Vleesboom tijdens zwangerschap

hoi dames,,

ik ben nu 28 weken zwanger van mn eerste kindje en reeds bij de 1e echo (die was met 8 weken) werd er geconstateerd dat ik 3 vleesbomen zou hebben.
Bij de volgende echo zouden ze deze in de gaten houden, het bleken er maar 2 te zijn.

en toen kreeg ik pijn! zo/n pijn dat ik niet kon zitten, liggen, draaien, lopen gewoon niets! een hel was het. en het trok weer weg..
een maand later ik was toen 3 maand zwanger ofzo weer die pijn. ik heb de verloskundige toen gebeld die verwachtte dat het bandenpijn of blaasontsteking was... dat geloofde ik niet, maar braaf urine getest... niets aan de hand natuurlijk. een dag later heb ik weer gebeld, want de pijn werd alleen maar erger, en toen mocht ik uiteindelijk nog een dag later een echo laten maken... mijn vleesbomen bleken gegroeid! ik heb er nu dus 1 van 8 bij 6 cm en 1 van 4 bij 4 cm. behalve paracetamol was er niets aan te doen... na nog een dag extremere pijn, begon de pijn weer af te zakken en nu heb ik er geen last meer van.

door bovengenoemde heb ik inderdaad een hele tijd onder extra controle gestaan in het ziekenhuis en meerdere echo's gehad. gelukkig zijn de vleesbomen sindsdien niet meer gegroeid en is de pijn af en toe miniem aanwezig. de vleesbomen liggen ook niet voor de uitgang, zodat ik in eerste instantie nu ook thuis mag bevallen, gelukkig!
hoewel dat tegelijkertijd ook best een eng idee is.

de gyn zei tegen me, dat ze de vleesbomen alleen zouden weghalen als het voor mij of voor het kindje een te groot risico zou worden of omdat ik geen leven meer zou hebben van de pijn of eventuele ontsteking.
ik kan 1 vleesboom aan de buitenzijde voelen (die andere is nu niet meer voelbaar, die ligt aan de andere kant) en het kindje ligt dus ook voornamelijk aan 1 kant. dat schijnt niet erg te zijn.

ik wens jullie veel sterkte en hopelijk voelen jullie niet de pijn die ik had, want ik kan echt heel ver over de gemiddelde pijngrens gaan (door chronische pijn in mijn schouders) maar dit was echt niet te houden...

Angela (november forum)
 
Hoi,

bij mij is met 12 weken ook een vleesboom geconstateerd. Ik loop nog wel bij de vk maar de gynaecoloog heeft als toch een ziekenhuisbevalling aanbevolen. Met 27 moet ik opnieuw een echo maken bij de gynaecoloog om te zien hoe de vleesboom zich heeft ontwikkeld. Ik zou erg graag thuis (in een speciaal bad) bevallen. Moeten jullie ook in het ziekenhuis bevallen ivm de vleesboom of mag het ook thuis? Bij mij speelt waarschijnlijk ook mee dat de vleesboom op de plek zit waar de placenta vastzit, er is daardoor kans dat deze niet goed loskomt.
 
De pijn die beschreven wordt twee berichtjes hierboven ken ik uit mijn vorige zwangerschap. Het enige wat ik kon was op bed liggen. Gelukkig had ik toen een buurvrouw die overdag op de oudste kon passen.

Nu is de pijn echter geheel anders, doordat de vleesboom geheel of gedeelteijk aan het afsterven is. Dit waren gewoon regelrechte weeen, echt of de bevalling begonnen was. Doodeng.

Ik sta nu wel onder controle van de gyneacoloog en huisarts. (verloskundigen hebben ze hier niet)
In eerste instantie was dit niet de bedoeling. Ik kan gewoon thuis bevallen omdat de vleesboom niet in de buurt van het geboortekanaal zit. Dus zal het geen problemen moeten geven.

