Voeden op verzoek

Mijn zoontje is nu ruim 13 weken en ik geef vanaf week 8 het volgende. Doordat hij gewend is aan deze tijden komt hij dus ook rond die tijd. Dat is gewenning geweest. Verder leg ik hem standaard na 1,5/2 uur na wakker worden in bed/draagdoek/kinderwagen. Dan weet hij ook dat hij moet slapen. Soms met beetje gemor maar hij gaat eigenlijk altijd slapen. De nacht voeding geef ik vanaf week 8 niet meer. Ik merkte dat hij dat niet meer nodig had. Hij kwam altijd rond 3.30 dronk dan een hele fles leeg en vervolgens om 7.00 niet. Dus toen besloten om die nacht fles eruit te halen, zodat hij om 7 uur volledige fles op dronk. Dat was wel even paar nachten 'trainen'. Soms accepteerde hij een speen soms 60ml. Na 4 nachten werd hij om 6.00 wakker. En daarna standaard rond 6.30.

Tussen 6.30/7.30 fles 1, tussen 10.00/11.00 fles 2, tussen 14.00/15.00 fles 3, tussen 18.00/19.00 fles 4. Tussen 22.30/23.00 fles 5. (we geven hem dit altijd half slapend)

Hij krijgt 150ml + 5 scheppen. (gestopt met borst) hij drinkt niet altijd alles op, maar ligt qua grote en gewicht boven gemiddeld.

Het voordeel van voeden op verzoek is juist dat je er niet meer over na hoeft te denken. Wij deden iedere keer een schepje erbij als de fles een paar dagen /keren achter elkaar helemaal leeg ging. Er komt vanzelf een ritme in, daar hoef je helemaal niets voor te doen. Soms zit er 2 uur tussen, soms 6 uur. Het kan allemaal. Je hoeft dus ook niet meerdere kleine voedingen te geven, klinkt leuk in theorie (kleine maagjes etc.) maar in de werkelijkheid drinken sommige kinderen gewoon veel, en anderen weinig, net als volwassenen ? Het wordt iets beter kijken naar je kind, en leren wanneer hij nog trek heeft en wanneer genoeg. En ja dat kan betekenen dat je meer nachtvoedingen krijgt. Wij hebben nooit een 'late avond voeding' gehad en onze dochter sliep met twee maanden het klokje rond zonder voedingen.

[quote quote=10464974]Het voordeel van voeden op verzoek is juist dat je er niet meer over na hoeft te denken. Wij deden iedere keer een schepje erbij als de fles een paar dagen /keren achter elkaar helemaal leeg ging. Er komt vanzelf een ritme in, daar hoef je helemaal niets voor te doen. Soms zit er 2 uur tussen, soms 6 uur. Het kan allemaal. Je hoeft dus ook niet meerdere kleine voedingen te geven, klinkt leuk in theorie (kleine maagjes etc.) maar in de werkelijkheid drinken sommige kinderen gewoon veel, en anderen weinig, net als volwassenen ? Het wordt iets beter kijken naar je kind, en leren wanneer hij nog trek heeft en wanneer genoeg. En ja dat kan betekenen dat je meer nachtvoedingen krijgt. Wij hebben nooit een ‘late avond voeding’ gehad en onze dochter sliep met twee maanden het klokje rond zonder voedingen.[/quote]
Vind je 6uur niet te lang tussen een voeding? In de nacht snap ik dat, maar overdag vind ik dat te lang. Wij eten toch ook niet pas na 6uur? Overigens maak ik me dan ook zorgen over de bloedsuiker spiegel.

[quote quote=10464970]Mijn zoontje is nu ruim 13 weken en ik geef vanaf week 8 het volgende. Doordat hij gewend is aan deze tijden komt hij dus ook rond die tijd. Dat is gewenning geweest. Verder leg ik hem standaard na 1,5/2 uur na wakker worden in bed/draagdoek/kinderwagen. Dan weet hij ook dat hij moet slapen. Soms met beetje gemor maar hij gaat eigenlijk altijd slapen. De nacht voeding geef ik vanaf week 8 niet meer. Ik merkte dat hij dat niet meer nodig had. Hij kwam altijd rond 3.30 dronk dan een hele fles leeg en vervolgens om 7.00 niet. Dus toen besloten om die nacht fles eruit te halen, zodat hij om 7 uur volledige fles op dronk. Dat was wel even paar nachten ‘trainen’. Soms accepteerde hij een speen soms 60ml. Na 4 nachten werd hij om 6.00 wakker. En daarna standaard rond 6.30. Tussen 6.30/7.30 fles 1, tussen 10.00/11.00 fles 2, tussen 14.00/15.00 fles 3, tussen 18.00/19.00 fles 4. Tussen 22.30/23.00 fles 5. (we geven hem dit altijd half slapend) Hij krijgt 150ml + 5 scheppen. (gestopt met borst) hij drinkt niet altijd alles op, maar ligt qua grote en gewicht boven gemiddeld.[/quote]
Ik had dus een vast schem, werkte prima tot een aantal dagen geleden. Nu ben ik op verzoek gaan geven om te kijken wat zijn nieuwe schema is. 
voordeel van op verzoek geven vind ik wel fijn dat je niet hoeft te rekken, alleen bang dat hij te veel krijgt ? maar 100cc heeft hij dus echt niet genoeg aan. 
Meestal zit hij wel op 6x150 (afgegoten)
Wat fijn dat je kindje zo "makkelijk" inslaapt! Ik leg hem ook op bed als hij zijn eerste signalen geeft, maar is altijd een gevecht overdag. Dat ik denk, je bent moe, ga slapen dan? waarom wil je niet. Bij laatste avondfles en snachts gaat wel iets beter. 

