voor alle zwangeren die borstvoeding willen geven!

Hoi,

Ik begrijp de bedoeling van Miep22; zij wil (aanstaande) moeders graag de weg naar de juiste informatie aanreiken. Ik begrijp ook dat het deze reacties bij andere lezeressen kan oproepen, juist omdat het niet slagen van borstvoeding zo gevoelig kan liggen.

Vroeger werd de informatie over borstvoeding van moeder op dochter overgebracht, zo was eigenlijk iedere vrouw wel op de hoogte van de belangrijke details. Door de enorme opkomst van kunstmatige zuigelingenvoeding in de jaren 70 is dit verstoord en is veel belangrijke informatie over borstvoeding verloren gegaan; zo ontstonden ook de onzekerheden bij moeders  en gingen onwaarheden over borstvoeding een eigen leven leiden. Een hele  hardnekkige is dat moedermelk te weinig voedingstoffen kan bevatten, ook deze stamt uit die tijd. Met de opkomst van kunstmatige zuigelingenvoeding werden namelijk ook voedingsschema's geïntroduceerd, die ook voor borstvoeding moesten gelden. Baby's mochten dan maar om de vier uur aan de borst, waardoor de baby niet voldoende binnenkreeg en uiteindelijk de melkproductie afnam (borstvoeding is een kwestie van vraag en aanbod, minder vraag betekent dat er minder melk wordt aangemaakt). Het gevolg was, dat de baby niet goed groeide en men bedacht, dat het best eens aan de kwaliteit van de moedermelk zou kunnen liggen. Daarvoor werd er naar de kleur van de melk gekeken; men dacht dat waterigheid en een blauwige kleur een teken was van te weinig voedingsstoffen. Ook moest de moeder dan maar even wat melk afkolven en dat werd dan vóór het voeden  gedaan; er werd dus alleen wat voormelk afgekolfd en men ging er vanuit dat de melk gedurende de hele voeding hetzelfde zou zijn.

Nu weten we gelukkig dat de kleur en waterigheid niets zegt over de kwaliteit van de moedermelk, zo ziet de melk er gewoon uit. En als je een goed beeld zou willen hebben van de voedingsstoffen in de melk zou je alle voedingen van de gehele dag en avond compleet moeten afkolven, omdat de samenstelling van de melk niet alleen gedurende de voeding (naarmate de borst leger wordt gedronken, wordt de melk vetter), maar ook gedurende de dag verandert. Over de kwaliteit van je melk hoef je dus echt niet te twijfelen, die is altijd goed. Jouw melk is precies afgestemd op de behoeftes van je kindje, het bevat alles wat je baby nodig heeft voor een gezonde groei en ontwikkeling. Het is echter het borstvoedingsbeleid, dat bepalend is voor het welslagen van de borstvoeding. De baby moet goed worden aangelegd en hij moet vaak genoeg worden aangelegd, zodat hij de borst goed en frequent kan leegmasseren en voldoende melk binnenkrijgt.  Als een baby niet goed is aangelegd, kan hij de borst niet goed leegdrinken waardoor hij niet voldoende melk binnenkrijgt. De baby zal dan niet voldoende groeien of zelfs heel veel afvallen. Overigens ontstaan tepelkloven vaak doordat een baby niet goed is aangelegd; hij ligt bijvoorbeeld alleen maar op de tepel te sabbelen in plaats van ook een groot gedeelte van de tepelhof in zijn mondje te hebben. Borstvoeding geven hoort geen pijn te doen. Pijn is een teken dat er iets niet helemaal goed gaat;  ga niet met  kromme tenen  stug door met voeden, maar trek op tijd aan bel, de kans is dan groter dat je probleem gemakkelijker kan worden opgelost.

Borstvoeding is aangeleerd gedrag, moeder en kind moeten het allebei leren. Daarom organiseert de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk in heel Nederland informatiebijeenkomsten, die je tijdens je zwangerschap kunt bijwonen. Contactpersonen van de VBN hebben naast hun eigen borstvoedingservaring een opleiding gevolgd via hun organisatie en geven wetenschappelijk verantwoorde informatie over borstvoeding. Tijdens de bijeenkomsten komen meerdere belangrijke aspecten van borstvoeding aan bod, zoals de werking van de borst, het aanleggen van de baby, borstvoeding in de praktijk en het afkolven van moedermelk. De informatie die je tijdens deze bijeenkomsten krijgt, vormt een stevige basis voor het starten met borstvoeding. Voor meer informatie en adressen bij jou in de buurt kun je terecht op www.borstvoedingnatuurlijk.nl  .

