voor alle zwangeren die borstvoeding willen geven!

Niet anderen bezorgen je een schuldgevoel, het is wat je je zelf aandoet.

Ik ben pro-borstvoeding en mijn twee oudste heb ik met alle liefde voeidng gegeven. Het ging niet van een leien dakje in het begin, maar uiteindelijk lukte het en ik vond het geweldig.

Bij mijn jongste liep het helaas anders, en iedereen om mijn hen adviseerd mij om dan maar over te stappen op de fles. Niemand gaf mij een schuldgevoel, geen enkele opmerking van anderen op dat   gebied kon mij raken. Maar ooooh wat had ik een verdriet, en wat voelde ik me ellendig, ik wilde zo graag, maar moest uiteindelijk na 3 weken toch opgeven. Ik vond het opgeven vresleijk moeilijk, maar helaas het mooie genieten was er niet bij, en ik was ziek en werd gewoonweg niet beter. Ik ben gestopt met pijn in mijn hart, en binnen een week was ik opgeknapt.

Mijn ervaring is dat ik mijn eigen grooste vijand was. Ik wilde iets wat ik als mooi en geweldig had ervaren. De echt intieme momenten met mijn kindje zoals ik die had bij zijn oudere zussen mis ik nog steeds. Tuurlijk zijn er intieme momenten, maar toch heb ik het gevoel dat ik iets mis.

Borstvoeding is en blijft geweldig en als een goede voorbereiding je kan helpen bij het slagen van iets wat je zelf graag wil doen, dan zal ik dat zeker iedereen adviseren.  En lukt het uiteindelijk niet, dan is het slikken, verwerken en gewoon lekker verder genieten van je kindje, want niet alleen de voeding is een genietmomentje.

Miep

Even nog iets anders.

Telefoonnummers van lactatiedeskundigen bij de kraamzorg. Laat me niet lachen. Bij ons zijn ze niet rechtstreeks te benaderen. Het gaat via via, en ze adviseren je aan de telefoon zonder je te zien. