Volgens het CB mag als je pap maakt, koud kraanwater opwarmen in de magnetron..?

Mijn kraamverzorgster  heeft me verteld dat je gewoon kraanwater kunt gebruiken, zonder het te koken. Tenzij je het langer dan een uur wilt bewaren. Gekookt water kun je namelijk 24 uur lang bewaren en ongekookt water maar 1 uur.
Wel even de kraan door laten lopen, zodat je niet het water hebt dat al een tijdje in de leidingen zit.

Dit houdt dus in dat je voor de flesvoeding en voor de pap gewoon kraanwater zou kunnen gebruiken. In Nederland dan tenminste, want in het buitenland is de kwaliteit van kraanwater minder goed, dus daar moet je het altijd uitkoken.

Ik ben na 3 weken begonnen met flesvoeding en dus gewoon met kraanwater, dit gaat prima.

Waarom zou je het water koken? Om eventuele bacterieen te doden, waardoor het gezonder is?
Weet je wat er aan je lepeltje zit, aan het bordje, aan de speeltjes in de box, aan de handjes, in de pap zelf. Dat is ook allemaal niet steriel.
Alleen bij pasgeborenen en zieke kindjes moet je extra voorzcihtig zijn, maar verder moet je ze juist weerbaar maken en hun imuunsysteem laten ontwikkelen. Uiterard moet je hygienisch werken, maar dat is wat anders dan steriel.

Kortom: gekookt water is dikke onzin.

groetjes
greet

De meningen onder de artsen, kraamhulp  en ouders zijn erg verdeeld. De een zeg dit en de ander zegt dat. Ik ben van meningdat je kinderen juist bloot moet stellen aan bacterien e.d. Op die manier maak je ze snel en goed weerbaar. Natuurlijk weet ik ook wel dat er kinderen zijn die erg gevoelig zijn enzo....Ik heb het water nooit gekookt. Ik hebaltijd gewoon leidingwater gebruikt. Ik denk wel dat het uitmaakt waar je woont. Ik woon vlak bij de waterleidingduinen oftewel amsterdamse duinen. Zantvoort dus. Hier is het water schoner dan schoon. Wel liet ik altijd de kraan even lopen. Zeker de eerste van de dag, want dan heeft het water toch een tijdje stil gestaan.

gr Linda

Terug
Bovenaan