Vitamine D???????????/

Zover ik weet als je flesvoeding geeft en je baby meer dan 500 ml drinkt dan hoef je geen vit. D te geven.
Maar tegenwoordig adviseert cb naast de flesvoeding toch extra 5 druppels per dag vit D te geven waar bij mij dus fout is gegaan.
Ik heb mijn dochter die extra 5 druppels vit. D gegeven naast de flesvoeding en merkte dat ze niet goed op reageerde. De ontlasting veranderde in grijze kleur en was kleiachtig. Ben toen naar de ha gegaan en moest naar de bloed gekeken worden of het met lever te maken kan zijn of gal. Ik wacht nog op uitslag inmiddels geef ik geen vit. D en de ontlasting ziet er weer goed uit. Heb de ha gebeld en verteld dat het na stoppen met vit D weer goed is gekomen en wanneer als ik m geef ze weer de grijze ontlasting heeft enof het daarmee te maken kan zijn waarop ze ja antwoordde. Het kan ook niet goed zijn teveel vit. D uit mijn eigen ervaring.
 
 
Mijn twee zoontjes nemen al geruime tijd Flinndal Multivitaminen Junior. Er zijn ontzettend veel tegenstrijdige onderzoeken, maar ik volg de studies uit Zweden het meeste. Een hoge hoeveelheid aan vitamine D is nodig voor een betere opname van Calcium. Ik koos Flinndal omdat de levering ontzettend snel is en de communicatie is ook goed. Vroeger kocht ik bij het kruidvat, maar vaak waren de vitamines uitverkocht.
https://www.flinndal.nl/multivitaminen/multi-junior
 
Teveel vitamine D is ook weer slecht. Kan een soort vergeleken worden met vergiftiging. Ook heb je verschillende soorten: aquosium/olie/en dan die sinasappelsmaak van de kruidvat. Die laatste gebruikte ik hier al een lange tijd en ik legde de link totaal niet met de ontlastingsproblemen van mijn kleine. Zo hard als steen, kreeg ze het er niet uit. Ik gooide op een gegeven moment in elk potje eten een flinke scheut olie en vermijdde alle opstoppende voedsels. Toch mocht het niet baten, het leek steeds erger te worden, tot het punt dat ik al aan de laxeermiddelen zat te denken. Zo zielig, cb wist zoals gewoonlijk niet waar het probleem kon liggen. Toen ging ik bedenken wat geef ik haar elke dag, maandenlang hetzelfde? Tja dat waren alleen die druppels! Zodra ik daar online echt onderzoek in ging doen (niet via bijsluiters daar word niks vermeld) bleek dat als je de simpele druppels gebruikt, dus niet die op olie basis: dat ze dan ernstige problemen kunnen veroorzaken. Waaronder dus het sumptoom van klei/steen achtige moeizame ontlasting. Ik ben dus overgegaan op de olie versie van davitamon en zag al direct verschil!! Na 1 week kon ze alweer helemaal zelfstandig poepen, zonder pijn of moeite. Daarbij dus NIKS veranderd in voeding. Ook heb ik dus begrepen dat je zeker 2 druppels onder de ‘dagelijks aanbevolen dosering’ moet gaan zitten wil je niet het risico nemen op de vergiftigings kans bij teveel vitamine D. Serieus, als je denkt aan vitamines verwacht je toch niet zoveel issues bij het gebruik he...zonde. Ik heb echt geleerd niet overal klakkeloos in te geloven, te volgen en zelfs dingen die als goed worden beschouwd voor je kind of jezelf toch eerst onderzoeken voor inname. Succes allemaal ??
 
Volgens mij is de richtlijn in zn algemeen dat mensen die niet buiten komen, donker gekleurde mensen etc 10 mg vit D extra nemen. En zegt recent onderzoek dat kinderen, zwangeren, ouderen wel de dubbele hoeveelheid nodig hebben. 
Je haalt buiten die groep om in de zomer voldoende uit blootstelling aan de zon. Maar dit is zonder zonnebrandcreme factor 50. En in de winter ben je zo ingepakt dat dat niet eens telt. 
Zelf heb ik ongemerkt een keer een behoorlijk vitamine D tekort gehad, en sindsdien neem ik zelf ook een supplement van 10 mg, tijdens mijn zwangerschap 25 mg. 
In mijn opvolgemelk zit per 100 ml 1,1 mg vit D. Dan zou ze dus ongeveer 6 mg vit D per dag krijgen. Ik geef gewoon 10 druppels vit D bij, de volledige 10 mg. 
 
Terug
Bovenaan