Valt 5:00 onder nachtvoeding of is dat de eerste? Ik hoop dat hij binnenkort een uurtje opschuift ofzo haha. en is 9:00 opstaan te laat? 
Moet binnenkort zoiezo even kijken met hoe ik dat ga doen met het kdv. Dan zal je daar ook weer rekening mee moeten houden? 

Dat inslapen overdag gaat hier ook echt niet altijd makkelijk hoor. Ik voel een beetje aan welk slaapje waar kan. Het ochtendslaapje gaat heel goed in z'n eigen bedje maar smiddags wordt hij na 3 kwartier standaard wakker. (1 slaapcyclus) dan wieg ik hem of weer in slaap of hij gaat in de draagdoek verder slapen. Dat gaat goed en heb ik gelukkig ook de tijd voor. Op het KDV straks zal dat anders moeten inderdaad.

Ik vind 5 uur nog onder een nachtvoeding vallen. Misschien kan je het rekken naar 6 uur? Zo hebben wij dat toen gedaan. En nu is het dus standaard half 7 dat hij wakker wordt voor de eerste voeding. Zoals gezegd duurde dat wel een paar nachten. Ik ga om half 7 wel gelijk naar beneden, fles geven en 'spelen' hij gaat dan tussen 8 en half 9 weer naar bed en slaapt dan meestal 2 uurtjes. Voor mij werkt dat erg goed omdat hij ook weet waar hij aan toe is.
En over je vraag of hij teveel voeding krijgt, als hij al z'n flessen zonder morren opdrinkt dan heeft hij het nodig. Als straks zijn nachtvoeding weg valt dan zal hij misschien overdag wat meer willen drinken. Ze geven dat meestal heel erg goed aan. Ik zou je er niet teveel druk om maken (al snap ik het heel goed ;)). Ik maakte me ook altijd druk als hij de fles niet op dronk en vervolgens aan de volgende fles niet genoeg had.. Hop schepje erbij. Ik eet ook niet elke dag even veel denk ik dan maar.

Bij mij is de borstvoeding ook niet gelukt. 5 weken lang gevochten en gekolft tot mijn tepels 4 cm waren. Haha. Heel verdrietig over geweest maar zie nu wel voordeel dat ik precies zie wat hij krijgt. En ik voed dus ook op verzoek, maar dat komt er wel op neer dat het altijd rond dezelfde tijd is. Gewoon omdat hij dat nu gewend is. Maar er kan best een uur verschil in zitten hoor. Soms sochtends om 10.00 al en soms om 11.00 bijvoorbeeld. Veel succes!

Op deze leeftijd hoef je je nog geen zorgen te maken over hoe laat ze in de ochtend op staan. Rond 4-6 maanden kun je eens investeren in een slaapritme. Maar vaak ontstaat die vanzelf en hoef je maar iets te sturen. Nu zou ik gewoon blij zijn met dat je in de ochtend nog even verder mee kan slapen. 

En nachtvoedingen zijn nodig zolang ze gevraagd worden. Zeker bij jonge babies. Hier geef ik nog steeds wel eens een flesje, en ze is 14 maanden. Als ze ziek is en koorts heeft bijvoorbeeld, of erg bang is door verlatingsangst of dromen ofzo. Ze snapt nu nog niet dat je even met haar praat. Drinken is zoveel meer dan alleen voeding. We slapen allemaal het snelst weer verder door eraan toe te geven. 
tot een maand of 6 was het structureel, en toen schoof de 4 a 5 uur fles vanzelf naar 6 uur. Niks voor hoeven rekken. En met 8 maanden sloeg ze zelf de avondfles weg zonder weer snachts wakker te worden. Sindsdien zijn nachtflesjes incidenteel. Soms 2 weken niet, en soms 2 keer in een week. 

wel ben ik rond 4/5 mnd begonnen met de nachtvoedingen klein houden. Ik merkte dat de ochtendfles niet meer goed gedronken werd, dus dan is een klein beetje zodat ze lekkerder verder slaapt voldoende. Ik gaf eerst 90+3, maar al snel 60+2. Dat is even zoeken, waar de grens ligt waarop je kindje gewoon makkelijk verder slaapt. 

