vervelend onderwerp, racisme? nare opmerkingen schoonouders

Gebruiker10207607, hoe is het nu met je,? Dit gedrag is absoluut onacceptabel. Twijfel alsjeblieft niet aan jezelf, want je ziet het goed hier. Wat je schoonvader zegt is niet 'een beetje' racistisch, wat hij zegt is zo ongeveer de definitie van racisme. Hij zegt letterlijk dat mensen met Westerse genen superieur zijn aan mensen met niet-Westerse genen. Hoe kan je man nog twijfelen aan de uitspraken van jouw vader? Jouw man is echt een enorme sleutel in dit hele probleem. Een volwassen, evenwichtige man durft voor zijn gezin op te komen. Een volwassen, fatsoenlijke man begrijpt ook dat dit soort uitspraken racistisch zijn. Daar zou hij geen seconde over hoeven nadenken. En toch, hij laat het allemaal maar gebeuren... Blind voor de schade die hij jou en zijn eigen zoon berokkent. Als ik jou was, zou ik net zo boos op mijn man zijn als op mijn schoonvader. Hoe kan hij jou en jullie zoon zich zo laten beledigen? Ik hoop van harte dat zijn liefde voor jou en zijn kind sterker is dan de angst voor zijn vader. Dat is hoe het zou moeten zijn in een huwelijk/ouderschap.
Begrijpt je man het als je hem uitlegt waarom je deze uitspraken niet oké vindt? Dat is namelijk de eerste stap. Als jou man echt achter je staat, zal het veel makkelijker voor hem zijn om zijn vader aan te spreken. Want dan begrijpt hij ook waarom het belangrijk is. En dan wordt voor schoonvader ook duidelijk dat niet alleen jij het onacceptabel vindt, maar dat dat voor jullie als gezin geldt.  Mocht schoonvader door gaan met het gedrag, dan zou dat voor mij zeker wel reden zijn om het contact met schoonouders te staken. En dan bedoel ik ook het contact tussen jouw zoon en je schoonvader. Dit soort opmerkingen hebben een enorm grote impact op kinderen. Ze zijn erg schadelijk voor de ontwikkeling van kleintjes, want ze blijven hangen. Onbewust pikken kinderen enorm veel op. Wil je echt dat je kind met dit soort ideeën groot wordt? En wat nou als jullie er nog een kindje bij krijgen dat wel joiw kleur heeft? Sta je het dan toe dat opa dit soort gekke dehumanizerende, kleinerende opmerkingen maakt? Dat hij jouw kinderen slechte ideeën meegeeft over je bloedeigen moeder?
Je schrijft: "maar aangezien ze hem wekelijks claimen en hij daar van hun moet slapen omdat ze anders weer pissig worden zal hij sws die opvoeding mee gaan krijgen. en ik ben daar dan niet bij"
Wie zijn hier de ouders van het kind? Jij en jouw man toch? JULLIE BEPALEN of zoon wel of niet naar schoonouders gaat. Je hoeft je geen slachtoffer te voelen van je schoonouders, want dat ben je niet. Jouw schoonouders hebben hierin niets te zeggen. Als jij niet wil dat je kind naar schoonouders gaat, dan gebeurt dat niet. Kom op, je laat ze jou en je zoontje toch niet zo manipuleren? Dat ze pissig worden is niet jouw probleem. Dan worden ze maar pissig. Ik realiseer me dat het allemaal makkelijker gezegd dan gedaan is, maar dit is echt de enige manier om dit gestoorde patroon te doorbreken. Sommige mensen worden boos als iets niet gaat zoals ze willen, maar daar ben jij niet verantwoordelijk voor. Dat is niet jouw tekortkoming, maar de hunne. Jij hoeft niets met die emotie. Het gaat nu om jou en jouw lieve kindje en jullie geestelijke gezondheid.
Ik heb precies zo'n soortgelijke achtergrond als jij trouwens. Ook een Nederlandse man. Ik wens je oprecht veel kracht en moed toe. Omdat je het verdient om gerespecteerd te worden.

"maar aangezien mn schoonouders zich erg opdringen met de opvoeding en geregeld in huis staan zal hij dit meekrijgen".
Hoe kan het dat je schoonouders geregeld in huis staan?
Ik krijg de indruk dat jullie enorm veel moeite hebben met grenzen stellen aan schoonouders. Gewoon überhaupt, in algemene zin. Hoe zou het zijn om in dit soort situaties op je strepen te staan?

