vertellen op het werk

Ik zit ook met zo'n contractprobleem. In augustus eindigt mijn jaarcontract. Als de uitgerekende datum klopt, precies 2 dagen voordat ik met verlof zou gaan.

Binnen ons bedrijf ben ik de enige in mijn functie, er zal dus tijdelijk iemand anders bijgehaald moeten worden. Volgens mij gaan ze dat niet leuk vinden.

Een dag na mijn eerste echo op 24 feb heb ik mijn beoordelingsgesprek. Dan ga ik ook vragen wat de vooruitzichten zijn voor augustus. En dat zichtbaar noteren.

Twee weken later ben ik 12 weken, dan vertel ik het pas.

Lijkt me heel fijn als mensen het weten, dan worden ze misschien iets terughoudender met mij overladen met werk en de werkdruk zonder medeleven opvoeren tot het echt teveel wordt. (Ja, i know, moet ik zelf voor opkomen..)

De vorige keer (december) had ik het vrij vlot aan mijn leidinggevende verteld, toen het mis ging vond ik dat juist wel prettig.
Alleen leek het of zij er zwaarder aan tilde dan ikzelf.
Wacht nu nog even met vertellen tot ik een goede echo heb gehad (hopelijk maandag).

Mijn vriendin werkt op dezelfde afdeling dus die weet het ook al en heb het nog een collegaatje in de oren gefluisterd (zij is net zelf terug van zwangerschapsverlof)

Ik ben bij de eerste al minder gaan werken dus dat is bij mij gelukkig geen probleem meer.
Bij ons is namelijk wel een nieuwe regeling ingevoerd dat je, je ouderschapsverlof niet meer mag opnemen over je volle contract en daarna je contract verkleinen.
Wanneer je dat doet moet je het verschil bijleggen.
Bij Sam was dat nog niet zo dus heb ik bijna een jaar lang 10 uur ouderschapsverlof opgenomen per week zodat ik nog wel een contract had voor 34 uur, maar 24 uur hoefde te werken en voor 29 uur betaald kreegn.

Het lijkt me echt ingewikkeld als in dit soort tijden je baan zo op het spel staat.
Heel veel succes en als ik uit moet kijken voor een baantje dan doe ik dat graag hoor.

Lastige situaties allemaal... Ik heb het gisteren verteld op mijn werk en iedereen was blij voor mij! Ook mijn leidinggevende. Maar toen vroeg hij of ik al nagedacht had over hoeveel ik wou gaan werken. Ik zei: ik denk 3 dagen in de week. Daar was hij niet zo blij mee en hij zei dat ik er nog maar even over moest denken en dat we dan binnenkort maar eens even om de tafel moeten gaan zitten... spannend! Maar ik ben niet bang dat ze me ontslaan, ik heb een vast contract en heb mezelf een beetje onmisbaar gemaakt ;-)

hoi, dank voor jullie reacties allemaal! tis en blijft lastig, zwanger zijn en werken.. volgens mij is in de praktijk geen een baas er echt blij mee, of niet met het verlof, of niet met het feit van minder werken.. Ik werk nu twee dagen vast en doe nog wat freelance werk voor mezelf. Dat zou ik kunnen gaan uitbreiden dus zo'n ramp is het ook niet, ik zou het gewoon heel jammer (en onterecht!) vinden.. Noukie1982: ik zou echt niet meer gaan werken dan je zelf wilt, mijn ervaring is dat werken heerlijk is maar drie dagen met kids echt het max... Ik heb drie, twee en half en nu met mn nieuwe baan twee dagen gewerkt en ik vind met twee kids twee dagen werken heerlijk; ik kan nu ook helpen op school enzo en heb nog tijd om mezelf op ander gebied te 'ontplooien'. Heb voordat ik kinderen kreeg ook altijd een leidinggevende functie gehad en vond het in het begin best moeilijk om 'gewoon'werknemer te zijn, maar nu heb ik mn uitdaging in andere dingen gevonden en vind het heerlijk! Als de kids allemaal naar school gaan ga ik mss wel meer werken.
xx

Waar ik ook niet echt blij van werd: de verhalen van een van mijn collega's over haar zwangerschapsverlof. Ze had veel last van haar bekken en moest een hele tijd plat in bed liggen. Toen ze er eindelijk weer bovenop was, zat de werkgever alleen maar te zeuren wanneer ze nu weer kwam.

De vakantiedagen die ze vorig jaar niet op kon maken, mag ze nu niet meer zelf inplannen. Het zal zo gaan dat als haar planning een middag leeg is, de baas kan zeggen 'ga maar naar huis'. Dit vind ik ongelovelijk.

Ook worden de twee keer verlof die ze in de laatste drie jaar heeft gehad als argument gebruikt waarom ze al heel lang geen salarisverhoging heeft gehad. 'Je bent in die tijd niet gegroeid of waardevol geweest voor het bedrijf.' Walgelijk.

Nou Vinka, fijna baas heb jij!! Volgens mij mag je baas dat niet eens. Vakantiedagen mogen vrijwillig opgenomen worden, daar kan je baas niet over beslissen. Wat bij ons wel gebeurt als je veel dagen overhebt is dat ze aangeven dat je de vakantiedagen op moet gaan maken, maar zij kunnen niet zeggen wanneer je dan die vakantie wil. Of je kan ze laten uitbetalen.
Lijkt me niet fijn als nu al weet dat je niet zo'n tolerante baas hebt wat zwangerschap betreft, wat ik zo in de reacties las geldt dat voor meer meiden.

Ik werk in de zorg, dus bij mij is het heel normaal. Het grootste deel van mijn collega's is vrouw dus ja....ze zijn het wel gewend. Ze wisten bij al bijna vanaf het begin dat ik zwanger was. Met 5,5 week kreeg ik die bloeding toen ik op het werk was. Ik ben toen in tranen naar huis gegaan dus was er niks meer te verbergen. Ze hebben die twee weken in spanning ook heel erg meegeleefd.

liefs Sanne

he vervelend dat jullie net tegen contracten aanlopen zeg... zou inderdaad de beoordeling afwachten en iets van de verwachting er bij laten zetten, als ze dan ineens niet verlengen weet je waar het mee te maken heeft en kan je het aanvechten misschien

en noukie, gewoon gaan voor die 3 dagen, meestal kan dat wle hoor! het si een probleem als je de functie niet meer kunt uitvoeren, maar dat is maar zelden.... en dan kunnen ze er toch altijd een duo baan van maken :)

Ik heb gelukkig een vast contract. Ons team is net weer compleet nu na het weggaan van een aantal collega's. Mijn leidinggevende was erg blij voor me toen ik het vertelde maar weet neit of ze het nog zo leuk vind als ik vertel dat ik minder wil gaan werken:p. 2 of 3 dagen ipv 4. Maar jammer dan voor hun:p

Terug
Bovenaan