Voeden op verzoek

<p style="text-align: left;">Hallo Mama’s <br />Ik heb een paar weken een vast schema aangehouden, omdat CB zei dat er 4uur tussen de voeding moest zitten. </p><p style="text-align: left;">Nu heb ik besloten om toch op verzoek te gaan geven omdat mijn zoontje (10weken) om 7:00 de eerste fles kreeg en dan om 9:00 al weer wakker was en dan rond 10:00 weer moe werd. Terwijl hij om 11:00 een fles moest hebben. Het is ook zo vervelend om te rekken! Hatelijk. Ik ga hem niet laten verhongeren. </p><p style="text-align: left;">Nu merk ik wel dat ik het eigenlijk best lastig vind om op verzoek te geven. Want hoe hoe je dat met de laatste avond fles? Ik gaf die om 23:00, maar wat als hij om 21:00 uitkomt, geef je dan om 24:00/00:00 nog een fles?</p><p style="text-align: left;">Laatste tijd word hij vaak om 5:00 wakker, geef je dan de eerste fles? Of is dat nog een nachtvoeding? Vanmorgen om 5:00 heeft hij een flesje van 90 gekregen en werd zoals de andere dagen om 9:00 wakker. Ik heb toen zijn eerste volle fles gegeven van 150cc.Is dat niet te laat? <br />Op deze leeftijd is het overigens toch niet erg als hij pas om 9;00 opstaat toch?</p><p style="text-align: left;">vandaag was als volgt: 05:00 90cc9:00 150cc13:00 150cc17;00 150ccen dan wil ik hem zo nog om 20:30 en 23:30  een flesje van 150cc geven. Hopelijk is het een beetje duidelijk. </p><p>Hij krijgt dus overdag 5x 150 en rond 5:00 een flesje van 90</p><p style="text-align: left;">Hoe hebben jullie dit aangepakt? </p>

Ik geef borstvoeding op verzoek, dus weet niet hoe het met kunstvoeding gaat qua hoeveelheden. Wat betreft de avond/nacht kan ik je vertellen hoe ik het doe (maar dat wil niet zeggen dat dit ook voor jou werkt)
Mijn zoontje (ook 10 weken) komt rond 20.00u voor de laatste voeding en dan 's nachts tussen 3.00 en 4.00u voor nachtvoeding. Vervolgens rond 7.00u weer.
Ik maak hem nooit wakker voor een voeding.
Ik zou je kindje dus lekker laten slapen. Misschien komt hij dan wat eerder in de nacht, maar uiteindelijk moet die laatste voeding er toch ook een keer af en verschuift de nachtvoeding wel naar de ochtend.

Ook met flesvoeding kun je prima op verzoek voeden. Termen als 'nachtvoeding' 'eerste voeding' en 'laatste voeding' maken dat nodeloos ingewikkeld. Uitgangspunt is de totale hoeveelheid verdeeld over meerdere, kleine flessen per dag. Dus niet 's nachts 90 en overdag 150, maar altijd een kleinere hoeveelheid (90-100 cc) waarvan je kindje naar behoefte drinkt. 

Misschien heb je iets aan dit artikel: https://kiind.nl/voeden-op-verzoek-met-borst-en-fles/
met name het laatste stuk gaat over kunstvoeding. 

Ik moet hem regelmatig wakker maken voor een voeding omdat hij echt lang over doet om te gaan slapen overdag. 
in de nacht maak ik hem nooit wakker. Voorheen met het schema hield ik wel 7uur aan als eerste fles, maar omdat hij om 5 meestal wakker word en 9uur heb ik hem dus vandaag laten liggen.
Maak me inderdaad overigens wel druk over als ik zijn laatste voeding eerder zou geven dat hij dan eerder in de nacht komt en daardoor misschien op 2 voedingen komt... 
Vind het zo frusterend! Ik maak me er veel te druk over... 

Ik gaf ook borstvoeding op verzoek dus weet in die fase niet hoe dat zit met fles maar mijn zoon kwam ook heel lang tussen 2,5 en 3 uur maar heb daar geen probleem van gemaakt. Tijdens mijn verlof kwam hij dan vaak s nachts ook 1 keer maar nu na mijn verlof heeft hij nog een fles rond 20:00 en dan maak ik hem wel wakker rond 12:00 en dan redt hij t nog pas tot ongeveer 5 uur maar dan probeer ik nog uurtje te rekken omdat ze het op het kinderdagverblijf handiger vinden om dan weer rond 9 te voeden en omdat hij het eigenlijk nu ondertussen ook wel zou moeten kunnen maar hij je gewoon hongerig maar zit ook met zijn gewicht wel wat boven de lijn ;-)

