vervelend onderwerp, racisme? nare opmerkingen schoonouders

<p>hoi allemaal, heb zojuist een ander topic geschreven over mijn schoonouders mbt tot de opvoeding van mijn kindje en gezin enzo. dit is een onderwerp waar ik niet zo graag over praat maar willen het wel kwijt</p><p>nu is dit een ander topic omdat het onderwerp anders is. mijn vriend en ik zijn 4 jaar samen, we zijn 28. ik ben een halfbloed (NL)(SU) en en hij is Nederlands volledig. ik moet eerlijk zeggen dat ik zeker een goede band met ze had, en klinkt beetje gek om te zeggen maar ik ben best verkaasd, of hoe je dat moet zeggen. en neee dit is niet beledigend bedoeld,  goed bedoeld.  ik bedoel ik heb een leuk tintje, krullen,half Surinaamse look, maar ik ga graag naar Holland zingt Hazes, en Guus meeuwes en al die super leuke festivals zoals carnaval, ja ben daar echt gek op hahaha! geweldig. maar mijn moeder is dus volledig Surinaams, ook zeker goed geïntegreerd hier, heeft het prima naar haar zin, mn ouders zijn wel gescheiden en mn paps is volledig Nederlands. </p><p>nu hebben mijn vriend en ik een zoontje vn 2, lijkt echt super erg op zn papa, en een klein beetje op mn schoonvader, super mooi ventje om te zien. als je mij niet zou kennen zou je ook denken dat hij 100 procent Nederlands is, mooie blauwe ogen ook, hij heeft nou eenmaal niet mijn kleurtje.. ik vind hem prachtig en iedereen ook. maar wat mij begint te storen buitenom mijn andere verhaal (lees ander topic: ''schoonouders, ik word er gek van'') .</p><p>mijn schoonouders moeten me constant maar herinneren aan het feit dat hij echt totaal niet op mij lijkt, opmerkingen zoals en mijn vriend en ik vinden van wel, hij heeft overduidelijk de vorm van mijn ogen en mijn mondje, maar telkens als we het hebben over zn uiterlijk want dat doen ze graag en ik zeg dan dat ik vind dat ie op me lijkt, moeten ze dat meteen van tafel vegen en zeggen 'neeee joh hij lijkt hartstikke veel op het nichtje van bas, (mn vriend' of nee joh hij lijkt juist op Jan (schoonvader). geloof me als ik zeg dat ze al de hele familie erbij hebben gehaald en vinden dat hij op iedereen lijkt, behalve op mij dus. ze willen het simpelweg niet denk ik?  ook hebben ze gezegd dat ik eigenlijk maar blij moet zijn dat hij niet mijn kleur heeft omdat dat nog wel eens voor problemen zou kunnen zorgen. ik was zzoooo kwaad toen ik dat hoorde. was zo pijnlijk. </p><p>ook zo een rare opmerking van mn schoonouders was; ''ik denk dat onze westerse genen ervoor hebben gezorgd dat hij gewoon een degelijke knul is''. dit zeiden ze ongeveer een half jaartje geleden toen mn kind 1,5 was!! hoe gestoord. alsof een kindje van 1,5 niet degelijk kan zijn. echt te absurd voor woorden.</p><p>hoe meer ik met ze omging hoe meer ik ging zien dat vooral mijn schoonvader echt een hekel heeft aan mensen met een andere cultuur. ik snap gewoon niet waarom hij denkt dat het oké is om zo hatelijk te zijn waar ik bij sta? ik ben zelf ook buitenlands? is toch raar? ik ben niet je knuffelallochtoon hoor? ja zo komt het dan echt over sorry klinkt raar maar is voelt echt zo. toen mn zoontje ziek was en 2 daagjes in het zkh lag kwamen ze langs, en mijn moeder was ziek, en ze vonden het maar stom dat ze niet kwam. toen vroeg hij aan me ''is dat normaal in Suriname dat je dan niet komt?' vond het een hele rare vraag. toen mijn moeder dus eventjes wilde komen stond ze in de file, vervolgens werd hij kwaad en gilde dat het altijd hetzelfde is met Surinamers en dat hij haar nooit meer hoefde te zien. nou ik mijn moeder gewoon een goede ambulancemedewerkster en weet ze wel degelijk wat op tijd komen is en had hij gewoon een lelijk vooroordeel klaar zoals altijd. ik heb zo'n spijt dat ik hem niet heb weggestuurd toen.