quote: dotjuh reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('24-02-2009 12:32:03&apos

);
hallo,
ik heb de eerste 8 maanden voeding gemaakt voor de hele dag.
kookte sochtends water, liet t afkoelen, voeding erbij, afdekken en de koelkast in.
heel handig. maakte dan de voeding voor de hele dag, en voor de volgende ochtend,de eerste fles. daarna weer water koken voor de rest van de dag, en die volgende ochtend enz enz
toen mn dochter 8 maanden werd, ben ik overgestapt op kraamwater.
sindsdien maak ik de fles per keer klaar.
tja, ik d8 eerlijk gezegd altijd dat ik t goed deed, maar nou zat i kvorige week baby te huur te kijken en dat meisje moest een nieuwe fles maken, omdat die de nacht in de koelkast heeft gestaan.
dus ja, wat is goed, wat is fout?
groetjes, do
Poeder voor kunstvoeding en pap kan vanuit de fabriek besmet zijn met sporen van bacterien die voor jonge babies heel gevaarlijk kunnen zijn (o.a. salmonella en enterobacter sakazakii). Dat is bij de fabrikage helaas niet te vermijden.
Als je voeding per fles klaarmaakt is dat niet erg, je kind drinkt het toch meteen op. Maak je een fles of pap een aantal uur van te voren, dan krijgen die bacteriesporen de kans om uit te groeien tot voor een baby gevaarlijke hoeveelheden. Ook in de koelkast. Het maakt niet uit hoe hygienisch je zelf te werk gaat, omdat de besmetting al van te voren IN de voeding zit. In 2002 is een Belgisch jongetje dat verder helemaal gezond was daaraan overleden en ook een aantal Franse babietjes hebben het niet overleefd. En elk jaar worden een aantal babies in het ziekenhuis opgenomen met ernstige darminfecties!
Om die reden zijn de fabrikanten van kunstvoeding erg duidelijk: tot 6 maanden moet je de fles per keer klaarmaken, zodat de bacterien niet de kans krijgen om je kindje ziek te maken. Het Nederlandse kraanwater is van prima kwaliteit (vaak beter dan uit een pak of fles) en daarom kun je voor het aanmaken van een flesje gewoon water uit de kraan nemen, dat je alleen maar hoeft op te warmen. Eerst koken is niet nodig. Wel even de kraan laten doorlopen voor je het water in de fles doet.
Als je bronwater gebruikt moet je als de verpakking langer dan 24 uur open is het water WEL eerst koken. Het is namelijk stilstaand water, waarin bacterien snel kunnen groeien.