veel kans op mongooltje?

A

Anoniem

Guest
Hey allemaal,

Het ben ik weer,zoals jullie weten ben ik nu 18 weken zwanger,nu wil ik vandaag het eens niet over mezelf hebben.
Mijn beste vriendin is ook zwanger,twee weekjes minder als mij,dus 16 weken.
Ze is vorige week naar de gyn geweest en heeft toen bloed moeten laten trekken en zo voor de kans op mongooltje en op een open ruggetje.
Ze heeft gisteren haar resultaat gekregen en is een beetje slechter dan verwacht.
Ze heeft 1 op de 184 kans op een mongooltje,en morgen moet ze naar het ziekenhuis voor een vruchtwaterpunctie op aanraden van de gyn.
Nu heeft ze echt wel heel erg bang dat ze een miskraam zal krijgen door die punctie.
Maar wat ik nu wou vragen is wat jullie zouden doen....
Als ze zelf mocht kiezen zou ze die punctie niet doen,maar het is haar vriend dat er zo achter staat.
Ik zou het persoonlijk echt niet weten,ik weet niet als het een mongooltje zou zijn dat ik het nog zou laten wegnemen,oke het is wel een zwaar leven maar hier in de buurt is ook iemand met een mongooltje en dat heeft echt wel een mooi leven,ik kan het echt niet goed zeggen omdat ik hier nu zelf niet voor sta,heeft iemand er ervaring mee?
Ik vind dit zo erg voor haar en  kan haar echt niet veel raad geven.
Maar wat ik dan wel raar vind is,ze heeft wel veel kans erop maar de nekplooimeting was wel heel goed dus ja weet niet goed wat ik er van moet denken.
Als je kijkt 1 op de 184,dan heb je ook wel veel kans dat het niet zo zou zijn he.
Ze heeft nu vooral bang dat ze door die vruchtwaterpunctie mss een miskraam zou krijgen en dat haar kindje dan toch gezond was,ze zei van dat zou ik mezelf nooit kunnen vergeven dat ik ze dan gedaan heb,maar langs de andere kant ja.
Heeft iemand een beetje raad voor haar?
Voor mij is het ook moeilijk gwn het feit ook dat ik geen kans heeft en zei dan juist veel en ik voel me een beetje raar,niet schuldig of zo want ze is ook blij dat het bij mij goed gaat en zo maar toch,ik vind het zo erg he.
Groetjes orchideke

Jeetje, wat moeilijk zeg!!!
Ik denk dat ikzelf niet voor een punctie zou kiezen, ik zou de kans op een miskraam niet riskeren (wat als je een 'gezond' kindje draagt en je verliesd het door zoiets?).
En als ze de punctie zou uitvoeren heeft ze dan zekerheid of krijgt ze weer alleen een kansberekening? Als dat zo is zal ik het al helemaal niet laten doen.
Maar het is makkelijk praten als je zelf niet in zo'n situatie zit...
Ik hoop het beste voor je vriendin, wat ze ook besluit..

Liefs Nika

Hey,

Bedankt voor je reactie,kan ze heel goed terug vinden in hoe ik erover denk.
Ik denk nu wel dat als ze het laat dan dat ze dan ze zekerheid hebben,denk ik toch,ken er ook niet veel van.
Dat is ook waar zij aan denkt dat ze het zou laten doen en mss toch haar gezond kindje zou verliezen,het is allemaal zo moeilijk he
Groetjes orchideke

Allereerst wil ik even kwijt dat de therm mongooltje niet meer kan. Een mongooltje is een klein jongetje uit Mongolie. Benaam het  dan zoals je het overal leest, een kind met syndroom van Down.

Als je vriendin hoe dan ook weet dat ze het kind wil houden, met syndroom van Down of niet,  zou ik het risico van een vruchtwaterpunctie niet willen nemen.  

Een persoon met syndroom van  Down kan vaak prima voor zichzelf, onder begeleiding, zorgen. En de eerste tien  zes tot  tien jaar  heb je er zowiezo geen kind aan. Ze zijn niet anders dan andere kinderen, ze hebben vaak alleen een verstandelijke handicap.  

