Vernoemen of niet?

Ik zou het echt niet doen als je het niet wilt. Wij hebben onze zoon wel vernoemd: zijn tweede naam is de voornaam van mijn vader. Heeft ook wel een hele andere reden, mijn vader is namelijk overleden en dus vond ik het belangrijk om hem op één of andere manier nog deel te laten uitmaken van ons gezin. Ons tweede kindje krijgt ook een tweede naam, omdat we het anders niet eerlijk vinden, maar die tweede naam wordt geen directe vernoeming. Bij ons snapt gelukkig iedereen dat we ervoor gekozen hebben om mijn vader wel mee te nemen, maar ja, dat is ook wel een heftige reden. Ik zou me echt niet druk maken om wat je schoonouders zeggen, het is JULLIE kind (zoals anderen ook al zeggen) en jullie moeten erachter staan. Ik vind die druk vanuit schoonouders en andere mensen echt onzin, dat doen jullie toch ook niet bij hen? ;) 

Jullie moeten zelf de namen kiezen die jullie mooi vinden, als jullie niet willen vernoemen, dan ook niet doen omdat iemand anders het “normaal” vind. Ik zelf vind vernoemen ook niet nodig, wij vernoemen niet want wij wouden namen kiezen wat bij ons past, en wat we mooi vinden en niet de meest vreselijke combi’s moeten maken om maar te vernoemen.
Schoonzus heeft wel de kinderen vernoemd, maar die namen vind ik zelf echt niet mooi. En ze hebben lang moeten puzzelen om maar een geschikte naam te hebben waarin de kindjes naar oma/opa zijn vernoemd. 
Ik vind niet dat je iemand beledigd als je niet vernoemd.

Dank voor alle reacties, heel fijn!
En de mensen die wel vernoemen: ik snap het ook helemaal! Om welke reden dan ook, als je het leuk vindt moet je het doen. Maar je moet zelf wel het gevoel hebben dat het leuk is of dat de te vernoemen naam past bij de eerste naam, dat soort dingen. Vind het ook best zonde dat ze zich er zo mee bemoeien. Voor hetzelfde geld hadden we het uit onszelf gedaan, bij een evt volgend kindje of zelfs bij deze, maar omdat er nu zoveel druk op ligt heb ik er echt helemaaaal geen zin meer in.
JomieJW erg mooi dat je vader zo nog een beetje 'terug komt' in het kleinkind dat hij nooit heeft leren kennen!

Wat jammer van de reactie van je schoonouders.
Ikvind dat jullie dit zelf mogen beslissen. 
Het is tenslotte jullie kind dus jullie  keus.
En wat hun er dan van vinden of ze boos zijn of niet zou ik zelf echt hun probleem  vinden.

Nee dat is echt helemaal jullie keuze! Wel erg vervelend voor je hoe de situatie nu is want je weet dus dat je schoonouders een soort van boos zullen worden als je niet vernoemd.. heftig.
wij hebben wel vernoemd, in de tweede naam, maar er zat 0 druk achter en iedereen was enorm (positief) verrast. Maar zoals hier ook al gezegd, het kwam bij ons echt uit, we vinden het een mooie naam en past bij de eerste en het is ook niet echt direct vernoemd, het was de tweede naam van mijn opa. 
Dat je moet vernoemen zodat het kind weet waar hij vandaan komt vind ik een heeele kromme gedachte eerlijk gezegd. Dat zit hem lijkt me veel meer in de opvoeding en normen en waarden die je het kindje meegeeft dan in zn naam ??‍♀️

[quote quote=10217138]Nee dat is echt helemaal jullie keuze! Wel erg vervelend voor je hoe de situatie nu is want je weet dus dat je schoonouders een soort van boos zullen worden als je niet vernoemd.. heftig. wij hebben wel vernoemd, in de tweede naam, maar er zat 0 druk achter en iedereen was enorm (positief) verrast. Maar zoals hier ook al gezegd, het kwam bij ons echt uit, we vinden het een mooie naam en past bij de eerste en het is ook niet echt direct vernoemd, het was de tweede naam van mijn opa. Dat je moet vernoemen zodat het kind weet waar hij vandaan komt vind ik een heeele kromme gedachte eerlijk gezegd. Dat zit hem lijkt me veel meer in de opvoeding en normen en waarden die je het kindje meegeeft dan in zn naam [/quote]

Ja het is vrij irritant, maar so be it.. Ben in ieder geval blij deze reacties te lezen. Het is de hele zwangerschap al één groot bemoeifeest dus dit valt wat dat betreft niet eens echt op. Ik ben wel benieuwd hoe dat gaat zijn als hij straks geboren is!

Lekker doen waar jullie je prettig bij voelen. Zou toch balen zijn als je naderhand niet blij zou zijn met de naam.
Wij krijgen een meisje en vernoemen naar de opa van mijn vriend (was nog wel een uitdaging), omdat hij een hele speciale band had met zijn opa als vaderfiguur. Van mijn kant doen we het niet. Zou ook niet kunnen kiezen tussen mijn opa’s en oma’s ?

[quote quote=10217115]JomieJW erg mooi dat je vader zo nog een beetje ‘terug komt’ in het kleinkind dat hij nooit heeft leren kennen![/quote]
Super lief van je! Het grappige is, is dat mijn zoon dus ook echt op mijn vader lijkt. Hij heeft dezelfde ogen (vorm en kleur) en ongeveer hetzelfde hoofd. Dus ik zie elke dag mijn vader terug in mijn zoon, ook al lijkt hij ook wel heel veel op z'n eigen vader hoor ;) Ik vond in tweede naam ook prettiger, omdat ik zo de naam niet per se hoef te noemen, maar weet dat hij wel aanwezig is. 
Wel jammer dat de hele zwangerschap al één grote bemoeienis is. Sommige (schoon)ouders snappen echt niet dat je daar niet altijd behoefte aan hebt... Alsof jij hun kind draagt, in plaats van je eigen kind of zo. Ik bedoel; ik snap dat een kleinkind super bijzonder is, maar laat de ouders zelf eerst even genieten van het feit dat zij een eigen kindje hebben ;)

Terug
Bovenaan