Verjaardag/sinterklaas/kerst....

Dit is allemaal niet zo nieuw voor mij, aangezien de eerste ook 18 november jarig is.
Ik ben het deels wel eens over de wegwerpmaatschappij, maar probeer dit een beetje  binnen de perken te houden door gericht kadootjes te vragen; bijv kleertjes of geld.
Persoonlijk zou ik niet zoiets kiezen als een geit voor novib, omdat ik wel vind dat het een kadootje moet zijn waar mijn kind plezier van heeft. Lidmaatschap van de Rangers wil ik volgend jaar voor mijn oudste vragen. Dit is ook pas vanaf 6 jaar en dan hebben ze er ook iets aan.
Ze krijgen beiden voor hun verjaardag een klein kadootje en met sinterklaas krijgt de oudste een aantal kleine kadootjes. Kerst vieren we zelf niet met kadootjes, maar van opa en oma krijgen ze wel iets.
Soms is het idd van de zotte hoeveel speelgoed ze krijgen, maar ik zet een groot deel op zolder en wissel het af. Zo blijft het leuk en niet te overvloedig. En als ze er echt niet meer naar kijken, dan geef ik het weg; er zijn regelmatig acties waar ze oa speelgoed inzamelen.
Sil

Alhoewel het nog even duurt voor Naomi jarig is (29 december), denk ik toch al wel een beetje na over de cadeautjes. Zeker nu al die reclamefolders van speelgoedwinkels door de brievenbus komen.
Op zich zijn ze op deze leeftijd wel weer toe aan nieuwe uitdagingen wat speelgoed betreft (tenminste bij ons wel, heb ik het idee).
Met Kerst worden er bij ons geen cadeaus gegeven, dus dat speelt niet. De opa's en oma's zijn wel gewend om met Sinterklaas iets te geven, maar geen  dure cadeaus. Mijn ouders geven altijd 15 euro, daar kan dan zelf iets voor gekocht worden, net waar je het voor gebruiken wilt.
Voor de verjaardag zitten we er aan te denken om een gezamenlijk cadeau te vragen: een zandbak of geld daarvoor. En verder ben ik ook van plan om een deel van de cadeautjes op te bergen en dat gefaseerd te geven. Dan heeft ze een paar keer wat nieuws.
Zo'n spelotheek is trouwens ook een leuk idee; ik ga es kijken of ze hier ook zoiets hebben.

Wilmi

Tja, veel cadeautjes.... inderdaad niet goed gepland geboren worden in het najaar/winter, ha ha ha !!

Maar goed:

VERJAARDAG, ik probeer ook zoveel mogelijk nuttige dingen te vragen en het zelf "in de hand" te houden. Dus bestek voor Erikjan vragen, een leuke stoel voor aan de salontafel, buitenspeelgoed (wij hebben een tuin van 3000m2), duplo, lego, kleren,  autos, enz. Van mijn zusje heeft hij al wat gekregen, die woont in Belgie, bestek en schoentjes, ideaal en nuttig. Van ons krijgt hij blokken en een grote vrachtwagen voor buiten. En nu nog maar eevn afwachten tot donderdag!
Ik denk trouwens ook dat het vele speelgoed en cadeautjes komt door de manier van verjaardag vieren. Bij ons thuis kwamen alleen de opas en omas, dus dan kreeg je niet zo veel, en dat overlegde mijn moeder zelfs. Nu is een verjaardag een hele happening, waar je zelfs moet nadenken of je wat afhuurt, omdat de gasten niet in je huis passen, tja dan komt er veel speelgoed mee. En ik vraag me wel eens af voor wie we het allemaal doen, voor het kind, of voor ons. Ik was vorige week op het feestje van mijn neefje van 2. Wij dan als oom en tante, en de vrienden van zijn vader met de vrouwen en kinderen. Ik vroeg me echt af wiens verjaardag het was. Als opa en oma er zijn, eventuele broertjes en zusjes, jezelf als ouders, en als je close bent ook ooms en tantes, is het toch genoeg? En wat ik ook overdreven vind, is hoe vaak een verjaardag gevierd wordt, thuis, met papas vrienden, met ooms en tantes, met enz.
Erikjan is op echt november jarig, en wie zin heeft die komt maar, dan vieren we zijn verjaardag! Oke, een tante kan niet ivm een examen en een tante woont wat verder, nou komen die gewoon een ander keertje en brengen een kleinigheidje mee, maar nog een keer echt vieren nee!
Ach, misschien ben ik ook wel ouderwets, maar ik vind, hij wordt nog maar 1, en snapt het nog niet.....

