[quote quote=10465202]Op deze leeftijd hoef je je nog geen zorgen te maken over hoe laat ze in de ochtend op staan. Rond 4-6 maanden kun je eens investeren in een slaapritme. Maar vaak ontstaat die vanzelf en hoef je maar iets te sturen. Nu zou ik gewoon blij zijn met dat je in de ochtend nog even verder mee kan slapen. En nachtvoedingen zijn nodig zolang ze gevraagd worden. Zeker bij jonge babies. Hier geef ik nog steeds wel eens een flesje, en ze is 14 maanden. Als ze ziek is en koorts heeft bijvoorbeeld, of erg bang is door verlatingsangst of dromen ofzo. Ze snapt nu nog niet dat je even met haar praat. Drinken is zoveel meer dan alleen voeding. We slapen allemaal het snelst weer verder door eraan toe te geven. tot een maand of 6 was het structureel, en toen schoof de 4 a 5 uur fles vanzelf naar 6 uur. Niks voor hoeven rekken. En met 8 maanden sloeg ze zelf de avondfles weg zonder weer snachts wakker te worden. Sindsdien zijn nachtflesjes incidenteel. Soms 2 weken niet, en soms 2 keer in een week. wel ben ik rond 4/5 mnd begonnen met de nachtvoedingen klein houden. Ik merkte dat de ochtendfles niet meer goed gedronken werd, dus dan is een klein beetje zodat ze lekkerder verder slaapt voldoende. Ik gaf eerst 90+3, maar al snel 60+2. Dat is even zoeken, waar de grens ligt waarop je kindje gewoon makkelijk verder slaapt. Maar laat je niet wijs maken dat je kindje op deze leeftijd al “prima zonder nachtvoedingen HOORT te slapen” hoor. En door hem te volgen komt er ook vanzelf wel wat ritme in, iets dat voor hem goed werkt. Bijna alle levende wezens houden van enige mate van voorspelbaarheid, vertrouw daar maar op ? De grens van 1 liter is tegenwoordig achterhaald. Zelfs het voedingscentrum raadt voeden op verzoek aan en meldt geen maximum meer. De stelling dat het slecht is voor de nieren is weinig hard te maken in wetenschappelijk onderzoek. Je kindje zal straks nachtvoedingen overslaan waardoor de flessen overdag groter kunnen, en als je daar weer een grens bereikt, ben je alweer toe aan vaste hapjes. Komt allemaal goed. Hij zal het nodig hebbben nu.[/quote]
Ook dit stelt me ook heel erg gerust!
Het is trouwens niet dat ik geen nachtvoeding wil geven. Als hij honger heeft, dan heeft hij het dus blijkbaar nodig en krijgt hij gewoon!
Is meer inderdaad van krijgt hij niet te veel, etc etc. En omdat zijn oude ritme/schema niet meer werkte.
Voorheen kreeg hij om 5:00 een klein flesje van 60-90cc, sliep dan tot ong 7 en kreeg dan zijn eerste volle fles
Sinds aantal dagen werd hij dan om 9 weer wakker, was uur op en wilde dan net weer slapen met de volgende fles (als je max 4u aanhoud)
Dus ik dacht van nou dan geef ik voortaan om 5:00 gewoon de volle fles en dan komt hij om 9:00 en dat klopt ook. Maar nu heeft hij bij meerdere tijden op de dag dat hij na 45 min slaap weer wakker is... op het moment dat hij dan dus weer fles zou moeten wil slapen. Weet niet zo goed wat ik daar mee aan moet.. Ik twijfel om op te hoge met fles, misschien dat hij dan beter slaapt?
word ook enorm kriegelig trouwens van die mensen die zeggen van je moet de maaginhoud respecteren etc. Ja leuk, maar blijkbaar heeft hij honger met die verhouding. Dus omdat volgens dat schematje zegt dat het met 2 maanden bijv 90cc aankan, mag ik niet meer geven? Is zelfde dat cb ook schema's aanhoud...
vind het allerbelangrijkste om naar je kind te kijken, maar word soms gewoon onzeker door het feit van ja is slecht voor de nieren enzo. Je wil natuurlijk wel dat je kindje gezond blijft. Is vaak ook echt moeilijk te onderscheiden wat nu wel klopt of dat het al achterhaald is.