Voel me een beetje alleen en wil graag met anderen erover praten.

Allereerst wil ik iedereen feliciteren met de zwangerschap en ik hoop dat het allemaal een beetje voorspoedig verloopt.

Ik zal me even voorstellen: ik ben Mariyati, 27 jaar en zwanger van ons 1e kindje die we 2 juni verwachten.
Ik ben geadopteerd en kom oorspronkelijk uit Indonesië, ik was 2 maanden oud toen ik naar Nederland kwam.
Ben in Brabant opgegroeid, heb op mijn 16e een man leren kennen (hij was 16 jaar ouder dan ik) en heb toen een 10 jarige relatie gehad, meer downs dan ups en ik ben met veel problemen bij hem weg gegaan. Dit was in oktober 2007. Vond het erg moeilijk om alleen te zijn maar mijn vrienden hebben me erboven op geholpen. In februari 2008 heb ik via een chatprogamma mijn huidige vriend leren kennen en het klikte meteen. We spraken snel met elkaar af en de vonk sprong meteen over. Hij komt uit Den Haag en ik uit Eindhoven, dus regelmatig met de trein over en heen gegaan. In mei 2008 zijn we (deels door priveredenen, ex) gaan samenwonen. Ik ben naar Den Haag gegaan. Mijn vriend studeert nog en woonde op een zolderkamertje. Het paste allemaal maar net, maar we wisten al snel dat dit niet zo ging werken. Hij is (naast zijn studie) gaan werken en heeft inmiddels een vaste baan, ik was toeb gestopt met werken en wou een HBO opleiding gaan volgen, waarvoor ik eerst een 21+ toets moest afleggen, deze heb ik behaald en kon dus in september 2008 mijn studie volgen. In de tussen tijd liep de rechtzaak tussen mijn ex en mij en moest ik een aantal keren naar Den Bosch toe om de zaak bij te wonen, geen pretje dus.
In augustus ben ik me heel erg ziek gaan voelen en dat werd eigelijk met de dag erger.
Ik kon zelfs niet meer eten of drinken, ik was zo misselijk!
Voorheen rookte ik best wel stevig maar toen ben ik toch maar gestopt met roken, want dat ging gewoon niet meer. Ben toen maar naar de dokter gegaan en bleek dat ik zwanger was.
Totaal niet opgerekent, wel aangedacht maar nam het niet serieus, dat kon immers niet omdat ik aan de pil was, maar niets was minder waar.
De eerste 3 maanden heb ik thuis moeten blijven, want ik kon werkelijk niets, waardoor ik helaas mijn studie heb moeten afbreken omdat ik teveel lessen miste en een behoorlijke achterstand op liep. Daarna is het wel beter gegaan en nu ben ik volledig van de misselijkheid af, alleen heb ik nu wel veel last gekregen van mijn bekken en heupen waardoor ik niets meer kan.
Ik mis mijn vrienden in Eindhoven en hier in Den Haag voel ik me ook niet helemaal thuis.
Wij zijn van de studentenwoning verhuist naar een 1 kamerapp. Maar nu we weten dat ik zwanger ben en in juni ben uitgerekent, zijn we opzoek naar een wat grotere woning, en het liefst allemaal voor juni, wanneer ik moet bevallen.
Ik heb gelukkig wel goede contact met de schoonfamilie en kan daar altijd wel terecht met mijn verhalen maar mis toch het contact met vrienden.
Nu vind ik het wel hartstikke leuk dat dit forum bestaat en kunnen lezen dat ik niet de enige ben die met deze zwangerschapskwaaltje rond loop. Leuk om de verschillende ervaringen te lezen. Hoop niet dat ik jullie verveel met mijn levensverhaal maar moest het even kwijt.

Hoop dat er iemand reageert.
Zou ik er leuk vinden.

Liefs Mariyati

Hoi Mariyati,

Allereerst natuurlijk gefeliciteerd met je zwangerschap en knap van je dat je zo je levensverhaal deelt. Ik kan me zo goed voorstellen dat je je alleen voelt in Den Haag. Niet zozeer om Den Haag, maar vanwege het feit dat je er niemand kent. Het duurt altijd even voordat je contact hebt gemaakt met anderen en als je dan ook nog eens een poos de deur niet uitkomt, omdat je ziek voelt......