SINT. we vierden het altijd in twee families, maar ouders willen niet meer, misschien dat hij nog een kleinigheidje krijgt, wordt vast iets nuttigs, vorig jaar kreeg hij laarsen, ze wonen namelijk op een boerderij.
En bij mijn schoonouders? Weet ik niet. Vorig jaar deden we lootjes en kochten we voor iedereen (!) nog een kleinigheid, de berg cadeautjes, en rommel, was walgelijk. Niet eens vanwege de comsumptiemaathschappij, maar ook vanwege de rommel, ik houd van nuttig. Als zij het weer zo willen, dan doe ik niet mee. Erikjan kreeg niet eens zo veel, vooral de grotere kinderen. Nou daar houd ik helemaal niet van, eerlijk, iedereen evenveel/weinig. Gewoon, iets leuks, waar ze wat aan hebben en dan moet het goed zijn.
En van ons krijgt hij ook gewoon iets leuks, we zien nog wel wat.

KERST, Doen we niet aan cadeaus, al weet je het bij mijn schoonouders nooit. Gewoon gezellig bij elkaar!

Maar nu we het toch over zoveel spullen hebben. Erikjan is het eerste kind, en als ik kijk wat hij allemaal al heeft gekregen. En alles is nog goed, kleren, speelgoed. Als ik nog eens een tweede kind krijg, hoeft die echt niets meer te krijgen. maar dat zou ik ook weer lullig vinden (ik houd van eerlijk, zoals gezegd), want als ik alles opruim, voor later, zou Erikjan heel veel hebben en een anders niets! Daar kan ik me dan nu al weer druk om maken.

Misschien toch een luxe-probleem?

Janine

Zeker weten een luxe probleem! En af en toe word ik gek van mezelf als ik me weer eens druk zit te maken hoe ik het allemaal moet doen.
En voor wie word het gevierd inderedaad?? Ik denk ook wel een beetje voor de ""andere mensen", de omgeving.... Het "hoort" nu eenmaal zo misschien...
Maar ja, van de andere kant vind ik het ook weer heelerg leuk, en het NIET vieren zou ik ook niet willen denk ik..

We hadden al geld gekregen van haar opa om iets te halen voor haar verjaardag, dat hebben we gisteren gedaan en dat alleen was al een hele berg!
Maar goed, wel allemaal hele leuke en nuttige dingen (die we anders zelf toch wel hadden gekocht)
Dat staat hier allemaal al ingepakt te wachten, haahaha. En daar komt de rest dan nog eens bij, pfff!
Wat we haar zelf kopen voor de verjaardag weet ik nog niet zeker, ik twijfel over een leuk tafeltje met stoeltjes voor in de woonkamer...als ze straks kan tekenen/puzzelen enzo heb je dat toch nodig...
Of gewoon een nieuwe winterjas! (heb een heeeele leuke gezien!) hahaha
Van vrienden heb ik een zandbak gevraagd (is peettante), is wel nog wat vroeg maar die gaat gewoon de zolder op.
Ik vraag ook nog zandbakspeelgoed, hebben we dat ook alvast!