Ook het borstvoedingsforum ( www.borstvoedingsforum.nl ) is een waardevolle bron van informatie; niet alleen moeders zijn er actief, maar je zult er ook contactpersonen van de VBN treffen. Een aanrader dus, kijk er maar eens!

Je kunt ook altijd bellen met de VBN, hiervoor hoef je geen lid te zijn en er zijn geen kosten aan verbonden (je betaalt alleen je eigen gesprekskosten). De VBN is zowel overdag als 's avonds bereikbaar via telefoonnummer 0343-576626. Schroom niet, bel gerust; daar zijn we voor!

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk

Ook ik wilde borstvoeding geven en was er na een voorlichtingsavond ook van overtuigd dat dit ging lukken. Maar mijn dochtertje wilde, met hulp van een lactatiedeskundige, niet "pakken"  , pas na twee weken lukte dit wel. Maar ook bij mij liep de voeding niet goed en na 6 weken  stress door kolven, voeden en ondanks dat toch afvallen was ik echt blij toen ik over was op de fles. Dit gaf heel veel rust.
Het is helaas zeker  niet zo vanzelfsprekend als je doet voorkomen, en dit hoor ik ook uit andere verhalen.

En daar sluit ik me bij aan!

Mijn zoontje heeft in de couveuse gelegen en ik kreeg een manuele placentaverwijdering waardoor ik onder narcose moest en mijn zoontje niet kon voeden.
Hij kreeg daarom flesvoeding op dat moment.

Vervolgens heb ik diverse pogingen gedaan, samen met de verpleging en later met een lactatiedeskundige in het ziekenhuis om hem aan de borst te laten drinken en dat lukte gewoonweg niet. Vaak zag het er naar uit dat hij goed vast had maar als we hem daarna dan wogen had hij bijna niets binnen gekregen.

Ik lag nog een week in het ziekenhuis en heb daar dus diverse pogingen gedaan en zelfs thuis nog. De kraamverzorgster heeft toen geadviseerd om uiteindelijk over te stappen op afgekolvde moedermelk via de fles omdat mijn zoontje niet genoeg voeding binnenkreeg en we allebei helemaal gestresst waren door het proberen.

Ik word af en toe ook zo moedeloos over al die verhalen over borstvoeding en dat dat dan wel zo goed is. Laat iedereen toch in hun waarde. Flesvoeding is tegenwoordig net zo goed. Als jij rookt en drinkt dan krijgt je kind dat wel binnen via de borst.  Zo kan je nog wel een tijdje door gaan met alle voors en tegens.  

Het enige waarvoor ik het bij een tweede wel weer wil proberen is om de innige momenten die het schijnt op te roepen.  Het gevoel om je kind via jouw lichaam te voeden. Maar als het weer niet gaat lukken dan stap ik net zo makkelijk weer over op flesvoeding.

Groetjes,
Rosanne  

Het is juist deze informatie die mijn een vreselijk schuldgevoel,  enorme stress en een beginnende post-partum depressie hebben bezorgd!!

Van te voren heb ik alle informatie gelezen die er is over borstvoeding. Mijn man (ja, ook hij!) en ik zijn naar informatieavonden gegaan. Alle voorbereiding die er was heb ik gedaan. En door die getallen en verhalen van Miep en Yvonne, was ik er van overtuigd dat als ik mijn best maar deed het wel zou lukken.

Ik heb 3 !!! deskundigen bij me gehad die me hebben geholpen om mijn dochtertje te leren aanpakken.  Maar ze dronk veel te weinig, huilde de hele dag door en mijn tepels deden ernorm veel pijn. Letterlijk heb ik in het angstzweet gezeten, als mijn kleine, pasgeboren dochtertje bij me in de buurt kwam.

Ik zag geen baby meer, ik zag geen lief klein meisje, nee, ik zag alleen het mondje dat weer moest gaan drinken. Ik was alleen maar met de borstvoeding bezig en het daarvan laten gelukken.

Ik geloofde er heilig in dat het aan mij lag en dat ik het vol moest houden. Nou, NIET DUS!!   Als ik hier aan terug denk, schieten me nog de tranen in de ogen. Ik heb het veel te ver laten komen. Ik raakte al aardig in een post-partum depressie, puur vanwege de stress rondom de borstvoeding. Want, zo had ook ik gelezen, elke vrouw kan borstvoeding geven.  

De eerste dag dat we haar een flesje hadden gegeven, was ze gelijk een hele lieve tevreden baby.  En ik kon weer mijn kleine meisje zien en weer van haar gaan genieten. Het heeft me weken een schuldgevoel gegeven en tijd gekost om me niet meer schuldig te voelen.

