Gebruiker10207607, hoe is het nu met je,? Dit gedrag is absoluut onacceptabel. Twijfel alsjeblieft niet aan jezelf, want je ziet het goed hier. Wat je schoonvader zegt is niet 'een beetje' racistisch, wat hij zegt is zo ongeveer de definitie van racisme. Hij zegt letterlijk dat mensen met Westerse genen superieur zijn aan mensen met niet-Westerse genen. Hoe kan je man nog twijfelen aan de uitspraken van jouw vader? Jouw man is echt een enorme sleutel in dit hele probleem. Een volwassen, evenwichtige man durft voor zijn gezin op te komen. Een volwassen, fatsoenlijke man begrijpt ook dat dit soort uitspraken racistisch zijn. Daar zou hij geen seconde over hoeven nadenken. En toch, hij laat het allemaal maar gebeuren... Blind voor de schade die hij jou en zijn eigen zoon berokkent. Als ik jou was, zou ik net zo boos op mijn man zijn als op mijn schoonvader. Hoe kan hij jou en jullie zoon zich zo laten beledigen? Ik hoop van harte dat zijn liefde voor jou en zijn kind sterker is dan de angst voor zijn vader. Dat is hoe het zou moeten zijn in een huwelijk/ouderschap.
Begrijpt je man het als je hem uitlegt waarom je deze uitspraken niet oké vindt? Dat is namelijk de eerste stap. Als jou man echt achter je staat, zal het veel makkelijker voor hem zijn om zijn vader aan te spreken. Want dan begrijpt hij ook waarom het belangrijk is. En dan wordt voor schoonvader ook duidelijk dat niet alleen jij het onacceptabel vindt, maar dat dat voor jullie als gezin geldt. Mocht schoonvader door gaan met het gedrag, dan zou dat voor mij zeker wel reden zijn om het contact met schoonouders te staken. En dan bedoel ik ook het contact tussen jouw zoon en je schoonvader. Dit soort opmerkingen hebben een enorm grote impact op kinderen. Ze zijn erg schadelijk voor de ontwikkeling van kleintjes, want ze blijven hangen. Onbewust pikken kinderen enorm veel op. Wil je echt dat je kind met dit soort ideeën groot wordt? En wat nou als jullie er nog een kindje bij krijgen dat wel joiw kleur heeft? Sta je het dan toe dat opa dit soort gekke dehumanizerende, kleinerende opmerkingen maakt? Dat hij jouw kinderen slechte ideeën meegeeft over je bloedeigen moeder?
Je schrijft: "maar aangezien ze hem wekelijks claimen en hij daar van hun moet slapen omdat ze anders weer pissig worden zal hij sws die opvoeding mee gaan krijgen. en ik ben daar dan niet bij"
Wie zijn hier de ouders van het kind? Jij en jouw man toch? JULLIE BEPALEN of zoon wel of niet naar schoonouders gaat. Je hoeft je geen slachtoffer te voelen van je schoonouders, want dat ben je niet. Jouw schoonouders hebben hierin niets te zeggen. Als jij niet wil dat je kind naar schoonouders gaat, dan gebeurt dat niet. Kom op, je laat ze jou en je zoontje toch niet zo manipuleren? Dat ze pissig worden is niet jouw probleem. Dan worden ze maar pissig. Ik realiseer me dat het allemaal makkelijker gezegd dan gedaan is, maar dit is echt de enige manier om dit gestoorde patroon te doorbreken. Sommige mensen worden boos als iets niet gaat zoals ze willen, maar daar ben jij niet verantwoordelijk voor. Dat is niet jouw tekortkoming, maar de hunne. Jij hoeft niets met die emotie. Het gaat nu om jou en jouw lieve kindje en jullie geestelijke gezondheid.
Ik heb precies zo'n soortgelijke achtergrond als jij trouwens. Ook een Nederlandse man. Ik wens je oprecht veel kracht en moed toe. Omdat je het verdient om gerespecteerd te worden.