</p><p>hij laat zich regelmatig racistisch uit, en het valt me op dat hij nooit kan onderbouwen waarom. het is altijd om de meest vage redenen. ik maak niet snel iemand uit voor zoiets maar het is de nare en gemene toon die hij heeft als hij het zegt, de dingen die hij heeft gezegd:</p>hij haat Indiase mensenhij haat marokkanen, tuneriers, egyptenaren. hij stuurde me een keer een filmpje door van een Marokkaanse agent die tegen een Nederlands jochie aanliep, en met de tekst 'kijk dit is nou het verschil tussen hun en wij' ja dat was zooooo raar, ik lachte het weg maar ik dacht hier gaan we weer met jou.hij vind dat alle mannelijke immigranten die uit Afrika komen en man zijn 'criminelen' omdat ze tattoo's hebben zei hijhij haat moslims echt. hij zei: van alle mensen in de wereld zijn moslims altijd de klootzakken. hij zei dit nadat ik zei dat ik het wel een mooi geloof vind, mijn moeder is namelijk ook moslima en echt de liefste van de wereld. toen ik het zei keken ze me heel erg geschrokken en boos aan alsof ik helemaal gestoord was!!! ze hebben staan schreeuwen of ik gek was geworden enzo? en dat gewoon allemaal terwijl ze wisten dat mn moeder gelovig is. vond het erg respectloos. ik heb na die dag 3 maanden niks van ze vernomen terwijl ze iedere week 2/3 keer voor de deur stonden. onaangekondigd voor een kopje thee en mn zoon te claimen.hij haat indo's. toen er een keer een fb filmpje viraal ging uit India waarbij er een kindje was mishandeld ging hij heel opgewonden uitleggen dat hij op basis daarvan een bloedhekel had aan mensen uit Indonesië? en ga zo maar door. hij heeft echt aan alle mensen een hekel, hij heeft altijd zn mening klaar. en aan mn vriend heb ik ook niet zo veel want die begrijpt me niet denk ik.<p>ik vind het iedere keer als ik ze heb gezien zo pijnlijk. dan denk ik; ''ja haat je mij dan ook niet gewoon?''  ik krijg altijd steken onder water. ik weet niet of er mensen zijn die ook zoiets meemaken of er tips of ervaring mee hebben? hoe kan ik hier nou het beste mee omgaan?</p><p>ze claimen allebei totaal niet racistisch te zijn, maar toen ze mijn moeder voor de eerste keer gingen zien ging mijn schoonmoeder toen mijn moeder de hand wilde schudden heel raar en vies kijken en nerveus lachen? was echt een wtf moment., ze deed heel frommelig met haar hand zovan 'gatsie' en liet de hand van mn moeder na 1 seconde los. dat was het aller eerste moment dat ik er zo verdrietig om was en mijn moeder ook. ik dacht 'waarom?? ik snapte het niet. kijk nu mijn zoontje ouders heeft van 2 afkomsten wil ik hem niet met dit soort ideeen grootbrengen. maar aangezien mn schoonouders zich erg opdringen met de opvoeding en geregeld in huis staan zal hij dit meekrijgen. ik ben er echt moe van. als we het hebben over Suriname en of ik er een keer terug heen wil moet schoonvader me er even altijd aan herinneren dat heel veel Surinaamse criminelen zijn, en dat Surinamers maar overblijfselen zijn van de geschiedenis enzo echt zo raar.. laatst heeft hij zich geuit over dat hij vond dat de slavernij een goede tijd geweest moet zijn.. wtf waarom zeg je dat tegen een Surinaamse vrouw? </p><p>ik hoop dat mensen me begrijpen en heb je tips voor me let me know! wat kan ik zeggen tegen iemand die constant zulke opmerkingen maakt.. ik weet het gewoon echt niet en wil niemand kwetsen of zorgen voor een nare verhouding met schoonouders. groetjes Isa.</p>