Nou ik zal wat over me zelf vertellen, dan leer je mij ook een beetje kennen. Ik ben Yvette, 32 jaar en zwanger van de 2e. Onze oudste heet Daniel(een jongen dus) en is 13,5 mnd. Ik ben van indische afkomst. Mijn vader is geboren op Java(yokyakarta) en hoewel mijn moeder in Nederland is geboren is ook zij indisch. Haar ouders zijn na 3 kinderen naar Nederland gekomen. Mijn grootouders komen van 4 verschillende eilanden.
Een van mijn zusjes is onlangs nog in Indonesie geweest voor ruim 2 weken. Ze vond het echt fantastisch en ik zou er ook graag eens heel willen.
Ik heb dus wel wat met jouw roots en dan vooral het lekkere eten haha. Ben je ook nog een beetje met de indische cultuur opgevoed? Ik zag eens iemand op tv die ook geadopteerd was uit Indonesie en die lustte geen rijst en zijn lievelingseten was boerenkoolstampot. Best grappig!

Als je het leuk vindt kunnen we hier gezellig kletsen over van alles en nog wat. Dan voel je je misschien niet meer zo alleen....

Liefs, Yvette

Hoi meiden,

En dan wil ik wel gezellie met jullie meekletsen.
Heb nu weinig tijd omdat ik weg moet maar ga zeker snel reageren op jullie verhalen.
Fijne dag.

Liefs, Nathalie

Ik kan mezelf wel een beetje vinden in jouw verhaal. Ik ben zelf ook bij mijn vriend ingetrokken (nu mijn man) en sinds de geboorte van ons eerste kindje ben ik ook best sociaal geisoleerd geraakt. Gelukkig heb ik wel mijn familie (met name moeder en zus) om op terug te vallen.

Mijn vrienden,  vriendinnen en familie  wonen in mijn vorige woonplaats. Nu is de tweede op komst en heeft mijn man een andere baan waardoor hij veel van huis is. Hij heeft zelf voorgesteld om terug te verhuizen, om dichter bij mijn vrienden en familie te zijn. Daar ben ik natuurlijk erg blij mee!

Is het misschien een idee om een zwangerschapscursus te gaan doen bij jou in de buurt? Dan leer je andere zwangere vrouwen kennen die dichtbij wonen. Misschien kun je daar een leuk contact mee opbouwen.
In mijn woonplaats is ook een moeder-kind centrum, waar vrouwen heen kunnen gaan om contacten te leggen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er nog niet ben heengeweest, maar het idee is fijn!

Groetjes, Marisa

@Yvette, dank je wel voor je reactie.
Wat geinig dat we allebei wat met Indonesië gemeen hebben.
Helaas ben ik niet met de Indische cultuur opgegroeid/opgevoed.
Maar heb via kennissen een aantal Indonesische gerechten geleerd om klaar te maken.
Wel ben ik erg nieuwsgierig naar mijn moederland, ben er ook nog niet geweest maar dat ligt zeker in de planning (na de bevalling natuurlijk hihihi   )
Ik moet wel eerlijk zeggen dat sinds ik zwanger ben, ik niet meer zo dol ben op rijst, voorheen vond ik het heerlijk, maar nu kies ik liever voor de Hollandse pot.
Ik ben dan voornamelijk dol op andijviestampot met verse worst of rookworst.
Heb jij tijdens je zwangerschap nog aparte smaal veranderingen meegemaakt?
Leuk dat we zo een beetje over van alles en nog wat kunnen kletsen.
Ook ik ben een en al oor voor verhalen van anderen.

@Nathalie, dank je wel voor je reactie.
Ik vind het gezellig dat je mee wilt kletsen.
Ben ook erg benieuwd naar jouw verhalen.

