Voeden op verzoek

zo te horen doe je het goed hoor, en je vindt vast wel weer het ritme. Bij die kleintjes verandert dat ook zo snel. zodra je iets gevonden hebt dat werkt en daar lekker aan gewend bent, bedenken ze weer wat anders. Wat dat betreft ben ik wel blij dat die van mij nu 14 maanden is, dan kun je wat langer van ritmes genieten :)

Het is wel redelijk normaal dat ze overdag korte slaapjes doen. Soms kun je het oplossen, omdat bijvoorbeeld de wakkertijd iets langer kan, of de flessen iets groter mogen, of ze zijn toe aan een donker eigen kamertje, of witte ruis, of noem maar op. Maar meestal hoort het er gewoon bij. Zoals ik zei, die van mij deed tot 4,5 maand 4 a 5 x 45 minuten overdag. Rond 4 maanden zit een sprong/regressie die wat veranderingen mee brengt. Ze gaan zelf melatonine aanmaken, en de slaappatronen veranderen, ze leren cycli koppelen. Sommige kindjes koppelen vanaf die tijd al dagslaapjes, dus een veelvoud van 45 minuten vaak. 1,5 uur of 2,15, 3 uur. Enz. Sommige kindjes doen er nog iets langer over. Maar voor die tijd is hun systeem erop ingericht om juist niet te lang en te diep te slapen overdag, in het allerbegin zelfs niet snachts. Heel mooi, want het voorkomt wiegendood en ernstige bloedsuikerspiegel schommelingen. In dit licht begrijp je misschien meer waar de korte slaapjes vandaan komen. 

Je kan wat dingen proberen om ervoor te zorgen dat hij langer slaapt, maar werkt het niet, dan is dat ook goed. Ik ken ook wel verhalen van kindjes die overdag altijd maar kort sliepen. Dan hebben ze daar kennelijk genoeg aan. 
Wat ik altijd wel fijn vond was voeding aanpassen op de slaapjes. Mijn dochter accepteerde geen wakkertijd zonder voeding. Hoe bedoel je: ik moet slapen zonder eten?? :)
Dus als zij 4 x sliep, dan kreeg ze na elk slaapje een fles. Zij had ook meer het probleem dat er geen grote flessen in gingen. Maar over de hele dag genomen kon ze best wel wat weg drinken, het was ook een grote dame. Nog steeds in de +2 lijn van de curve. Als ze dan wakker was, dan was ze tevreden, gevoed en kon ze na 1 a 2 uurtjes weer naar bed, en repeat. De hoeveelheid was toen nog 120 of 90 x 7 a 8 flessen. Jouw kindje kan die 120 al goed aan. En als hij van 5 tot 9 slaapt is er niks mis met een volledige nachtfles. Afbouwen is pas aan de orde als hij aangeeft minder te willen drinken, of als er vaste voeding voor in de plaats komt. Misschien kun je eens beginnen met vanaf 9 uur een schepje extra en een goede wakkertijd, kijken hoe hij daarop reageert. En als er een kort slaapje volgt en je komt in de knoei, geef je hem een kleiner flesje om de tijd tot na het volgende slaapje te overbruggen. Na een paar keer proberen, weet je of het aan de hoeveelheid voeding ligt. En ook of hij die grotere fles wel wil drinken. Want maaginhoud respecteren geldt beide kanten op. Als je kindje meer kan drinken en niet enorm spuugt en krampjes krijgt, en het er beter op doet, dan heb je zijn maaginhoud ook gerespecteerd. Je hoort van het CB vanzelf wel of hij uit de bocht vliegt op zijn groeicurve en dan kun je altijd nog aanpassen. 

in mijn opinie hanteert het CB erg traditionele richtlijnen en protocollen. Er is een heel traject van onderzoek en goedkeuringen nodig om die protocollen bij te werken. Ze zijn verplicht om een uniform advies te geven conform de goedgekeurde protocollen. Zodra er nieuwe inzichten zijn, zitten er altijd nog wat medewerkers tussen die vrolijk vast houden aan wat was. Tegen mij is letterlijk een keer gezegd: ja dat mag ik nu eigenlijk niet meer zeggen, maar vroeger.... Ik wil verder niet zeggen dat het CB geen nut heeft of het altijd fout heeft, zeker niet. Maar ik ben met de KMA of de voeding van mijn dochter daar echt geen stap verder gekomen. Door zelf op onderzoek te gaan en met de kinderarts te overleggen heb ik veel meer geleerd over het onderwerp. En tegenwoordig is het advies voeden op verzoek, en is de 1 l achterhaald. Dit heeft de kinderarts en de huisarts bevestigd. Dus hier negeer ik de adviezen van het CB. Net als dat mijn dochter nu met 14 maanden nog steeds 300 ml kunstvoeding krijgt. Volgens het CB slecht en een dikmaker. Volgens mijn huisarts en kinderarts in mijn specifieke situatie wel wenselijk (slechte avoneter en allergisch voor dierlijke melk en sojamelk, dochter is eerder slank). Protocollen negeren vaak ook een beetje het individu. 

Hoe vermaakte je je kindje zo lang vraag ik me af? ;)
Ik denk ook niet dat ik het super verkeerd doe,m. Is soms gewoon fijn om met andere erover te hebben van, dit en dit zou je eens uit kunnen proberen. Wat zelf bedenk je het misschien niet eens. Van elkaar leren :)
Was je niet bang dat ze slaap ging associëren met drinken? 

Ik had het idee om overdag ook de gordijnen dicht te doen voor slapen, maar dat brengt misschien het dag en nachtritme in de war. 
Zover ik merk heeft hij de slaap wel nodig, want hij valt soms wel in slaap maar is snel weer wakker of als ik hem bij me neem, slaapt hij wel langer. 
Je moet er ook wel vertrouwen in hebben dat het goedkomt, maar dat is soms lastig. Uiteindelijk komt het wel goed, want alle kindjes worden groot ? (behalve peter pan misschien dan ;)
Je leest enorm veel over mensen die ontevreden zijn over het CB. Wat ik me enigszins wat kan voorstellen omdat het inderdaad een richtlijn is en niet specifiek voor jou kindje. Daarnaast merk ik wel dat ik eerder naar de KA van CB luister dan naar onze vaste verpleegkundige van CB. Misschien omdat het een kinderarts is, maar de verpleegkundige is ook echt op leeftijd. Helemaal niet erg natuurlijk! Hebben vaak de meeste ervaring, maar ook ouderwets heb ik het idee.

Goed dat je je kindje zo volgt! Vrij logisch toch dat ze nog melk nodig heeft lijkt me. Je kan haar moeilijk dwingen om te eten. Dan maar via deze manier.
Jammer dat ze bij het CB niet verder hebben kunnen helpen met de KMA. Je zou toch denken dat ze dat vaker zien en weten hoe mee om te gaan? 

Er is een rekensommetje voor. 150 x lichaamsgewicht baby = en dat delen door de aantal voedingen. Das het minimale wat hij moet drinken. En maximaal is 180 x lichaamsgewicht en delen door aantal voedingen.
Als hij over het algeheel genoeg binnen krijgt is het toch goed.
Doe vooral wat voor jou goed voelt.

Terug
Bovenaan