Hoewel ik me nooit in een dergelijke situatie heb bevonden en dus denk dat ik niet volledig kan begrijpen hoe jij je zult voelen, begrijp ik wel hoe pijnlijk en kwetsend de opmerkingen van je schoonvader zijn. En dat dit echt een lastige situatie voor je is. 

Niet dat het verschil maakt maar als ik je tekst lees lijkt je schoonvader me een behoorlijk kortzichtige man wat betreft mensen die anders zijn dat wat hij gewend is. En zo te lezen is hij niet veel andere mensen dan van westerse komaf gewend. Het lijkt zelfs wel alsof hij jou niet onder de niet westerse mensen meetelt, gezien de grappen die hij met je lijkt te willen "delen". 

Maar dit is natuurlijk op geen enkele manier een excuus voor hem om zo met jou om te gaan of over je moeder te praten. Ik zou dit zeker met je vriend bespreken en hem een rol geven in het reageren in dergelijke situaties. 

Alleen vallen mensen/ ouders/ schoonouders vaak moeilijk te veranderen en is het dan aan jou de graag wat je acceptabel vindt om de omgang staande te houden mocht je schoonvader zich niet aanpassen in zijn gedrag.
Nu is je zoontje nog heel klein maar binnen niet al te lange tijd zal hij ook beinvloedbaar zijn door zulke opmerkingen over alle bovengenoemde bevolkingsgroepen en niet in de laatste plaats: jouw moeder. In dat geval zou ik serieus met je vriend in gesprek gaan in hoeverre je dit contact nog overeind wilt houden. 

Of ze willen dat je zoontje niet op jou lijkt of gewoon alleen zien wat ze willen zien, zoveel mogelijk gelijkenis met hun eigen familie, kun je denk ik niet invullen. Sommige mensen staan gewoon echt niet open voor visies anders dan hun eigen. Of jouw schoonouders daar bijhoren kan ik niet invullen uiteraard maar wilde ermee aangeven dat het ook anders kan zitten waarom ze die uitspraken doen over de gelijkenis. 

Veel succes ermee en hopelijk komen jullie tot een werkbare situatie.
En als je ergens van schrikt en het moeilijk vindt welke reactie je moet geven, benoem dan eens wat je voelt "hier schrik ik wel van!" of "wow dit is echt niet oké om over mijn moeder te zeggen" Wanneer hij een vervelende opmerking maakt. Dan is het benoemd en is het aan hem om te reageren.  Wat vaak ongemakkelijk zal zijn en hem misschien iets oplettender maakt. 

Omg heftig. Ik kan me voorstellen hoe je ermee worstelt, al heb ik het zelf nooit ervaren. En je vriend? Ziet die hetzelfde? Hem er eens met zijn ouders over laten praten, neem aan dat hij dat dan ook in de opvoeding heeft meegekregen? 

Jeetje zeg wat ontzettend heftig. :( Als blanke Nederlandse vrouw zal ik nooit racisme ervaren en ik kan me dan dus ook op geen enkele manier inbeelden hoe dit moet voelen. Dit verdien je echt niet en ik hoop dat je een manier vindt om deze haatdragende en kortzichtige mensen op hun plek te zetten. Wat een nare situatie zeg. Ik ben echt van mening dat je partner hier ook een stuk verantwoording in moet nemen en het voor jou op moet nemen. Het laatste dat je wilt is dat jullie zoontje straks ook met allerlei haatdragende overtuigingen rondloopt. 
Heel veel sterkte! 

Oef ik vind dit wel heel heftig. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit iemand zulke racistische opmerkingen heb horen maken, al helemaal gewoon met jou erbij dat is echt brutaal zeg! Tactloos, respectloos noem het maar op. Ik weet dat sommigen zo denken, zeker van die generatie maar ik schrik er toch van dat ze zich niet eens bewust zijn van hoe dom en fout het is.
Wat ben jij een sterke vrouw zeg dat je hiermee kunt omgaan en nog steeds een goede verstandhouding wilt bewaren met je schoonouders. 
Ze zullen niet zo snel hun visie veranderen maar ik hoop dat je voor jezelf gaat op komen want dit kan echt niet. Misschien stapje voor stapje wat meer inzicht bij die mensen creëren? Iets van "als je bepaalde groepen over één kam scheert doet mij dat pijn." En als ze het nooit gaan begrijpen moeten ze dat soort haatdragende opmerkingen in ieder geval maar niet maken waar je kind bij is. 
Misschien het enige lichtpuntje is dat ze hun gedachtegoed blijkbaar niet op hun zoon hebben over gebracht ? 
Heel veel sterkte met deze situatie... 

