Verveling?

Hoi mama van Bas

Tja tegen mij zeiden ze ook laat maar huilen hoor, nou ik kon het niet daar werd ik alleen maar chagerijnig van, dus veel weg en veel, heel veel wandelen. Ik moet zeggen het gaat nu de laatste 2 weken erg goed, hij is nu 6 1/5 maand en heeft ineens ontdekt dat hij toch ook zelf kan spelen, heerlijk wat een verademing. Dus nog even volhouden, je ziet (leest) het gaat waarschijnlijk weer over. Sterkte!
 
Ik vind het wat gewaagd deze opmerking te maken, maar doe het toch omdat ik misschien moeders kan helpen: kan het zijn dat je baby huilt omdat hij moe is i.p.v. snel verveeld. Het valt me namelijk op dat de meeste hierboven besproken baby's weinig (tot niet?) overdag slapen? Mijn zoontje is 3enhalve maand en is meestal anderhalf en maximaal 2 uur tussen 2 slaapjes wakker, dan is hij echt moe en gaat jengelen. Als ik hem dan wat anders aanbied (rondlopen, tv kijken, van box in wipstoel, op schoot etc.), is hij weer even tevreden, maar als ik hem naar bed breng, slaapt hij (minstens 3 kwartier). Ik moet hieraan denken omdat ons zoontje ook steeds meer huilde overdag en weinig tot niet sliep. We zijn toen begonnen met inbakeren en achteraf durf ik met zekerheid te zeggen dat hij oververmoeid is geweest. Ik weet nu dat hij gebaat is bij een rustige slaapplek, ipv altijd maar in de woonkamer of in de draagdoek. Nu hij uitgeruster is, weet ik dat beginnen met jengelen betekent dat hij moe is, ipv verveeld. Hij is veranderd in een vrolijke baby. Blijkbaar lukte het hem niet zelfstandig in slaap te komen (alleen na langer huilen en zover lieten wij het nooit komen), en dit kan hij nu wel. Ik ben erg blij met deze verandering en deze inzichten. Het kan natuurlijk goed dat er echt baby's zijn die snel verveeld zijn en dat beginnen met jengelen niet vermoeidheid betekent, maar ik doe dit verhaal omdat ik het jammer zou vinden wanneer moeders/vaders niet zouden weten dat vermoeidheid ook een rol zou kunnen spelen (wat me ook opviel is dat jullie kindjes 's avonds en 's nachts vaakt veel en lang slapen). Uit naam van de baby's voel ik me verplicht dit i.i.g. onder jullie aandacht te brengen.

Veel plezier met jullie baby's!
 
Goed dat je reageert met deze mogelijkheid. Ik ben zelf inmiddels ook begonnen met inbakeren en nu slaapt Bas soms ook een uurtje overdag! Hierdoor is hij wel wat vrolijker en kan iets langer spelen, maar het mooiste blijft toch als ik hem rondsjouw en hij alles kan zien. Misschien is een combinatie mogelijk? Nieuwsgierige baby's zullen meer energie nodig hebben overdag en dus ook genoeg moeten slapen, maar tegelijk hebben ze geen zin om te slapen, bang om iets te missen?? Tja, als baby's toch eens konden praten!
 
Hoi Mama's,

Ook mijn zoontje van 4,5 maand lijkt onvermoeibaar en al vanaf zijn geboorte is het een wakker kereltje. Maar inderdaad, ook ik ben er nu achter dat hoe meer hij rust, hoe rustiger hij wordt. In de eerste maanden deed ik vanalles om hem rustig te houden. Ik liep rond, zong liedjes, bleef hem maar vermaken. Uitendelijk was meneertje zo oververmoeid dat hij helemaal niet meer wilde slapen met vreselijke huilpartijen als gevolg. Het was even doorbijten maar nu leg ik hem tussen elke fles weer terug in zijn bed. Meestal wil hij nog niet slapen en moet hij echt rustig worden. Even 'chillen' noemen we dit. Ik zet een rustig muziekje op , blijf er even bij en ga dan de kamer uit. En ik merk het echt, hoe meer dutje hij doe hoe rustiger hij is. Ik zie nu ook dat hij moe is als hij gaat jengelen. Eerst ging ik hem dan vermaken en nu gaat hij naar bed.
 
Terug
Bovenaan