Met de sinterklaas kopen we zelf denk ik niets (of iets heeel kleins misschien..), dan krijgt ze ook al bij mijn ouders, en bij mijn oma! Misschien ook nog wel bij vrienden (peettante) en mijn broer(peetoom). Genoeg dus!!!

Met kerst kopen wij ook altijd voor iedereen iets (mijn ouders en broers en wij dan).
Dit doen we dit jaar ook en dan kopen we ook weer iets kleins (of gewoon niets) voor haar, dan krijgt ze toch ook alweer genoeg!

Hahahaha ben zoooo benieuwd naar alles wat ze krijgt! Help!!
Maar ik vraag ook heeel bewust echt dingen die we "nodig" hebben hoor, zodat we zo min mogelijk "rommel" hebben.
Echt dingen die we anders door het jaar heen ook zelf zouden (moeten) kopen.

Inderdaad moeilijk, zoveel feestdagen achter elkaar. En hij is nog zo klein, beseft het allemaal nog niet, vind het kadopapier leuker dan het kadootje. Van oma en opa heeft hij een "groot" kado gekregen voor zijn verjaardag (een houten, loop-bak-fietje) en verder hebben we uitdrukkelijk aan de familie gevraagd om niet te gek te doen, om een kleinigheidje te geven. Wij zelf hebben van Little People een vliegtuigje gegeven voor zijn verjaardag. Sinterklaas, slaan we over, geeft hij nog niks om en aan Kerstkadootjes doen we ook niet. Ik denk dat het pas over een paar jaar, als hij het goed beseft (dus misschien volgend jaar al wel....) moeilijker wordt. Dan zullen we waarschijnlijk wel wat met Sinterklaas doen.

groetjes
Mie

hoi hoi,

ik heb een lijstje gemaakt van wat wij denken dat aaron wil,en dat meegestuurd met de uitnodigingen,zodat als we wat krijgen dat het iets is wat hij graag wil.
verder heb ik erbij gezet,dat niet alles nieuw hoeft te zijn,omdat we zelf ook veel 2e hands kopen,dus dat scheelt ook weer.
verder sinterklaas vieren we 1 keer en dan niet te gek en kerst doen we niks aan dus dat scheelt!!!ben benieuwd wat hij krijgt en hoe we dat ervaren:)

groetjes nienke

Wij hebben een 3-wieler voor Eline gekocht voor buiten. Hier kan ze als het goed is jaren mee vooruit. Er zit zo'n duwstang op een een gordel voor nu. Later kan ze zelf fietsen op de 3-wieler .

Verder hebben we een verlanglijstje gemaakt wat ons wat lijkt om onze dochter te geven; een loopauto van Winnie the Pooh, blokken, (voor) leesboeken, schoentjes/pantoffels en leerzaam speelgoed. Hoop dat de gevers er ook aandacht aan schenken...

Sinterklaas doen we nog niet aan zolang ze het nog niet snapt. En mocht de tijd er rijp voor zijn, gewoon een paar kleinigheidjes of 1 groot kado of zo. Niet te gek. Kadootjes met kerst doen we hier nooit.

Tja Julia is met kerst jarig.....Maar kerst vieren we niet met cadeautjes.
Of sinterklaas of kerst.Ik was eigelijk van plan om niks te doen met sinterklaas omdat ze er toch nog niks van snapt...maarja toen zag ik ineens me moeder allemaal cadeautjes kopen voor der.....Voor sinterklaas....tja toen heb ik ook maar wat kleins gekocht....
Maar goed, voor der verjaardag krijgt ze een loop/zit auto van fischer price en ik heb een verlanglijstje gemaakt met dingen die ze nog kan gebruiken, nu maar hopen dat de visite zich er ook aan houdt....als er visite komt met kerst.....En voor sinterklaas heb ik een serie kinderboekjes gekocht en een babypiano...met beesten geluiden enz...oei heb me alweer veelste erg laten gaan.....

xxx

Terug
Bovenaan