Vitamine D???????????/

Vraagje,

Moet je nu wel of niet vitamine D geven aan baby's?
Bij mijn zoontje van nu 2.5 jaar werd toen gezegt dat het wel moest en nu bij mijn dochter doe ik het weer maar bij het CB van mijn nichtje word gezegt dat het niet nodig is.
Wat zijn jullie ervaringen en meningen. Ik heb zoiets van baat het niet dan schaad het niet.

Groeten Marijke

 
hey Marijke,

Voor zover ik weet geef je alleen vitamine D als je minder dan 500 cc opvolgmelk (of nr3 groeimelk)  geeft en bij borstvoeding. Ook kindjes met een donkere huidskleur hebben wat meer vitamine D nodig...
Hoop dat je hier wat aan hebt?
Ik heb het uit dat boekje van Yunio "voeding"

Groetjes Saskia
 
hallo geef je borstvoeding?als je flesvoeding geeft hoeft niet heeftde arts aan mij gezeggd?als je de verpakking kijkt zit daar wel vitamine d erin vroeger gafde ik ook me zoon vitamine d maar nu geef ik me baby van 5 maanden geen vitamines.maar vraag het toch efen aan een arts .
groetjes adama
 
Het officiele advies is om kinderen tot 4 jaar vitamine D te geven. Onlangs zijn de geadviseerde doseringen weer verhoogd.
Vitamine D wordt aan kunstvoeding toegevoegd, maar kinderen die geen kunstvoeding krijgen of minder dan 300cc op een dag krijgen wel vitamine D geadviseerd. Je CB kan het beste vertellen welke dosering je nodig hebt.

Maar goed, dat is het officiele advies. De meningen over vitamine D zijn nogal verdeeld, omdat je huid o.i.v. zonlicht zelf ook vitamine D aanmaakt. Daarom heb je inderdaad mensen die het niet geven.
 
Precies die vraag hebben wij gisteren aan het CB gesteld. Wanneer je kindje 300 ml of meer flesvoeding krijgt, dan is het inderdaad niet nodig om meer vit. D te geven.
Per dag heeft een kindje 10 mcg vit. D nodig. Onze zoon krijgt naast een fles van 180 ml, vloeibare kinderomega (waar vit. D aan toegevoegd is) en een kinder multivitamine.
 
Hier in zweden krijgen alle kinderen tot 4 jaar 5 druppels vitamine A+D (zit in 1 flesje) per dag. Toen ik nogal verbaasd reageerde, gezien ik de regels van het CB in nederland gewend was, zeiden ze: hier proberen we een zo hoog mogelijke vitamine A+D gehalte te bereiken, is volgens hun beter.....
Dus nu krijgt mijn dochter elke dag deze 5 druppels. Hoewel ik toen ze opvolgmelk kreeg het er niet zo heel nauw meenam, het zat tenslotte ook al in de voeding.

Dus zo zie je maar weer, dat ze niet overal dezelfde adviezen hebben.

Groetjes Renata.
 
ik geef zelf borstvoeding en heb tot nu toe k+d gegeven van allebei 5 druppels
onze kleine is nu drie maand dus ben ik gestopt met de k druppels en ze hebben bij cb geadviseerd om tien druppels d te geven nu
maar ik houd het bij 5 druppels
 
quote: Rommeldebom reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('07-02-2009 17:04:46'));

Hier in zweden krijgen alle kinderen tot 4 jaar 5 druppels vitamine A+D (zit in 1 flesje) per dag. Toen ik nogal verbaasd reageerde, gezien ik de regels van het CB in nederland gewend was, zeiden ze: hier proberen we een zo hoog mogelijke vitamine A+D gehalte te bereiken, is volgens hun beter.....
Dus nu krijgt mijn dochter elke dag deze 5 druppels. Hoewel ik toen ze opvolgmelk kreeg het er niet zo heel nauw meenam, het zat tenslotte ook al in de voeding.

Dus zo zie je maar weer, dat ze niet overal dezelfde adviezen hebben.

Groetjes Renata.



Ik denk dat het Zweedse advies te maken heeft met het feit dat vrijwel alle Zweedse kinderen lang (minstens een jaar) gewoon borstvoeding krijgen en dan meteen overgaan op gewone melk. Onder die omstandigheden moet je in Nederland ook vitamine D bijgeven. Het Nederlandse advies is trouwens ook om tot zeker 4 jaar vitamine D te geven, en de hoeveelheid is onlangs weer omhoog gegaan.
Dus het Zweedse advies verschilt niet van het Nederlandse.
 
Terug
Bovenaan