voeding voor een baby van 4 en een halve maand

Hoi mede (aanstaande)- moeders,

Mijn dochtertje is inmiddels alweer 4 en een halve maand. Nu hoor ik zo hier en daar om me heen dat zij al best wat bijvoeding mag hebben.

Op dit moment krijgt zij een flesvoeding om:
(alles op ongeveer deze tijd)
-half 9 (s morgens
-half 1
-4 uur
-7 uur
-11 uur

Als ik haar nu wat bij zou gaan voeden moet dat dan in plaats van een voeding? of gewoon ergens tussendoor? En moet ze dan groente of fruit en hoeveel?? Vind dit moeilijk om te bepalen hoor en hoop dus dat een van jullie mij hiermee kan helpen.
 
hoi,

Mijn zoontje is morgen precies 5 maanden oud..
Hij krijgt een fles om 8.00
                                                             12.00
                                                               15.30
                                                                 19.00
                                                                  22.00uur
Ik ben sinds een paar weekjes begonnen met fruit, eerst een paar hapjes en
nu steeds iets meer..
Omdat Stan na de fles van 8.00 vaak nog doorslaapt tot 10.00 en dan in bad
gaat en dan al bijna weer de volgende fles krijgt geef ik smiddags fruit.
Ik geef het tussen de fles van 12.00 en 15.30 in ,meesta, rond 14.00uur..
In het begin eten ze er nog maar zo weinig van dat het echt een extraatje is..
Over paar weken begin ik ook met groente, dat ga ik dan geven rond 17.30..
Ik hoorde dat t vanaf 6 maanden echt een voeding is en geen extraatje meer..
Dan wil ik denk ook een fles laten vervallen..

Maar welke fles dan?????
En hoe laat dan de andere flessen????

Groetjes fenny en stan
 
hallo,

Mijn dochtertje kreeg rond de 4, 5 maand al 4 flessen, 1 fruithap 's middags en een beetje groenten   rond half 6.

haar tijden waren ongeveer zo:
08.00 uur fles
12.00 uur fles
13.30 uur fruithap
16.00 uur fles
17.30 uur groente
20.00 uur fles

ze sliep de rest van de nacht dan door.

ik zou in de eerste instantie geen fles vervangen voor fruit of groenten,
je kunt het er het beste bij doen, en kleine beetjes om de smaak te proeven.
Je merkt snel genoeg wanneer ze meer willen!
 
Hey Fenny

De fles die gaat vervallen is de laatste fles, in jouw geval die van  22.00 uur.
En die andere flessen kunnen dan iets omhoog als je merkt dat  ie te kort heeft aan de fles minder.  

Groetjes marion
 
Hoi,

Ik moet toch weer even kwijt dat 4 en halve maand vroeg is met bijvoeden te beginnen daar is al eerder een heel lang draadje aan gewijt. Het advies van de WHO is om met bijvoeden te beginnen vanaf 6 maanden. Tot die tijd zijn de darmpjes nog niet goed ontwikkeld en kunnen ze nog niet anders dan melk verteren. Je ziet dan ook vaak dat het fruit en/of groentehapje er net zo uit komt als het er in ging. Bovendien is er kans op het ontwikkelen van allergieën door het vroeg introduceren van bijvoeding, ook als dit niet in de familie voorkomt. De allergieën kunnen ook pas op latere leeftijd naar voren komen.

Doordat zoveel mensen al vroeg met bijvoeden beginnen   denken veel dat dit dus normaal is, ook het cb is niet altijd op de hoogte van de huidige normen en stelt vaak dat je kan beginnen met bijvoeden.

Uiteindelijk is het een beslissing van de ouders zelf wanneer ze met bijvoeden beginnen en niet die van de omgeving, het hoort zo, anderen doen het toch ook. Of hij was er aan toe, geef je kindje een lepeltje en een bordje als jullie eten en dan is hij ook blij.  

In het begin is het bijvoeden alleen maar een smaakontwikkeling en eet je kindje maar een paar hapjes dit wordt steed meer. In het begin is het dus zeker niet ter vervanging van een fles/borst voeding.