Borstvoeding is absoluut de beste voeding die een kind kan krijgen, maar
NIET elke vrouw kan borstvoeding geven en alsjeblieft, aanstaande-mama, laat je niet het schuldgevoel aan praten wat ik me heb laten aanpraten!

groetjes Nanda

Miep22, ik vind het beledigend voor veel vrouwen wat je hierboven zegt. Zelf heb ik een half jaar borstvoeding gegeven en ik zie er een heleboel voordelen aan: het is gezond, makkelijk (vooral 's nachts en 's ochtends, je hoeft niet eerst een fles klaar te maken maar kan lekker snel weer verder slapen) en goedkoop.

Je kan echter niet maken om te zeggen dat het altijd lukt als je het maar echt wilt. Er zijn zat vrouwen bij wie het niet gaat, om wat voor reden dan ook. Of het nou zo is dat je kindje niet aan de borst wil drinken, of je zelf niet genoeg melk hebt of dat je jezelf er echt niet prettig bij voelt, iedereen moet zonder schuldgevoel flesvoeding kunnen geven. Ik werd zelf op een gegeven moment echt een beetje depri, zag mezelf als melkmachine en had het idee dat mijn lichaam niet van mij was, terwijl ik dat net na 9 maanden zwangerschap zo ontzettend graag wilde. Ik heb met veel moeite toch doorgezet, maar als ik ermee gestopt was, was ik echt geen slechtere moeder geweest! En met flesvoeding worden ook duizenden of miljoenen kinderen groot, gezond en sterk!!!

Sluit me aan bij droppie.
Als het na vele hulp van deskundigen na 6 weken nog niet lukt, is er bij de meeste moeders heel begrijpelijk een grens bereikt. Dat heeft niet te maken met 'als je maar echt wilt'.
Ik (en vele andere moeders) hebben het zolang geprobeerd omdat we het echt wilden. Maar als de stress na 9 weken (in mijn geval) de overhand krijgt, wat is dan verstandiger????? Dus, NIET iedere moeder kan borstvoeding geven of het volhouden!!!!!!
En het is inmiddels een uitgekauwde discussie....
Dus ik weet niet wat je wilt bereiken met dit bericht????

ok nou ik kan het dus gewoon ook niet laten.

waarom laten mensen elkaar niet in hun waarde als het gaat om borstvoeding en flesvoeding? al dat ge blabla. ik word er een beetje mieperig van(en dat is vriendelijk uitgedrukt hoor!!)

er zijn mensen die BEWUST kiezen voor borstvoeding met alle voordelen(lees uit liefde en het beste voor je kind)  en nadelen (lees pijn en ellende) hardstikke goed van die mensen!!

er zijn mensen die BEWUST kiezen voor flesdvoeding met alle voordelen (lees flesje, huppatee, bedje in) en nadelen( lees kost geld, eventuele krampen of allergieen enz enz)

IK ben zo'n slechte moeder die gaat voor het gemak van de flesvoeding omdat ik er gewoon geen behoefte aan heb om borstvoeding te geven. ga mij nou niet vertellen dat ik niet het beste voor mijn kind wil want als er een gewenst is dan is het wel die van mij hoor!! en ik wil het allerbeste voor mijn kind!!

en waar ik zeker geen behoefte aan heb is de borstvoedingsmaffia die mij en andere bewuste vrouwen pushen en proberen over te halen om borstvoeding te geven.

ik vind het ronduit belachelijk het is een keuze die je zelf maakt! klaar en basta!
mijn moeder en ook die van mn vriend hebben allebij flesvoeding gegeven!! ik ben een volwaardig mens en mijn vriend ook. draaien goed mee met de maatschappij en zijn bijna nooit ziek!!

het moet toch zeker niet zijn dat er dadelijk helemaal niet meer over gepraat kan worden zonder dat er 100 beschuldigende vingers de flessenmoeders aanwijzen!!

ik snap best dat het een vraag is geweest van degene die het geplaatst heeft en dat diegene er echt van overtuigd is dat het het beste is voor je kind enz enz   maar het is gewoon niet handig om zulke discussies te beginnen op het internet. dat worden namelijk hele lelijke discussies.

mocht het zo zijn dat i iemand beledigd heb met dit verhaal dan spijt mij dat oprecht!! ik ben er namelijk niet op uit om discussies uit te lokken of mensen te beledigen.

groetjes inimini

Zullen we hiermee maar de discussie stoppen. Het heeft geen enkele zin.
Iedereen moet doen waar zij zich prettig bij voelt.
PUNT!!!

Terug
Bovenaan