Verloskundige of gyn, thuis bevallen of in het ziekenhuis?

ik heb beide een keer meegemaakt, dus thuis en in het ziekenhuis bevallen en ga deze keer weer voor een thuisbevalling.
In het ziekenhuis (1e kind) duurde alles heel lang, moest ik zware persweeen wegpuffen omdat niemand de tijd kon nemen om te controleren of er al volledige ontsluiting was omdat ze met een andere bevalling bezig waren. Ik voelde me er erg in de steek gelaten.
In verband met overtijd (15 dagen), wegvallende weeenactiviteit en een bijhorend infuus moest ik wel in het ziekenhuis, maar het is me niet goed bevallen!
Uiteindelijk was er ook nog een knip en vacuumpomp nodig om de baby eruit te krijgen en was het dus een echte uitputtingsslag geweest.

Mijn tweede is thuis geboren, omdat het veel sneller ging dan verwacht (in 3 kwartier van 3 cm naar volledige ontsluiting)  moest ik ook deze keer wachten op de verloskundige die weer bij een andere bevalling bezig was. Ze kwam net binnen op het moment dat ik zei dat we het anders maar zonder haar moesten doen..

Ik hoop deze keer dus weer  thuis te bevallen en hoop dat de vk er dan ook gewoon bij is bij de laatste 3 cm ontsluiting en de rest. Zou ook wel eens leuk zijn, niet?

groetjes
Klarie

De eerste keer ging ik echt voor een thuisbevalling. Maar omdat de ontsluiting niet vorderde moest ik na 36 uur weeën toch naar het ziekenhuis. Uiteindelijk is onze dochter na 43 uur weeën geboren.

Bij de 2e wilde ik het weer thuis gaan proberen, maar helaas weer geen ontsluiting. Dus weer naar het zh. En na 18 uur weeën bevallen. Maar toen bleef er een stuk van de placenta zitten, dus moest ik meteen na de bevalling naar de ok om gecuretteerd te worden.

Bij de 3e moest ik dus zowiezo in het zh bevallen, omdat er kans was dat de placenta weer niet goed zou komen. Maar ik mocht wel gewoon bij de vk voor controle en zij heeft ook de bevalling gedaan. Deze 3e bevalling ging supersnel, in totaal nog geen 2 uur weeën gehad! Alleen duurde het weer ruim een uur voor de placenta kwam, dus weer veel bloed verloren.

En nu bij de 4e moet ik dus weer in het zh bevallen. Ik ga voor controle nu wel weer gewoon bij de vk. Alleen de laatste keer dat ik bij de vk was, begon ze over m'n overgewicht en dat ik nu eigenlijk wel een keer naar de gyn moest. Schijnt een nieuw beleid te zijn voor mensen met overgewicht. Vind het wel vreemd, want bij de vorige zwangerschappen was ik net zo zwaar of zelfs nog zwaarder. Maar goed, de vk zei dat ik maar met de gyn moet overleggen of ik voor controles dan naar de gyn moet of gewoon bij de vk kan blijven. Dus da's nog even afwachten. Moet op 3 febr. wel gewoon weer voor controle naar de vk.

Hoi,

Ik ga net als de vorige keer in het ziekenhuis bevallen. Alleen hoop ik deze keer gewoon poliklinisch bij de VK en niet op medische indicatie bij de gyn (vanwege bruin vruchtwater). Ik ga ook naar een ander ziekenhuis, want het vorige ziekenhuis was me totaal niet bevallen. Woensdag moet ik naar de VK en ga dan vragen wat ik moet regelen voor de pijnbestrijding. Ik wil gewoon de gelegenheid hebben om een ruggenprik te krijgen als ik dat wil. Van de VK begreep ik de vorige keer dat er tegenwoordig geregeld is dat een ziekenhuis je een ruggeprik moet kunnen geven als je daarom vraagt, maar dat het in de praktijk toch beter is om het vooraf allemaal vast te laten leggen.

Groet,
Lies

Terug
Bovenaan