Groetjes Renée
 
Ik heb een zoontje van vier en een halve maand, en hij heeft  vier flessen 220 cc op een dag en een fruit hapje van 100 gram. Hij doet het hier goed op en geen gezeur met dat de ontlasting  het zelfde is als dat beetje fruit hap.Je moet doen wat je je in geeft en vanaf vier maanden is niet vroeg. Bij mijn andere kinderen mocht het toen ook.  Hij krijgt  nog geen groente daar wacht ik nog een maandje mee. groetjes.  
 
Hallo allemaal,

Mijn zoontje is 4 maanden en zit nu op 4 voedingen en wat fruit en water of sap. en deze week ben ik begonnen met enkele lepeltjes groente.
 sinds 3 maanden kreeg hij 4 voedingen. waarom? omdat hij niet meer wakker werd voor de fles en ze niet leeg dronk. hij had na 4 uur nog geen honger. toen ben ik gan afwachten wanneer hij zelf kwam en dat was om de 5 uur.dus 4 voedingen. aangezien er toen 5 uur tussen zat mocht ik hem wat water of sap tussendoor geven. aangezien hij echt walgt Van water of thee. is het meestal water met een heel kleine beetje diksap. net dat er een ander smaakje aan zit. en dat werkt. Ook heb ik toen in overleg met de kinderarts de kleine enkele lepeltjes fruit gegeven. ook om de uren op te vangen en omdat na overleg het erna uit zag   dat hij hier wel behoefte aan had.Inmiddels kreeg hij moeite om om 23 uur de laatste fles te drinken. die ben ik gaan vervroegen.

zijn schema ziet nu als volgt uit:

8 uur 220cc
10 uur half potje fruit ( ligt aan hem hoeveel hij eet)
12 uur fles 220cc
14 uur enkele lepeltje groente en wat sap
16 uur fles 220cc
18 uur water/sapje
20 uur fles 220cc met enkele schepjes rijstebloem

en dan naar bed.

de tijden kunnen schuiven afhankelijk hoe laat hij s'morgens wakker word. meestal probeer ik op 21 uur uit te komen en om 9 uur te beginnen. soms lukt dat soms niet :)

thomas gaat prima op dit schema. maar ik hou me er wel niet helemaal strak aan ben best wat flexibel. of je al vroeg fruit wil geven moet je zelf weten. het ene kind is eraan toe het andere niet.
Dat geld ook voor 5 of 4 voedingen. thomas gaf het zelf aan. anders was ik niet terug gegaan.
maar hij heeft ook enkele dagen wat diarree gehad en was niet lekker. hij kwam toen een keer extra voor de fles. dan krijgt hij die ook. dan ga ik niet zeggen nee hoor je krijgt niks, het is nog geen tijd.


 
hallo allemaal,

De vraag die ik wilde stellen, sluit bij dit onderwerp  aan. Onze dochter is 4 maanden en helaas is het geven van borstvoeding niet gelukt. In verband met allergieën in beide families (ik en mijn partner gelukkig niet, wel broers,  zussen en 'n nichtje met allergie) geven wij hypo-allergene voeding. Nu heb ik inderdaad begrepen dat je om allergieën te voorkomen het beste 6 maanden geen bijvoeding kunt geven. Ik heb dit steeds zo aangenomen, maar ik begrijp eigenlijk helemaal niet waarom dat zo is.  Heeft dat te maken met de ontwikkeling van de darmen?  

Wanneer wij toch over een paar weken willen beginnen met bijvoeding heb je ook nog bepaalde voeding die beter is dan andere. Wie weet hoe dit zit?

Overigens geven wij nog steeds 5 flessen, in totaal ongeveer 850 cc. Bij het cb vonden ze haar nog erg jong om op 4 flessen over te stappen. Ik moet wel zeggen dat ze goed wakker wordt en de fles leeg drinkt. Ik vind het alleen vervelend dat ik haar nu vaak twee keer wakker moet maken: om 19.15 en om 23.00 uur. En eerlijk gezegd zou  ik zelf ook best wel weer vanaf 22.00 uur slapen!

Ik hoop dat iemand iets kan vertellen over de reden van de 6 maanden borst/fles en de beste bijvoeding.

Bedankt alvast,
Mirjam
 
Terug
Bovenaan