Tijdens de zwangerschap doen ze bij mij sowieso geen operatie om de vleesboom te verwijderen omdat deze in de baarmoeder zit. Na die tijd kan de vleesboom problemen geven tijdens de menstruatie, te veel bloedverlies, dan kun je een baarmoeder besparende operatie krijgen. Dit doen ze niet gauw, vooral niet als je nog meer kinderen wilt, er treden vaak verklevingen op na die tijd wat een volgende zwangerschap in de weg zou zitten.

De doorsnee van mijn vleesboom was 6.5 cm, hoe lang hij is kunnen zze niet zeggen, een vriendin van me had er een van 4 bij 20 cm, errug groot dus.

Genoeg klinisch gepraat, ik ga weer liggen.

Groetjes, Annet
 
Nog even wat voor Angela,

Je zou toch denken dat die pijn van jou te maken heeft gehad met die derde vleesboom die ineens verdwenen is. Zou die misschien afgestorven zijn dat dat de pijn veroorzaakte??!!

Annet
 
Mimi,

Heb je nog gebeld naar verloskundige?! Wat zei ze?!
Ik hoop dat het beter blijft gaan, pijn tijdens de zwangerschap blijft toch een eng iets,

Sterkte, Annet
 
hoi

ik ben blij dat er nu wel vrouwen zijn, die begrijpen wat een vleesboom kan doen en wat het uberhaupt is. toen ik eerst pijn had, reageerde vrijwel niemand op het forum...
niet dat dat nu nog wat uitmaakt...

tja die eventuele derde vleesboom kan inderdaad afgestorven zijn, dat kan ook de pijn van de eerste keer hebben veroorzaakt of juist die van de 2e keer.
en bij mij liggen de bomen aan de buitenzijde van de baarmoeder, hoewel ze achteraf gezien mijn menstruatie altijd behoorlijk hebben verkloot...

gelukkig mag ik dus ook thuis bevallen omdat de vleesbomen niet in de lijn van het geboortekanaal zitten. ik ben overigens daardoor wel bang voor de bevalling, want wat kunnen die vleesbomen doen tijdens de bevalling? kunnen ze stuk gaan?

maar voor degenen die geen pijn hebben gehad, hopelijk krijg je dat ook niet en dat hoeft dus ook helemaal niet.

Angela
 
Ha Angela,

Sorry dat je niet eerder gehoor hebt gekregen op de forum over je vleesboom. Er moet toevallig net iemand op de forum zijn die het heeft of heeft meegemaakt. Het verbaasd mij eigenlijk dat er zo op gereageert wordt, volgens de gyneacoloog kwam het niet zo heel vaak voor.
(alhoewel buiten de baarmoeder vaker voor schijnt te komen.)

Een vleesboom is een solide goedaardig gezwel, wat inhoudt dat ze niet kapot kunnen gaan. Meestal verkleinen ze na de zwangerschap weer. Ze groeien vanwege de hormonen. Mijn vleesboom heeft na de bevalling niet veel problemen gegeven, alleen had ik wel behoorlijke naweeen. Het was dan natuurlijk ook niet alleen de baarmoeder die moest krimpen, maar ook de vleesboom.

Ik zal me er niet al te veel zorgen om maken als ik jou was. (dat doe ik wel :) )

Groetjes, Annet
 
Hoi Annet en andere dames,

Ik heb afgelopen woensdag niet meer gebeld, ik heb gelukkig ook niet meer zoveel pijn gehad als de andere dagen, en wat ook meespeelt is dat ik de kleine woensdag en gisterenavond heel goed gevoeld heb en dan heeft me ook weer erg gerustgesteld moet ik zeggen. Ik heb volgende week de screening-echo (20-weken) en zal  dan evengoed navragen of ze dit willen controleren  want je weet maar nooit, en vooral nu ik nog meer reacties lees over het soort pijn dat andere hebben begint het er toch wel op te lijken.

we zien wel we wachten nog maar even af en als het toch terugkomt ga ik zeker bellen met mijn verloskundige.

groeten en een fijn weekend allemaal

mimi    
 
Terug
Bovenaan