoor wat het niet gebeurd.
Is het zelfde met leren U zeggen. Ikw il dat mijn meiden tegen bepaalde mensen U zeggen. Dus danz eg ik. Zeg eens U ipv jij. Stevast krijg ikd an te horen. Ach ik heb liever dat ze jijz eggen hoor, en tegen het kind. Zeg jij mara lekker jij.
Heel verwarrend voor zo'n kind. Totdat ze een keer ergens komen, en jij zeggen en iemand gelijk zegt dat hoort niet zo hoor, wat ben jij slecht opgevoed. En dara sta je dan als moeder, vechtend tegen keer op keer je kind willen leren U zeggen, wat dus gewoon niet lukt.
Of als een kind op visite de tafel plundert. Ik wil het echt niet hebben, maar ja iedereen lacht erom en vindt het zo lollig. Toch blijf je erbij. Ook bij neefjes en nichtjes zie ik dat. En dan wordt het kind ouder en dan is het ineens niet zo lollig meer. Maar ja al die mensen die er eerst omheen zaten en riepen ach laat dat kind toch, hebben het ineens over die slechte opvoeding.
Dan kan je zeggen, dan moet je je kind toch maar opvoeden en iedereen negeren, maar soms lukt dat gewoon niet.
Het leven is nou eenmaal niet zwart/wit
Miep