[quote quote=10464779]Ook met flesvoeding kun je prima op verzoek voeden. Termen als ‘nachtvoeding’ ‘eerste voeding’ en ‘laatste voeding’ maken dat nodeloos ingewikkeld. Uitgangspunt is de totale hoeveelheid verdeeld over meerdere, kleine flessen per dag. Dus niet ’s nachts 90 en overdag 150, maar altijd een kleinere hoeveelheid (90-100 cc) waarvan je kindje naar behoefte drinkt. Misschien heb je iets aan dit artikel: https://kiind.nl/voeden-op-verzoek-met-borst-en-fles/ met name het laatste stuk gaat over kunstvoeding.[/quote]
Aan die 100 overdag heeft hij echt niet genoeg....  

[quote quote=10464790]Ik gaf ook borstvoeding op verzoek dus weet in die fase niet hoe dat zit met fles maar mijn zoon kwam ook heel lang tussen 2,5 en 3 uur maar heb daar geen probleem van gemaakt. Tijdens mijn verlof kwam hij dan vaak s nachts ook 1 keer maar nu na mijn verlof heeft hij nog een fles rond 20:00 en dan maak ik hem wel wakker rond 12:00 en dan redt hij t nog pas tot ongeveer 5 uur maar dan probeer ik nog uurtje te rekken omdat ze het op het kinderdagverblijf handiger vinden om dan weer rond 9 te voeden en omdat hij het eigenlijk nu ondertussen ook wel zou moeten kunnen maar hij je gewoon hongerig maar zit ook met zijn gewicht wel wat boven de lijn ?[/quote]
daarom vind ik borstvoeding ook beter, daar kan je onbeperkt aanleggen... wou ook heel graag BV geven, maar voor mij werkte dat totaal niet. Helaas moeten opgeven.
kunstvoeding mag dus niet onbeperkt en daarom dat ik ook bang ben dat hij te veel krijgt...
Hij is overigens ook ietsjes zwaarder als gemiddelde (en hongerig/gulzig) maar dit was hij ook in de buik. de verhouding met gewicht En gemiddeld blijft wel gelijk, dus tot nu toe is hij niet te veel aangekomen.
Hoe doe je dit dan als hij naar de opvang gaat? Ik geef nu dus een fles om 5;00 en vandaag toevallig om 9:00. Hoe laat haal je je kindje dan uit bed? Ik ben overigens geen fan van rekken, de kleine trouwens ook niet. Als hij honger heeft dan duurt het opwarmen zelfs al te lang ?
Onze man gaat binnenkort ook naar kdv.

Voeden op verzoek betekent geven zoveel en zovaak hij wil. Wakker maken en hoeveelheden bepalen hoeft dus niet. 
Ik heb altijd een beetje een middenweg gehanteerd. Vanaf 3,5 mnd flesvoeding. Wij hebben een vroege vogel die altijd 5 uur a half 6 wakker is. Toen op die leeftijd sliep ze direct daarna door tot een uur of 8. En ze deed overdag 4 a 5 korte slaapjes van 45 min. Na elk slaapje dronk ze 100 a 120 ml. En dan begon ik in de middag wel een klein beetje te sturen naar dat ze rond 20 uur een fles kreeg. Ze kwam toen nog 2 keer snachts. Rond 2 uur en rond 5 uur dus weer. Tegenwoordig is die laatste ochtend ?
Maar dat waren dus wel 7 a 8 flesjes. En dat hield ze vol tot de eerste hapjes met 4 mnd. 
Vanaf toen heb ik haar juist wel gewekt rond 23 uur, want ik kon gewoon niet slapen van het idee dat ze zo weer kwam voor de eerste nachtvoeding. Die werd toen namelijk steeds eerder. Ze kwam vaak om 00 uur al. Met het invoeren van de avondvoeding sliep ze tot 5 uur verder. Dat verschuiven van het ritme kostte wel een weekje wennen. 
Dus grotendeels op verzoek, geen gerek. En richting de avond toch binnen de grenzen iets sturen. 
Onze dochter ging met 4,5 mnd naar de opvang en kreeg toen al een fruithap. Er zat kort na de start ineens een mooi 3 slaapjesritme in, waardoor er ook een strakker flessenritme ontstond op haar verzoek. Die paar weken vanaf de start hebben ze gewoon op verzoek gevoed daar. Net als thuis als ze gillend uit haar slaapje kwam hihi! Ik gaf gewoon 4 x 120ml flesjes mee in een poedertoren.

Terug
Bovenaan