Ik heb andere reactie niet gelezen dus misschien dat ik iets ga zeggen wat een ander al gezegd heeft.
Maar als ik dit lees gaan mijn nekharen gewoon overeind staan! Ik vind het werkelijk waar belachelijk.
Misschien dat het mij meer aantrekt omdat ik een Surinaamse vriend heb en mijn dochtertje dus half/half is.
De situatie met de eerste keer dat ze je moeder gingen ontmoeten zou ik al iets van gezegd hebben. Je moeder is niet iets vies alleen maar omdat ze een donkere huid heeft!
Als ik jou was zou ik echt een keer met ze rond de tafel gaan zitten. Heb ook je andere topic gelezen. Het wordt tijd dat jij jouw grenzen aan gaat geven. Het is jouw kind, jouw opvoeding, jouw beslissingen (en die van je vriend).
Er staat zoveel in je topics dat ik er met mn hoofd niet bij kan dat je al zo over je heen hebt laten lopen schat! 
Jouw zoontje zal voor altijd kwart Surinaams zijn en daar mag jij en hij trots op zijn! En jij moet er ook trots op zijn dat je half/half bent. Wat maakt jou minder alleen maar omdat je gedeeltelijk Surinaams bent..
Op de dingen dat Surinamers allemaal crimineel zijn etc kan ik maar beter niet op reageren ?
Als je het gesprek aan gaat zet dan alles in een brief zodat je alles opnoemt wat je wil bespreken. Vraag of ze willen luisteren tot jij klaar bent met praten en dat ze daarna kunnen reageren. Spreek vooral vanuit de ik-vorm dan zal je minder aanvallend overkomen.
Heel veel succes je kunt het!!!

hey meiden, ja het gaat nu opzich wel goed met me. ik heb al weken geen fatsoenlijk contact gehad met die 2 mafkezen. ik ben nu in verwachting van een dochtertje, in augustus uitgerekend, en ik geef ze bewust zo weinig mogelijk mee van mn zwangerschap. nu heeft mn schoonvader op zn facebook gegooit dat ik zwanger ben van een dochter, terwijl hij nooit zulke dingen post! het is gewoon om even te laten zien dat ie het kan. ik heb hem opgebeld en gezegd wie hij denk te zijn,en hij deed alsof hij het zo erg vond en het niet wist, het is mijn zwangerschap, en zelf heb ik het nog niet eens de buitenwereld verteld, en dat weten ze heeel goed. sinds ik heb gebeld is mn vriend ook van slag en vind ie zn ouders o zo zielig. omdat ze hem nu amper zien. het probleem nu is dat ze goed weten om welke reden ik boos ben maar daardoor mij ook ontwijken. vind ik nu absoluut niet erg trouwens.
en noelle, op je vraag nog of we moeite hebben met grenzen stellen.. in het begin eigenlijk helemaal niet maar ik ben vaak gewoon te makkelijk geweest, de grenzen waren er altijd al, maar ze zijn altijd overschreden. en vaak als ze onaangekondigd voor de deur staan doen ze echt alsof ze helemaal geweldig zijn zovan heyy hier zijn we dan!! wees blij!! weet je wel? echt vreselijk. en omdat mijn vriend zo close is met hun wil ik daar gewoon echt niet tussen komen. ik heb bij hun gewoon echt het idee dat omdat mn zoontje blank is dat ze denken meer rechten dan ik te hebben ofzo.. dat zeg ik niet omdat ik dat verwacht maar omdat ze me die indruk geven en de toon met alles wat ze zeggen en houding.

Super goed van je dat je afstand houd van ze! Ik ben ook heel blij dat je inziet dat het mafkezen zijn. Dat je schoonvader jouw zwangerschap online gooit is ongelofelijk onbeschoft. Ik zou daar zo boos over zijn dat ik NIETS meer met hem zou delen totdat hij erkent dat hij fout zit. Dit is manipulatief slachtoffergedrag waar je doorheen moet. Je vriend laat zich manipuleren door zijn ouders. Eigenlijk is hij nog niet voldoende los van zijn ouders. Doe niet hetzelfde als hij. Blijf bij jezelf. Jij ziet het juist allemaal veel realistischer en zuiverder omdat je niet het kind bent van schoonouders. Geloof ons als wij zeggen dat dit niet oké is. Het is nu de tijd om voor jezelf en jullie kinderen op te komen. Ik vind het oprecht sneu voor je dat je man je hierin niet steunt. Eerlijk gezegd, vind ik het slecht partnerschap van hem naar jou. Het valt me op dat je je man heel erg zielig vindt en dat je hem van alles gunt. Je voelt jezelf zelfs schuldig naar hem. Het is lief dat je zoveel rekening houdt met je man, maar zie je ook dat hij dat niet doet met jou? Er zit echt iets fundamenteels scheef in de relatie, als jouw man vooral medelijden met zijn ouder heeft. Zijn loyaliteit ligt nu primair bij zijn ouders, terwijl die bij jou en jullie kids moet liggen. Zie je zelf ook dat dit niet oké is? Stel je voor dat jouw dochtertje straks meer op jou lijkt. Sta je het toe dat jouw vader zulke opmerkingen maakt in haar bijzijn? Dit gaat echt gebeuren als jij nu niet je grenzen aangeeft. Naar je schoonvader én je man.

Terug
Bovenaan