Voedingsschema

Hoe doen jullie dit? Ik zit maar te klungelen ?
Ons kindje is 6 maanden en zo'n 8 kilo.
Maar dat voedingsschema... Ik weet niet hoe dat moet nu hoor. Ik heb de indruk dat ik ons kindje alleen maar aan het "volproppen" ben. Ze drinkt ook regelmatig de flessen niet meer leeg. Maar hoeveel melk mag/moet ze dan?

Ze eet nu ongeveer 100 gram fruit (vers) en 100 gram avondeten (potje want mijn eten is blijkbaar heeeeel vies?).
Ik maak haar om half acht uiterlijk smorgens wakker.

8 uur: fles 180 cc
9-10 dutje
10.00: fruit
12.00: fles 180cc
12.30-14.30 dutje
16.00: fles 180 cc
5-6 dutje
18.00: avondeten
20.00 fles 180 cc
Dan naar bed....

Mijn zoontje is ook 6 maanden, maar als ik jouw schema zie dan denk ik dat ik aan het klungelen ben ? Volgens mij doe je het heel goed zo!

Ik lees verder even mee, ook wel benieuwd naar hoe anderen dit doen.

? Dat schema is hoe het ongeveer zou moeten gaan hier… Maar vaak klopt er niks van hoor… Want dan heeft ze gewoon geen trek! Ik wil haar ook niet teveel eten geven! Nu ligt ze al een half uur langer te slapen dus alles gaat al weer schuiven ?Zo heeft de gisteren maar drie flessen gehad en zelfs die dronk ze niet helemaal leeg…

Hoe doe jij het dan Mootje?
En maak jij je zoontje wakker als een dutje te lang duurt of laat je hem gewoon slapen zoveel hij nodig heeft?

Ja wat een gepuzzel is het soms hè. Ik probeer overdag wel vaste tijden aan te houden met de voedingen. Zit nu ongeveer zo:
7:00/7:30 180+6
10: 00 fruithapje
11:00/11:30 180+6
14:30/15:00 180+6
17:00 groentehapje
18:00 180+6
22:30 180+6
Hij drinkt ze niet altijd allemaal leeg.
Daartussen zijn er 3 slaapjes. Hij is altijd een slechte slaper geweest overdag, veel hazenslaapjes. Het lijkt sinds een paar weken te verbeteren, waardoor zijn lange slaap soms nu 1,5/2 uur is, hoera! Maar afgelopen 2 dagen had hij dat dus ineens in de ochtend en in de middag weer 2 (te korte) slaapjes. Hierdoor ligt hij ook meestal uiterlijk 18:30 in bed, langer wakker blijven lukt dan niet. Vandaar dat ik ook zit te “rommelen” met die laatste avondfles. We moeten hem daar wel altijd voor wakker maken. Gisteren heb ik hem laten slapen, kijken wat er gebeurde. Had toen een nachtvoeding om 3 uur. Dat vind ik op zich niet erg, hij heeft dan dus wel van 7:00-3:00 aan een stuk geslapen. Hij rommelt altijd vanaf 4 uur wel een beetje. Dus eigenlijk weet ik vaak ook niet waar ik nou goed aan doe. Maar meestal is het bij ons niet aan de orde dat hij te lang slaapt met de dutjes, dus maak hem dan ook nooit wakker overdag.

Bij ons waren de flessen iets kleiner omdat ze toen ook nog een 23 uur voeding kreeg en soms een nachtvoeding vroeg. Dus 120-150 ml. Ze kreeg die grote flessen nooit weg. Ook voor de vaste voeding niet.
Maar verder dezelfde tijden. Al namen wij die niet supernauw. Er zat wel eens een half uurtje speling in hoor. En met de lunch begon ze toen stukjes brood mee te eten. En bij het avondeten was het niet meer alleen groenten, maar ook wel eens aardappel, rijst, bonen enzo. Niet veel later ook de eiwitbronnen erbij. 
Na 6 maanden liep de melk met een fles per maand terug. Met 11 maanden dronk ze er nog maar 2. Het is ook normaal dat na 6 maanden vaste voeding toeneemt en flesvoeding afneemt. 

Ja precies Lewis. Maar hoe laat je dat minder worden? Die flessen kreeg ze altijd prima op. En als ik de flessen kleiner maak, krijgt ze dan wel voldoende vocht en voedingsstoffen binnen?
Nachtvoeding vraagt ze niet om. Meestal rond negen uur laatste fles de afgelopen dagen.

Jaa wat gebeurt er als je de flesjes weer even naar 150cc brengt?Je schema of nouja ‘je idee’? ziet er best goed/logisch uit als ik er zo naar kijk.

Ik voed onze dochter van 4,5 maand zowel op tijd/als op verzoek. Meestal rond 08.00u de eerste en dan iedere 3,5/4 uur meestal. Haar bedtijd ligt meestal tussen 19.00-20.00u de laatste tijd en dan laten we haar zelf komen voor een voeding in de nacht, meestal is dat zo rond 04.00-05.00u. Ze krijgt nu 150cc en we komen op 5 voedingen per dag (24 uur), ze vraagt niet om meer en ze groeit goed. Ookal zou ze in principe meer mogen als we naar haar gewicht kijken.
We proberen nu op de ochtend 180 te geven en soms op de middag als er echt 4 uur tussen heeft gezeten. Ze drinkt ze áltijd helemaal op, maar het komt er daarna meestal net zo hard weer uit ? Valt gewoon nog niet zo lekker…
Misschien zijn de flessen in combinatie met het vaste eten net iets te veel voor nu? Kleinere beetjes kunnen sommige baby’s beter verteren/verdragen.
Of je geeft het eerste flesje van de dag 180cc en dan de volgende fles 150cc ? Omdat ze daarvoor ook wat fruit heeft gegeten ☺️
Geen idee hoor wat het bij jou is hoor, probeer een beetje mee te denken ☺️

@WomderAnn

Wat fijn dat je mee wilt denken! Misschien wat wisselen tussen een grote en kleine fles is ook nog wel een idee.
Maar wanneer mag je dan een fles weglaten? En hoeveel melk moeten ze minimaal krijgen?

Terug
Bovenaan