@Marisa, dank je wel voor je reactie.
Alle tips zijn van harte welkom.
Ik heb inderdaad wel aan zwangerschapsyoga zitten denken.
Je hoort er zo veel over en ik wil het ook erg graag, alleen ben ik niet zo sterk in die dingen,
Ben nogal vrij verlegen en heb soms net dat duwtje in de rug nodig.
Maar ik ben zeker van plan om het even uit te gaan zoeken en kijken waar het hier in de buurt wordt gegeven.
Wel erg fijn van je man om terug te gaan naar je vorige woonplaats.
Gaat dat nog vóór je bevalling gebeuren of erna?
Wij zijn nu op huizenjacht en ik moet eerlijk zeggen dat het toch een beetje tegenvalt, ik heb een hoop leuke woningen gezien maar hier in Den Haag zijn het voornamelijk portiek woningen, niet echt ideaal straks met een kinderwagen en een kleintje.
Maar we zoeken gewoon verder.
Hoop je weer terug te lezen op dit forum.

Aan alle dames... nogmaals bedankt voor jullie reactie.
Ik ben er erg blij mee.

Liefs Mariyati

Hoi!

Vanmorgen is de makelaar hier voor de tweede keer geweest. Ons huis gaat waarschijnlijk aankomende week in de verkoop. Ik moet alleen nog wat foto's maken. Ik ben fotograaf en maak ze daarom liever zelf. :)

We moeten eerst ons huis verkopen voor we kunnen kijken naar een ander huis. Momenteel wonen we in een grachtenpand met de woonkamer op de 1e verdieping. Inderdaad niet zo handig met je boodschappen en zo, dus ons volgende huis wordt zeker een 'normale' eengezinswoning op de begane grond.

Er staan momenteel veel huizen te koop en in de zomer en het voorjaar komen er meestal veel huizen op de markt. Er is vast wel iets naar onze zin tegen de tijd dat ons huis verkocht is. Meestal heb je dan toch minstens een half jaar voordat de overdracht is.

Wanneer we dus verhuizen hangt helemaal af van de snelheid waarmee we ons huis kunnen verkopen, maar ik denk niet dat het voor de bevalling gaat lukken. Ik wil sowieso niet hoogzwanger gaan verhuizen, dus dan moet het allemaal uiterlijk medio mei. Volgens mij gaan we dat nooit redden...

Groetjes, Marisa

Hoi Marisa,

Wel spannend hoor je huis verkopen. Lijkt mij ook niet prettig om hoogzwanger nog te moeten verhuizen. Maar ja, als je eerst in je oude huis nog een babykamer moet maken en daarna weer in je nieuwe huis. Dat is ook wel dubbel werk. Waarschijnlijk kun je als zwangere vast wel op veel hulp rekenen bij de verhuizing. En als je alles goed voorbereidt(praktisch inpakken enzo) kan het zo gebeurt zijn. Toen ik verhuisde naar mijn huidige woning, had ik alles vantevoren ingedeeld en ingepakt. Vervolgens gingen de dozen gelijk naar de juiste kamers en overig spul ging naar de schuur. Dat scheelde echt een hoop rommel en hield ik ook overzicht.
Nou ik hoop voor je dat het zo snel mogelijk lukt allemaal!
Hoe gaat het verder met je zwangerschap enzo, en is dit je eerste?

Groetjes, Yvette

Hoi Mariyati,

Toen ik zwanger was van Daniel at ik inderdaad ook liever hollandse pot en dat was voor mij heel raar omdat ik voor die tijd helemaal geen gekookte aardappels lustte. Nu heb ik eigenlijk nergens specifiek behoefte aan, ja een enkele keer dat ik denk ooooh daar heb ik nu echt heel veel zin in, maar verder. Het is dat  ik moet blijven eten, ook om te voorkomen dat ik misselijk wordt, maar ik heb nergens zin in.
Dat is wel lastig hoor!
Bij Daniel had ik ook heel veel zin in frikandellen, ik geloof dat de pan wel 3-4 keer per week aanging. Maar nu dus helemaal niet.
Als je lekker indisch wilt koken, moet je eens kijken op de site van kokkieblanda.nl en op de site van tante Lenny  http://users.raketnet.nl/ldekker/  
Echt smullen!

Hoe was je week? Heb je veel zwangerschapskwaaltjes (gehad)?

Groetjes, Yvette

Terug
Bovenaan