Vernoemen of niet?

<p>Hallo!</p><p>Wij zijn beland in een discussie met mijn schoonouders over de naam van onze zoon. We zijn erg open over de naam, vertellen die gewoon aan onze vrienden en ouders, alleen de tweede naam die wij bedacht hebben houden we nog even voor onszelf tot de kleine geboren is.</p><p>Nu is het zo dat mijn schoonouders wellicht iets traditioneler zijn dan ik en mijn vriend, maar in ieder geval verwachten zij dat we onze zoon toch op zijn minst in de tweede of derde naam vernoemen naar iemand van de familie van mijn vriend. Dit zou dan zijn vader zijn, of zijn opa ofzo. Ze vinden dat het, met name bij een eerstgeboren zoon, 'hoort' dat er een familielid in verwerkt is zodat hij 'weet waar hij vandaan komt'.</p><p>Ik deel deze mening niet, maar kom zelf uit een niet traditioneel gezin dus ik weet niet goed of ik dit nou verkeerd zie of niet. Wij willen namelijk eigenlijk gewoon twee namen doen, waarvan de eerste dus bekend is en de tweede voor onszelf wel een soort betekenis heeft maar die kent verder niemand. Maar dus geen vernoeming of iets. Nu geven zij aan dat ze wel beledigd zullen zijn als we dit niet doen. Wat zouden jullie doen?</p>

Wat IC J zegt. Het is toch echt júllie kind. Niet die van hun. Hoe jullie je baby noemen is 200% jullie eigen keuze. Misschien zullen ze even mopperen, maar daar komen ze inderdaad ook wel overheen. Echt niks van aantrekken!!

Dank jullie voor jullie reacties! In eerste instantie dacht ik er dus ook zo over (nog steeds hoor), alleen ineens begon ik te twijfelen of ik niet een hele belangrijke etiquette regel negeerde ofzo. Maargoed, zie je ik ben niet gek haha.

Jeetje ik vind het best heftig dat ze dat zo uitspreken! Het klinkt een beetje manupulatief om al te zeggen we voelen ons anders beledigd. Ze hebben nu voor elkaar dat je gaat twijfelen.
Blijf vooral bij jullie zelf en wat jullie wil. Het is jullie zoontje. 

Eens. Jammer dat die druk op je wordt gelegd. Maar ze komen er na een eerste teleurstelling vast wel overheen idd. Dat zij vernoemen belangrijk vinden betekent niet dat jullie dat ook moeten vinden.

Niet doen als je dat zelf niet wilt!
Wij gaan vernoemen in de eerste naam (niet direct dezelfde naam). Mijn ouders verwachten dit zeker weten niet dus ben benieuwd hoe zij reageren. Precies omgekeerde situatie dus hier. 

Zeker niet doen als je er zelf niet achter staat! Mijn neefje is ook niet vernoemd naar zijn opa, maar als wij een jongetje zouden krijgen zouden wij dat wel doen. Maar dat heeft er puur mee te maken dat mijn vader en de vader van mijn vriend dezelfde naam hebben. Meteen twee vliegen in een klap en dat vinden we grappig ? Tijden veranderen, vroeger werd je gewoon letterlijk vernoemd naar een oom of tante. Is nu ook niet meer het geval. Ze moeten zich er maar bij neerleggen.

Terug
Bovenaan