vervelend onderwerp, racisme? nare opmerkingen schoonouders

Wauw, wat een kortzichtigheid hebben deze mensen... 
jij kunt de kijk van je schoonouders op de wereld niet veranderen. Je kunt alleen je eigen reactie veranderen. 

ik lig ook nog wel eens in de knoop met mijn schoonmoeder. Ze heeft een hele grote mening en heeft altijd gelijk. Ook als dat niet het geval is. Dat zijn dingen waar ik als puber al ruzie om maakte met mijn eigen moeder. Ik wil dat mijn mening gerespecteerd word. Het idee deze discussie opnieuw aan te moeten maakte me machteloos. 

het koste me een paar jaar. Maar nu probeer ik het volgende:
- jou huis, jouw regels dus ik houd mijn mond wel dicht. Vaak zijn we een paar uurtjes op visite en kost het me minder moeite om mijn mening voor me te houden.
- Mijn kind, mijn opvoeding. Ten alle tijden! adviezen waar ik om gevraagd heb zal ik naar luisteren, maar verder gaat het zoals ik dat wil. Dus geen koekje als we aan het eten zijn bijvoorbeeld. 

- Mijn huis, mijn regels. En het gekke is dus dat als ze bij ons op visite zijn, haar mening ineens niet meer zo heftig aanwezig is. Ze had eens ruzie met mijn vriend voor zijn verjaardag. Hij was onrustig dat ze zijn feestje zou verpesten. Mijn reactie: dan zet ik haar er gewoon uit en praten we later wel. Dat was allemaal niet nodig, maar ik ben er echt toe in staat. 

rasicme is niet oké. En daar mag je best wat van zeggen! Betrek het op jezelf omdat je niet kunt spreken over alle andere mensen waar zij bij voorkeur al een hekel aan hebben. Zeg ook dat je niet wil dat deze opmerkingen gemaakt worden rond je zoon. 
Als het niet minder word zou ik persoonlijk consequenties stellen in de vorm van kleinkind tijdelijk minder zien. (Zo sturen wij amper foto’s want die worden constant doorgestuurd..) 

veel succes!

Jeetje, wat een nare mensen zijn je schoonouders. 

Hoe ga jij jezelf staande houden als moeder als er mensen zijn die zo dichtbij staan en jou zo kleineren? Denk je dat jouw zoon niet te horen gaat krijgen van hem welke ras het meest superieur is? Wat voor effect zal dit hebben op de hechting tussen jou en je kind? Wat voor een opvoeding wil je je kind meegeven? 
Je hebt het zo lang toegelaten en geaccepteerd dat het nu wel lastig gaat worden. Maar het is niet onmogelijk; je kunt ze niet meer veranderen qua denkwijze maar wel heel duidelijk maken dat jij het niet meer pikt. Gewoon voor jezelf opkomen en ik zou ff goed nadenken over wat jij je zoon wil meegeven; wil je dat hij net zo'n kwal wordt of ga je hem zelf opvoeden met de normen en waarden van jou en je man.. 

Over je man gesproken; wat vindhij hier nou van dan? Het is toch zot dat je  gekleineerd word! Is hij er wel eens bij als dit gebeurd? 

hey!   dankje voor je reactie! ik ben al langzaam onzeker aan het worden en af aan het brokkelen.. eerst stond ik er heel sterk in maar hoe meer opmerkingen hoe meer onzekerheid, en ja mijn vriend die is er eigenlijk altijd bij maar die kijkt altijd maar gewoon, zegt er nooit echt wat van. en ik denk dat dat komt omdat hij het niet durft om tegen zn ouders in te gaan, en ook omdat sommige opmerkingen heel subtiel naar mij zijn gericht. heel subtiel, maar erg gemeen. heel raar. 
en wat je zei over dat superieure ras, ja ik ben soms wel echt bang dat hij zulke dingen mn zoontje gaat wijsmaken. als hij al tegen mij zegt dat het maar beter is dat ie mn kleurtje niet heeft, zelf heeft mn schoonvader nog een andere zoon die half spaans is, en daarvan zei hij ''mijn gen is het enige wat hem heeft gered, die spanjaarden doen allemaal aan incest en zijn mongolen'' toen ik dat hoorde brak mn hart bijna voor zn zoon joh. dat zeg je toch niet over je eigen kind? echt..
weet ook nog dat we een keer aan tafel druk en gezellig aan het praten waren toen mn zoontje 6 mnd was, en dat hij zij dat mn zoontje zo ontzettend veel op hem lijkt door zn blauwe ogen (hebben ze beiden en mijn man ook) en toen ik zei ''misschien krijgt ie nog een tintje, was hij een uur lang helemaal stil. zn gezicht betrok en hij zei er niks meer over terwijl hij juist druk in gesprek was erover. zo raar ook.
xxx

mn man vind het gewoon erg ongemakkelijk. ik zei tegen hem ik snap dat je het er over wilt hebben met je ouders, maar voordat je dat wilt doen moet je echt heel duidelijk kunnen begrijpen wat racisme eigenlijk is, en dat weet ie niet helemaal. hij houdt echt van iedereen. en om nou opeens je vader na al die jaren te gaan confronteren met het zijn van een racist. ik hou mn hart vast. vind het ook zo zielig voor hem om zo lullig te praten over zn ouders maar heb er slapeloze nachten van. en ik kan blijven komen met voorbeelden, heb al zo veel meegemaakt met hun

