Vinden jullie dat ook niet soms?

Mijn ouders zeggen weleens: "tjonge jonge wij spraken lang niet zoveel over de zwangerschap en alles wat er om heen komt!!"

En eigelijk moet ik ook wel zeggen dat veel dingen overtrokken worden:


* je mag veel dingen niet eten (oke wel goed maar iets met mate is heus niet meteen levensgevaarlijk)

* je MOET perse foliumzuur slikken ( oke wel belangrijk maar ze waren half verontwaardigd dat ik er pas mee was begonnen toen ik wist dat ik zwanger was en niet daarvoor )

* een verloskundige had tegen een schoonzusje gezegd die niet op zwangerschapgym wilde : tjonge ik hoop dat ik niet bij jou bevalling aanwezig zal zijn want dat gaat vast niet goed omdat je geen zwangerschapsgym hebt gevolgd!!! ( TERWIJL HET VROEGER AMPER BESTOND )

* je moet giga gezond eten en leven ( nou dat kan ik dus niet omdat ik vaak moet overgeven en ik helemaal geen trek in eten heb!)

* je ontzettend veel voor je uitzet moet hebben van de baby terwijl ik uit ervaring weet dat je best veel dingen niet eens gebruikt!

* mensen worden veroordeeld als ze moeite hebben met het stoppen van roken ( terwijl.. je zou zelf maar verslaafd zijn )

* als je verteld dat je zwanger bent van de 2e terwijl de 1e nog geen jaar oud is krijg je van die reacties: phoe dat zal zwaar voor je worden!!!
( wat overdreven, ik werk gewoon thuis voor mijn man dus wat zwaar??)
ALs mijn moeder die reacties hoor die ik krijg moet ze echt heel hard lachen! Daar hadden ze het vroeger niet eens over... maar ja nu werken de vrouwen ook wel veel meer.

SORRY moest even mijn ei kwijt, zou willen dat deze maatschappij soms iets nuchterder en misschien wel wat ouderwetser was...
 
vindt ik ook wel een beetje hoor, vroeger aten vrouwen soms maar 1 x per week vlees bijvoorbeeld, gewoon omdat er geen geld was voor meer. En toen werden de meeste baby's ook gewoon gezond geboren toch?
enne ik heb dan wel zwangerschapsgym gedaan, maar ik heb er echt helemaal geen ruk aan gehad tijdens mijn bevallen, de ontsluitingsweeen waren zooo heftig en pijnlijk, dat dat puffen echt helemaal niet hielp, voor mijn gevoel had ik het net zo goed niet kunnen doen.
tja deze moderne maatschappij heeft ook zo zijn nadelen he?

groetjes sandra
 
Er is tegenwoordig natuurlijk veel meer kennis en dat heeft niet altijd alleen maar voordelen. Je krijgt daardoor ook heel veel meer keuzes en dat maakt het niet altijd gemakkelijker.

Vroeger (en in veel arme landen nog steeds) was van veel voedingsmiddelen niet bekend dat ze nadelige effecten zouden hebben. Maar er ging ook wel veel vaker wat mis met zwangerschappen. Dat was overigens ook niet altijd bekend omdat je vaak pas in een veel later stadium zeker wist dat je zwanger was.

Er is nog steeds niemand die je echt verbiedt om dingen te eten als rauw vlees, rauwemelkse kaas etc, maar ja, als je weet dat het een risico meebrengt voor je baby....

Bovendien zijn kinderen tegenwoordig ook veel meer gepland. Dat maakt ook dat mensen er veel meer mee bezig zijn of alles rond de zwangerschap wel goed gaat. Als het je "overkomt", ligt dat toch weer anders dan wanneer je er bewust voor gekozen hebt.

Ik ben het er wel mee eens dat het soms wat overdreven lijkt wat er allemaal gezegd wordt (zeker die reactie van de vk op je schoonzusje), maar het blijft dat veel dingen gewoon je eigen keuze zijn.

Groetjes,
Marjo
 
Hoi, ben het ook wel met je eens. Mijn moeder gaf overigens hetzelfde aan. Nu is er ook wel meer bekend dan zo'n 30 jaar geleden (moeders tijd), maar soms heb ik het idee dat we in Nederland wel eens 'teveel' weten. Zodra iets schadelijk schijnt te zijn, wordt het gelijk op een verboden lijst gezet. Vervolgens moet maar weer blijken hoe erg het is. En Sandra wat jij zegt van zwangerschapsgym, dat had een vriendin van mij precies zo!
 
Hoi,

Het is inderdaad wel eens een beetje overdreven allemaal. Tuurlijk zijn de inzichten in de afgelopen 30 jaar wel veranderd, maar dan nog.
Was mijn moeder toen nog oud met 25 jaar bij haar eerste kind, ik ben ineens een 'jonge moeder'!

Dus soms mag het wel wat 'ouderwetser' maar dat hoeft ook niet altijd hoor. Van m'n schoonmoeder zou ik eigenlijk nu al veel meer rust moeten nemen (lees: stoppen met werken) zodat ik straks beter voorbereid ben op de baby en ik moet zeker weer niet aan het werk, ook al is het maar parttime...
Dan kan ik namelijk pas echt goed zorgen voor mijn man en kind.

Dat is dus een denkbeeld dat ik iets teveel uit de vorige eeuw vind, want ik denk niet dat m'n vriend, onze baby of ik er slechter van worden als ik 2,5 dagen in de week werk....
En misschien wil ik straks wel niks anders meer dan thuis voor m'n kindje zorgen, maar dat zal de tijd moeten leren en met niet voorgeschreven moeten worden door ouderwetse denkbeelden.
 
Tja, helaas ben ik het er helemaal mee eens wat je zegt M. Ik zeg helaas, want ik erger me er vaak groen en geel aan, aan die vrouwen die zwanger zijn en zeggen "oh ik mag geen brie meer, ik mag dit niet meer ik mag dat niet meer". Sorry dat ik het zo hard hier neerzet, bij veel dames vind ik het echt emmeren en zeiken.
Groetjes Tanja
 
Meiden, ik ben het hier volkomen mee eens!! Pas geleden werd er gepaniekt(!) over aardbeien die niet gegeten mochten worden omdat ze op de grond liggen, ivm de toxoplaxmose. Halloohooo de helft van je groente (en vergeet de aardappels niet) ligt op de grond.
Zo onderhand begin je bijna te geloven, dat je zodra je merkt dat je zwanger bent, beter op bed kan gaan liggen en niks meer doen en eten, want anders...... *zucht*
Tuurlijk let ik ietsje meer op mijn eten, met het rooie vlees en bij kaaswinkels. (Want in de supermarkt is GEEN rauwe melkse kaas verkrijgbaar!! mogen ze niet verkopen) maar voor de rest doe ik gewoon waar ik me goed bij voel! Wat dachten jullie daarvan?
Als jij je goed voelt dan voelt de baby zich ook goed!

We weten gewoon "teveel" en word dus ook daarmee overtrokken en te "zweverig" gedaan.

Groetjes, Onbekend
 
Terug
Bovenaan