Gatverdamme, mijn nekharen gaan hiervan overeind staan. Plaatsvervangende schaamte. Ik vind het vreselijk dat je dit soort opmerkingen te horen moet krijgen. Je wilt zelf voorzichtig zijn met het benoemen, maar dit noem ik wel degelijk rasicme. 
Veel liefde en acceptatie jouw kant op ❤. Ik hoop dat je een manier vindt deze mensen duidelijk te maken dat dit echt niet kan. Iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen.

hoi hoi! wauw ik ben echt geemotioneerd eigenlijk over de positieve en vooral steun die ik krijg in de korte tijd, heb er echt heel veel aan merk ik! ik wil jullie heel erg bedanken voor de goede adviezen en lieve woorden! wist ook niet zeker of ik begrepen zou worden, 
ik vind het vooral moeilijk om re iets vn te zeggen omdat ik altijd en ondanks de opmerkingen gek was met mn schoonouders, mn schoonvader kan namelijk ook ontzettend grappige opmerkingen maken ik moest daar altijd hel erg om lachen! mis die momenten opzich wel, maar ik weet nu al dat dat niet meer terug gaat komen omdat ik niet helemal normaal meer naar hem kan kijken ofzo, ik weet niet wat het is. 
het er over hebben met mn vriend helpt me ook wel, hij begrijpt me erg goed, maar toen ik alle 'racistische' opmerkingen vertelde aan mn vriend van zn vader, zei hij 'ja, maar je moet niet denken dat hij een racist is want hij mag je ook gewoon' en toen zei ik ja het spijt me echt heel erg om te zeggen Bas, maar hij is ECHT wel een racist. sommige opmerkingen stond hij zelf bij en dan denk ik van ja Bas begrijp je nou echt niet? nu wilt hij er wat van zeggen tegen ze, maar mn schoonouders weten dat het allemaal van mijn kant komt en ik wil ook absoluut niet dat hij ruzie met zn ouders krijgt.. ik vind dat heel belangrijk. een goede band met je ouders. 
ik ben nu op een punt dat ik er zelf niet meer naartoe ga, en ook liever niet heb dat ze op mn zoontje oppassen als ik of mn vriend er niet is. ik ben er achter gekomen dat hij een een bepaalde vlag koestert, en in de schuur heeft hangen waar mn zoontje wel eens komt om te kijken naar de motor. de amerikaanse vlag van de geconfedereerde staten, voor blanke amerikanen is het een symbool van hun verleden, en de amerikaanse burgeroorlog, en voor zwarte amerikanen voelt het een beetje als een soort ''nazi'' vlag. heftig om te zeggen maar zo is het eenmaal. dit symbool ook zien was ok voor mij de druppel. en dat symbool zou me niet erg veel uit maken, maar in combinatie met alle opmerkingen ga ik hem steeds extremer vinden.. man als ik mezelf zo hoor is het net alsof hij geen mening mag hebben. dat mag van mij wel degelijk maar gewoon zijn haat... 

Als blanke Nederlandse vrouw zal ik nooit racisme ervaren en ik kan me dan dus ook op geen enkele manier inbeelden hoe dit moet voelen. Dit verdien je echt niet en ik hoop dat je een manier vindt om deze haatdragende en kortzichtige mensen op hun plek te zetten. Wat een nare situatie zeg. Ik ben echt van mening dat je partner hier ook een stuk verantwoording in moet nemen en het voor jou op moet nemen. Het laatste dat je wilt is dat jullie zoontje straks ook met allerlei haatdragende overtuigingen rondloopt. Heel veel sterkte![/quote]
hey carly, ik snap je punt... dankjewel voor je positieve reactie. ik weet ook dat als een van ons, mijn vriend of ik, er wat van zou zeggen, dat ie dan boos zal worden en zal beginnen te schreeuwen dat wat hij zegt wel degelijk waar is. het voelt dubbel. als ik er wat van zeg dan weet ik dat er weer een tijdje geen contact is omdat ie gewoon zo eigenwijs is. vind het ook zielig voor mn vriend. dat gun ik hem ook niet.

Terug
Bovenaan