voelen jullie je gelukkig?

Hoi Bea,

Allereerst wil ik zeggen dat ik het moedig van je vindt om dit onderwerp aan te kaarten.
Ik heb ook een tijdje getwijfeld of ik een ppd had. Had zelfs al een afspraak met de huisarts gemaakt maar ben toch niet gegaan. De eerste 2 maanden voelde ik me alleen maar moe en dacht ik dus alleen maar "wanneer gaat hij slapen, wanneer zal hij gaan doorslapen". Ik was ook helemaal niet blij met mijn zoontje alhoewel iedereen met hem wegliep bij wijze van...Zo van oh wat een schatje, oh wat is tie mooi, wat heeft hij lange winpers etc etc. Jaja, dacht ik "maar jullie hoeven niet in het midden van de nacht je bed uit of BV te geven terwijl je zélf helemaal geen energie meer hebt. Met de BV ben ik dan ook maar na een maand (en een gigantisch schuldgevoel) gestopt. Toen ik me na ongeveer twee maanden weer wat fitter begon te voelen (hij sliep na 9 a 10 weken door!!!) kreeg ik vervolgens problemen met mijn schoonmoeder. Ze kwam veel te dichtbij naar mijn gevoel, deed alsof het haar kind was i.p.v. die van mij. De eerste tijd heb ik dat teveel laten gebeuren, had simpelweg niet de energie om het uberhaupt op te merken. Enfin, na een flinke aanvaring en tig slapeloze nachten,  want het legde ook een behoorlijke druk op de relatie tussen mij en miijn vriend, hebben mijn schoonouders wat meer afstand gemnomen en heb ik ook geleerd dat ik dara niet heen moet gaan voor de lieve vrede. Ik doe gewoon waar ik zélf zin in heb en geniet nu ook meer met de tijd met mijn zoontje samen. Misschien een tip: doe samen met hem leuke dingen (de stad in, baby-massage cursus ed). Mij heeft het in ieder geval heel erg geholpen. Lekker mijn eigen gang gaan en niet de hele tijd mensen om me heen die het beter weten of tips hebben...
Gelukkig had ik al tijdens de zwangerschap besloten om 6 maanden thuis te blijven (ouderschapsverlof) en dat heb ik ook nodig. Nog een kleine 2 maanden te gaan en ik zie nu al op naar het moment dat ik weer moet gaan werken en Aron bij de 2 oma's wordt opgevangen (ja dus ook bij mijn schoonmoeder!!!) Enfin, kern van het verhaal is...weet dat je niet alleen staat want postnatale depressie of niet (of mischien zoals bij mij ene hele lichte vorm hiervan) iedere moeder heeft zo haar mindere dagen en uren. Misschien goe dom eens aan te denken als het je minder gaat,

Veel succes en sterkte,

Saskia
 
Hoi Bea,

De eerste weken na de bevalling is me ook zwaar tegengevallen. Mijn zoontje huilde veel, partner moet van tien tot tien werken en voelde me inderdaad heel ongelukkig en eenzaam.  Mijn zoontje had de eerste weken van 19:00 tot 23:00 uur zijn huiluurtjes en dan was ik meestal alleen met hem thuis. Vaak heb ik gewoon met hem mee zitten huilen. Als mijn partner sóchtends naar zijn werk ging dan was het echt huilen! De deur was nog niet eens dicht en mijn tranen kwamen al. En zo zat ik dan te wachten totdat hij weer thuis kwam.

Ik voelde me heel alleen. Net of ik er alleen voor stond. Was vooral heel onzeker. Er veranderd zoveel in je leven van het ene op het andere moment.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik de eerste 4 weken na de bevalling ook niet buiten ben geweest. En denk dat het ook vooral daaraan heeft gelegen want dit alles is eigenlijk opgehouden toen ik weer buiten kwam. Ik voelde me vrij en gelukkig. Eindelijk kon ik mijn zoontje aan iedereen showen.

Zo nu en dan heb ik natuurlijk nog wel van die dagen dat ik me weer klote voel. Dat zijn net die dagen dat hij slecht eet. Op aanraden van iemand van dit forum heb ik het boek"oei, ik groei", gekocht en sedertdien voel ik me al een stuk beter. Iedere keer als hij weer slecht eet ofzo dan pak ik het boek erbij en denk ik, ow ja, hij maakt weer een ontwikkeling mee en dat zit hem nu niet zo lekker. Dan voel ik me weer prima.

Ook helpt het om zo af en toe mijn verhaal op dit forum kwijt te kunnen. Ik ben voor mijn zwangerschap weleens bij een psycholoog geweest maar ben na 1 gesprek niet meer terug geweest. Ik ben een vrij gesloten persoon als het om privedingen gaat en het zat me gewoon niet lekker om een vreemde te vertellen hoe ik me voel. Maar zo via een forum vind ik het niet erg en voel ik me er ook goed bij.

Veel sterkte!

 
Ja het is ook wel zo, al sik buiten ben en naar iemand toe kan gaan gaat het mij ook beter.
Ik kijk er ook echt NIET naar uit om terug te gaan werken, vooral omdat het stressie werken is, te weinig personeel etc. Ookal moet ik maar 20 uren werken, toch zie ik er tegenop.
Ik ben ook blij dat ik dit hier allemaal op het forum kwijt kan hoor. Ik heb het de laaatste dagen weer hoor, ik ben gewoon echt angstig dat als hij begint te huilen, ik niet weet wat te doen, zeker als het nog te vroeg is om te gaan slapen. Maar hij zit volgens het boek weer in een sprongetje, dus het zal daar wel aan liggen of wel is het weer een tandje, hij heeft er ondertussen al 3, langs elkaar vanonder, dus mss komt het 4de eraan?
Ik voel me altijd veel geruster als er nog iemand anders bij me is. Ik ben soms echt niet graag alleen met Wiebe. Maar dat zal nog wel beteren hoop ik, want het is toch zo een lieveke. Maar ik denk echt dat die gevoelens er echt ingebakken zitten van toen de tijd in het ziekenhuis.
Blijf hier gewoon allemaal je verhaal doen. Het is leuk om er met mensen over te spreken.

grtjs, Bea
 
Ik weet niet of het onderwerp nog actueel is maar ik voel me soms ook niet helemaal gelukkig. Ik ben echt blij met ons kind, alleen het kost ook erg veel tijd en probeer daar nu mijn weg in te vinden. Wij hebben ervoor gekozen een coach in de arm te nemen en ik moet zeggen het helpt enorm, daarnaast ben ik veel bezig met mijn eigen gevoel en dat van mijn vriendin. We kijken daarom vaak naar 365dagen, kwetsbare held of gelukplanner. Ik moet zeggen het helpt ons enorm. Hopelijk dat ik er iemand anders mee kan helpen. Succes allemaal! Toppers
 
Terug
Bovenaan