en ik heb het idd te lang door laten gaan denk ik. als het aankomt op de opvoeding van mn zoontje wil hem zo min mogelijk van die negativiteit meegeven aangezien hij ook zal merken dat mama er wel degelijk anders uitziet als papa, en dat hij erg op papa lijkt ipv mama. wil dat hij het begrijpt, en ook mijn cultuur meekrijgt.. maar aangezien ze hem wekelijks claimen en hij daar van hun moet slapen omdat ze anders weer pissig worden zal hij sws die opvoeding mee gaan krijgen. en ik ben daar dan niet bij :(

Wat ontzettend naar om te lezen hoe de relatie tussen jou en je schoonouders is. De opmerkingen die je krijgt is niet oké! Het is misschien lastig voor je vriend om zich voor te stellen hoe die opmerkingen voor jou voelen aangezien je als blank persoon niet echt weet hoe discriminatie voelt. Maar gezien je andere topic ook zou ik eerst een goed gesprek met je vriend voeren. Hoe staan jullie gezamenlijk hierin? Wat zijn jullie wensen tegenover je schoonouders? Deze ook omzetten in praktische ‘eisen’. Vervolgens het gesprek aangaan met hen. Eventueel met een neutraal persoon erbij, een bemiddelaar. En dan vooral je vriend het woord laten doen. Je hebt het al snel gedaan als schoondochter, van je vriend kunnen ze waarschijnlijk meer hebben.
het charmeert je dat je geen ruzie wil met je schoonouders. Dat je de band tussen je vriend en zijn ouders goed wil hebben. Dat is ook belangrijk voor je zoontje aangezien hij gek is op ze. Opa en oma kunnen enorm dierbaar zijn voor een kind. Maar alleen wanneer er onderlinge respect is. Wanneer jullie als ouders je niet gezien of gehoord voelen dan is helaas een stapje terug in jullie relatie met schoonouders noodzakelijk. Hopelijk is dat niet nodig en kan een gesprek uitkomst bieden. Succes!

Mijn man is geadopteerd, maar in gedrag 100% kaaskop. Hij heeft in het dagelijkse leven ook te maken met racisme. Vaak laat hij het van zich af glijden, behalve als zijn kinderen er bij zijn. Dan bijt hij flink van zich af. Vaak zijn het ook nog eens mensen die wel Nederlands zijn maar niet goed nederlands spreken, als je begrijpt wat ik bedoel (me zussie ipv mijn zusje, hij heb ipv hij heeft, hun willen ipv zij willen, etc). 
Jouw schoonvader realiseert zich niet dat hij door de opmerkingen die hij maakt over allochtonen, Suriname of jouw moeder bijv, dat hij ook zijn kleinzoon beledigt. Zijn kleinzoon, waar hij blijkbaar erg trots op is. En zijn eigen zoon heeft dat ook niet door en doet daar niet genoeg tegen. Jij bent trouwens ook een allochtoon, net zoals iedereen die een ouder heeft die niet in de westerse wereld is geboren. Hij beledigt jou dus ook.
Het is een ding om als grootouders alleen de uiterlijke kenmerken van je eigen familie te zien in een kleinkind. Dat is nog redelijk normaal. (Overigens zitten er van jouw kant ook westerse genen in, als jij dat niet had gehad dan had je kindje waarschijnlijk jouw tintje gehad.) Maar het is gewoon DOM van je schoonvader om zulke kortzichtige opmerkingen te maken.
Ik vind hier echt een taak voor je partner liggen. Hij moet opkomen voor zijn vrouw, zoon (en schoonmoeder). En jijzelf zal elke keer dat je schoonvader iets zegt over je moeder, Suriname of een andere allochtoon hem duidelijk moeten maken dat hij nu indirect jou beledigt en dat je dat niet accepteert. 
Sterkte!!

hey lapjesendraadjes, 
dankjewel voor je reactie! ja het akn in het dagelijks leven al zo zwaar zijn en het van je af laten glijden kost ook veel energie, vaak probeer ik me er niks van aan te trekken maar het is nu zo dichtbij!! ik kan er gewoon niet bij dat ze me soms behandelen als de perfecte schoondochter maar alsnog zulke dingen durven te zeggen! het is inderdaad gewoon dom! 
maar idd wat je zei over dat hij indirect ook mn zoontje beledigd had ik nog niet zo diep over nagedacht, maar denk dat ik precies wat jij zei ook tegen hem ga zeggen. en hopen dat het misschien daarmee klaar is. ik ga die mensen nooit kunnen veranderen en dat moet ik ook niet willen, maar als ze bij ermee stoppen vind ik het al goed.
xxx nogmaals bedankt

Ik ben bang dat je het ook aan je partner moet uitleggen. Die moet het net zo snappen als jij. Dan zal hij je, wellicht, ook beter steunen.
Inderdaad, als je schoonvader al stopt met opmerkingen maken waar jouw zoontje bij is, dan heb je al gewonnen! 
Echt heel veel succes!!

Terug
Bovenaan