Evy  

Inderdaad Down is de goede term en ik kan je vertellen het zijn geweldige mensen! Ik ben soms wel jaloers op de manier zoals zij in het leven staan, geweldig! Ik heb bij diverse woonproject gewerkt vandaar.
Ik weet niet wat ik zou doen, maar m'n gevoel zegt dat ik geen punctie zou doen.

Wens je vriendin veel suc6 met haar keuze!

Liefs Lientje

Hoi,

Ik denk dat ik ook geen puctie zou laten doen. Maar dan moet ze er wel voor 200% achterstaan als haar kindje inderdaad Down blijkt te hebben.
Ik zou er wel achter staan, het is immers je kindje. Je draagt het al 16 weken bij je en van je eigen kindje houdt je zo ontzettend veel dat het echt niet uitmaakt of hij/zij down heeft, oerlelijk is of gewoon niet goed kan leren.
En kindjes met Down zijn vaak erg gelukkig!
Ik kan natuurlijk niet de beslissing nemen, maar hoop dat je er toch iets aan heb.

Liefs, Larissa

Hoi Orchideke,

Ik snap dat je vriendin voor een groot dilemma staat. Zeker omdat zij en haar vriend van mening verschillen over de punctie.

Een punctie brengt inderdaad risico's met zich mee maar daarmee kun je wel uitsluiten of je een kindje met het syndroom van Down krijgt of niet.
Een nekplooimeting is slechts een schatting.

Zoals de dames hierboven al zeggen, lijkt het me inderdaad verstandig dat je vriendin en haar vriend eerst eens goed praten over wat ze zouden doen als blijkt dat ze in verwachting zijn van  een kindje met Downsyndroom. Houden ze het dan of niet? Want ja, over het algemeen zijn deze kindjes prima in staat een mooi leven te leiden. Maar er zijn ook een hoop Downkindjes met een hartafwijking of gedragstoornissen. Vergeet dat niet. Wij denken meestal aan de vrolijke kindjes maar er zijn ook andere kanten aan het verhaal.

Maar ja, is dat niet bij alle kindjes zo? Ik bedoel, je krijgt met 20 weken een echo en dan kunnen ze inderdaad zien of alle orgaantjes in orde zijn. Maar ze kunnen niet zien of je een kindje krijgt met autisme of ADHD. Of misschien is je kindje doof of blind. Dat soort dingen zien ze niet. En geloof mij, een autistisch kindje brengt ook een hoop extra zorg met zich mee.

Al die testen zijn fijn en geven je een stukje zekerheid maar alles uitsluiten kunnen ze niet. Natuurlijk hoopt iedereen op een gezond kindje; dat lijkt me niet meer dan normaal. Maar als je 100% zekerheid wil, zul je dat van de artsen toch niet krijgen.

Wijzelf hebben bewust niet gekozen voor de nekplooimeting omdat een kindje met Down bij ons van harte welkom is; hoe zwaar het ook zal zijn. De 20 weken echo hebben wij laten doen om te zien of ons kindje geen afwijkingen heeft waardoor het geen menswaardig bestaan zou kunnen hebben. Want dat zou ik niet over mijn hart kunnen verkrijgen. Gelukkig zag alles er goed uit en waren we erg blij.

En voor de rest: dat zien we wel als ons knulletje er is!

Groetjes,
Maike
31 weken zwanger

hoi

Wat een moeilijke beslissing .Zelf heb ik bij mijn vorige zwangerschap ook een punktie gehad ik was er niet blij mee en ik moest gelijk beslissen op lang door dringen van de arts heb ik het toch gedaan eerst had ik er spijt van maar daarna
was ik toch wel blij dat ik het gedaan had mijn kindje was gezond en had geen
down .Als je weet dat je kindje down heeft kan je   informatie gaan zoeken en je daar
op voor bereiden ik wens je vriendin heel veel sterkte met deze beslissing
groetjes Corina

Terug
Bovenaan