Verveling?

Mijn zoontje Mees is een druk en vrolijk ventje van 5 maanden. Slaapt 's avonds prima en 's nachts ook lekker door, dus op zich helemaal geen klagen, alleen kan hij zichzelf erg moeilijk vermaken. Als hij 10 minuutjes in de box ligt begint hij al te mopperen en als ik hem laat mopperen begint hij te huilen, leg ik hem in de wipper hetzelfde verhaal. Een schootkind is het ook niet echt, alleen druk met hem doen vindt hij geweldig. Op de creche heeft hij er geen last van, dus volgens mij is het verveling. Maar ik kan toch moeilijk de hele dag met hem rond sjouwen? Wie heeft er een goede tip??

 
Hallo mama van Mees,

Jouw verhaal is voor mij zeer herkenbaar. Ook mijn zoontje (6 maanden) kan zich moeilijk zelf vermaken. Een kwartier in de box, een kwartier in het wipstoeltje, een kwartiertje in de kinderwagen, daarna maar weer op de arm door de kamer lopen... enz. Je bent er de hele dag mee bezig. Ook slaapt hij overdag zeer weinig. s'Nachts slaapt hij wel goed door, soms wel van 21.00 tot 09.00 uur. Wij hebben nu uitgevonden dat hij het leuk vindt in de maxicosi voor de tv gezet te worden. Vooral als er muziek op is. Hij houdt dit ongeveer een half uur vol. Scheelt weer. Ook hebben wij allemaal kleine knuffeltjes aan zijn parasolletje gehangen die we boven de kinderwagen hebben. Hij kan zich hier ook ongeveer een half uurtje mee vermaken. Verder weet ik het helaas ook niet. Ook ik ben benieuwd naar reacties op jouw oproepje.

Groetjes, Fardau
 
Hoi Mama van Mees en Fardau,

Ik ben de moeder van een dochter, Indy, nu bijna 5 mnd.
Ook zij is snel verveelt en vind vaak de dingen na een tijdje niet leuk meer. Ook voor haar helpt de tv, want bewegende beelden is het einde, maar ik wil daar niet te veel aan meedoen, want stel je voor dat ze er nu al aan "verslaafd" raakt. Maar wat dan te bedenken?? Op de opvang zijn er andere en oudere kinderen bij, dus dan vermaakt ze zich prima.
Als ik haar nu een knuffel geef, raakt ze helemaal gefrusteerd dat ze deze niet in de mond krijgt. Dan krijg je een gegrom te horen. en ze draait nu op de buik , maar kan niet terug dus ook weer boos of huilen. Ikloop de hele dag achter haar aan en ben met haar bezig. Ook ik heb geen oplossing!!!
Groetjes Hannie
 
Ik herken jullie verhalen. Het schijnt dat je kind erg intelligent is als ze zich snel verveelt... Voorlopig is het lastig. Wat bij mij helpt is steeds wisselen met speelgoed. In de box leg ik steeds een ander speeltje neer. Ik leg er niet meer dan 2 speelgoedjes in omdat ik het idee heb dat ze anders overprikkeld raakt en daarom gaat huilen. Zo blijft het een beetje spannend. Ik heb het speelgoed in een doos naast de box en steeds "tover" ik er iets anders uit. Als ik haar iets geef wat ze al een paar dagen niet heeft gezien, lijkt ze het weer superinteressant te vinden. Succes ermee!
 
Nog even dit over Mees, afgelopen weekend heeft mijn man ruim een half uur in huiskamer gezeten terwijl Mees in de box lag en hij lag heerlijk tevreden te spelen, ik kom binnen, Mees kijkt naar mij en begint direct te pruilen, ik ga weer weg en het is weer over. Volgens mij heeft hij al door dat ik het niet zo lang vol houd als hij zo moppert alleen bij mijn man moppert hij dus niet.En als ik hem ophaal uit de creche mee neem naar huis dan speel ik even met hem en dan moet hij toch in de box omdat ik moet koken, nou dat is ook nooit zo'n leuk uurtje want dan is het vaak huilen maar ik moet toch ook eten koken?
 
Gelukkig, er zijn meer mensen met dit probleem!!! Was al bang dat ik de enige was, met zo'n lekker ding. Ik heb ook al van alles geprobeerd, maar niets helpt. Volgens mijn(schoon- en)moeder hebben we hem te veel verwend, ik vraag me nog steeds af "hoe dan"? Onze zoon wil gewoon niet anders dan rondgesjouwd worden, het liefst buiten! Hij wil echt alles zien, kleine kinderen vindt hij prachtig, reageert hij ook heel erg op. De box, het wipstoeltje, een kleed op de grond, 5-10 min. is het leuk, daarna is het weer gedaan met de pret. Als ik echt even wat moet doen zoals koken of was op hangen, etc. zeg ik gewoon dat hij eventjes kind nummer zes is (i.p.v. nr. 1), tja hoe doen moeders dat die er zoveel hebben, zij hebben toch ook niet altijd tijd voor hun jongste telg er zijn er ook nog vijf andere kinderen waar ze naar om moet kijken? Dit excuus helpt mij in ieder geval om hem even "rustig" te laten mopperen/brullen!
Sterkte!!!
 
Heerlijk alleen al dat er herkenning is. Dat je inderdaad niet de enige ben die dit heeft. Alleen dat helpt al enorm.En vroeger hadden ze grote gezinnen maar volgens mij houdt dan de oudste de jongste weer bezig.Mees wil inderdaad ook het liefste buiten rondgesjouwd worden, kinderwagenbak wil hij niet meer in want dan ziet hij niks!Ik heb afgelopen zaterdag Mees in de draagzak gedaan en ben gaan fietsen, heerlijk vond hij dat!!Bedankt voor jullie reacties, dat helpt echt enorm
 
Ik ben je zeer dankbaar voor je vraag, want ook ik heb last van een om aandacht vragende/eisende dochter van 6mnd. Ik heb ook vaak het idee dat ze "jengelt" (wat meestal overgaat in huilen) omdat ze veel wil, maar dit nog niet kan. Mama moet dan komen helpen. Soms krijg ik er echt het heen en weer van, vooral ook omdat ik er vaak alleen voor sta, omdat mijn man veel weg is. Ikzelf ben zonder werk komen te zitten na mijn zwangerschap, maar ik ben druk zoekende, want ik moet helaas bekennen dat het opvoeden van zo'n veeleisende ukkepuk niet altijd meevalt, vooral niet als je veel alleen (en eenzaam) bent. Maar ja, een paar dagen werken zal ook zijn nadelen wel weer hebben en dan mis ik haar natuurlijk vreselijk. Hoe oud is een baby trouwens gemiddels als hij kan omrollen, want dat kan ze nl. nog niet!
 
Terug
Bovenaan