Maar laat je niet wijs maken dat je kindje op deze leeftijd al "prima zonder nachtvoedingen HOORT te slapen"  hoor. En door hem te volgen komt er ook vanzelf wel wat ritme in, iets dat voor hem goed werkt. Bijna alle levende wezens houden van enige mate van voorspelbaarheid, vertrouw daar maar op ;)

De grens van 1 liter is tegenwoordig achterhaald. Zelfs het voedingscentrum raadt voeden op verzoek aan en meldt geen maximum meer. De stelling dat het slecht is voor de nieren is weinig hard te maken in wetenschappelijk onderzoek. Je kindje zal straks nachtvoedingen overslaan waardoor de flessen overdag groter kunnen, en als je daar weer een grens bereikt, ben je alweer toe aan vaste hapjes. Komt allemaal goed. Hij zal het nodig hebbben nu. 

[quote quote=10465165]Dat inslapen overdag gaat hier ook echt niet altijd makkelijk hoor. Ik voel een beetje aan welk slaapje waar kan. Het ochtendslaapje gaat heel goed in z’n eigen bedje maar smiddags wordt hij na 3 kwartier standaard wakker. (1 slaapcyclus) dan wieg ik hem of weer in slaap of hij gaat in de draagdoek verder slapen. Dat gaat goed en heb ik gelukkig ook de tijd voor. Op het KDV straks zal dat anders moeten inderdaad. Ik vind 5 uur nog onder een nachtvoeding vallen. Misschien kan je het rekken naar 6 uur? Zo hebben wij dat toen gedaan. En nu is het dus standaard half 7 dat hij wakker wordt voor de eerste voeding. Zoals gezegd duurde dat wel een paar nachten. Ik ga om half 7 wel gelijk naar beneden, fles geven en ‘spelen’ hij gaat dan tussen 8 en half 9 weer naar bed en slaapt dan meestal 2 uurtjes. Voor mij werkt dat erg goed omdat hij ook weet waar hij aan toe is. En over je vraag of hij teveel voeding krijgt, als hij al z’n flessen zonder morren opdrinkt dan heeft hij het nodig. Als straks zijn nachtvoeding weg valt dan zal hij misschien overdag wat meer willen drinken. Ze geven dat meestal heel erg goed aan. Ik zou je er niet teveel druk om maken (al snap ik het heel goed ;)). Ik maakte me ook altijd druk als hij de fles niet op dronk en vervolgens aan de volgende fles niet genoeg had.. Hop schepje erbij. Ik eet ook niet elke dag even veel denk ik dan maar. Bij mij is de borstvoeding ook niet gelukt. 5 weken lang gevochten en gekolft tot mijn tepels 4 cm waren. Haha. Heel verdrietig over geweest maar zie nu wel voordeel dat ik precies zie wat hij krijgt. En ik voed dus ook op verzoek, maar dat komt er wel op neer dat het altijd rond dezelfde tijd is. Gewoon omdat hij dat nu gewend is. Maar er kan best een uur verschil in zitten hoor. Soms sochtends om 10.00 al en soms om 11.00 bijvoorbeeld. Veel succes![/quote]
Dankjewel! Voel me inderdaad nu wel iets opgelucht over het "teveel" geven. Hij drinkt inderdaad alles op, zonder echt duidelijke signalen in ieder geval.
als hij nee schud haal ik de fles eruit, even pauze en bied het opnieuw aan. Hapt ook gewoon toe.
Enkele keer dat hij wel eens niet meer wou, maar deed ook zijn mond niet open. Dan weet ik zeker dat hij niet meer wil.
ik kan eens kijken om te gaan rekken, maar hij is best koppig daarin haha. Ik ga hem natuurlijk niet laten schreeuwen. Dan is hij er gewoon niet aan toe. Jammer dan.
vind het al fijn opzich dat hij om 5 komt en dan erna tot ongeveer 9 slaapt zodat ik ook wat slaap kan vangen haha.
Het is inderdaad nu even een grote chaos in zijn dagpatroon. Probeer zoveel mogelijk voeden, verschonen, samen spelen, box en slapen aan te houden. Alleen door dat nieuwe schema en het opeens tussendoor wakker worden lukt dat niet zo goed meer. Zal wel vanzelf komen.  Misschien toch door zijn sprongetje?? Hij zou ergens de afgelopen week ofzo een sprongetje hebben maar naast het omgegooide ritme en eerder willen eten niet veel gemerkt. 

ja erg he! Ik heb er ook echt heel veel moeite mee gehad om te stoppen met borstvoeding. Ookal had ik maar 3/4 dagen geprobeerd. Had dag 2 al flinke tepelkloven en de pijn was echt niet te doen. Daarnaast opende hij zijn mond niet ver genoeg met aanhappen. Jammer! Maar uiteindelijk wel blij dat ik het gedaan had, want het bracht me even botweg gezegd meer elende dan dat het fijn was. Je kindje merkt dat ook. 
Op flesvoeding worden ze natuurlijk ook gewoon groot ;)

[quote quote=10465202]Op deze leeftijd hoef je je nog geen zorgen te maken over hoe laat ze in de ochtend op staan. Rond 4-6 maanden kun je eens investeren in een slaapritme. Maar vaak ontstaat die vanzelf en hoef je maar iets te sturen. Nu zou ik gewoon blij zijn met dat je in de ochtend nog even verder mee kan slapen. En nachtvoedingen zijn nodig zolang ze gevraagd worden. Zeker bij jonge babies. Hier geef ik nog steeds wel eens een flesje, en ze is 14 maanden. Als ze ziek is en koorts heeft bijvoorbeeld, of erg bang is door verlatingsangst of dromen ofzo. Ze snapt nu nog niet dat je even met haar praat. Drinken is zoveel meer dan alleen voeding. We slapen allemaal het snelst weer verder door eraan toe te geven. tot een maand of 6 was het structureel, en toen schoof de 4 a 5 uur fles vanzelf naar 6 uur. Niks voor hoeven rekken. En met 8 maanden sloeg ze zelf de avondfles weg zonder weer snachts wakker te worden. Sindsdien zijn nachtflesjes incidenteel. Soms 2 weken niet, en soms 2 keer in een week. wel ben ik rond 4/5 mnd begonnen met de nachtvoedingen klein houden. Ik merkte dat de ochtendfles niet meer goed gedronken werd, dus dan is een klein beetje zodat ze lekkerder verder slaapt voldoende. Ik gaf eerst 90+3, maar al snel 60+2. Dat is even zoeken, waar de grens ligt waarop je kindje gewoon makkelijk verder slaapt. Maar laat je niet wijs maken dat je kindje op deze leeftijd al “prima zonder nachtvoedingen HOORT te slapen” hoor. En door hem te volgen komt er ook vanzelf wel wat ritme in, iets dat voor hem goed werkt. Bijna alle levende wezens houden van enige mate van voorspelbaarheid, vertrouw daar maar op ? De grens van 1 liter is tegenwoordig achterhaald. Zelfs het voedingscentrum raadt voeden op verzoek aan en meldt geen maximum meer. De stelling dat het slecht is voor de nieren is weinig hard te maken in wetenschappelijk onderzoek. Je kindje zal straks nachtvoedingen overslaan waardoor de flessen overdag groter kunnen, en als je daar weer een grens bereikt, ben je alweer toe aan vaste hapjes. Komt allemaal goed. Hij zal het nodig hebbben nu.[/quote]
Ook dit stelt me ook heel erg gerust! 

Het is trouwens niet dat ik geen nachtvoeding wil geven. Als hij honger heeft, dan heeft hij het dus blijkbaar nodig en krijgt hij gewoon! 
Is meer inderdaad van krijgt hij niet te veel, etc etc. En omdat zijn oude ritme/schema niet meer werkte.
Voorheen kreeg hij om 5:00 een klein flesje van 60-90cc, sliep dan tot ong 7 en kreeg dan zijn eerste volle fles
Sinds aantal dagen werd hij dan om 9 weer wakker, was uur op en wilde dan net weer slapen met de volgende fles (als je max 4u aanhoud) 
Dus ik dacht van nou dan geef ik voortaan om 5:00 gewoon de volle fles en dan komt hij om 9:00 en dat klopt ook. Maar nu heeft hij bij meerdere tijden op de dag dat hij na 45 min slaap weer wakker is...  op het moment dat hij dan dus weer fles zou moeten wil slapen. Weet niet zo goed wat ik daar mee aan moet..  Ik twijfel om op te hoge met fles, misschien dat hij dan beter slaapt?
word ook enorm kriegelig trouwens van die mensen die zeggen van je moet de maaginhoud respecteren etc. Ja leuk, maar blijkbaar heeft hij honger met die verhouding. Dus omdat volgens dat schematje zegt dat het met 2 maanden bijv 90cc aankan, mag ik niet meer geven? Is zelfde dat cb ook schema's aanhoud...

vind het allerbelangrijkste om naar je kind te kijken, maar word soms gewoon onzeker door het feit van ja is slecht voor de nieren enzo. Je wil natuurlijk wel dat je kindje gezond blijft. Is vaak ook echt moeilijk te onderscheiden wat nu wel klopt of dat het al achterhaald is. 

Terug
Bovenaan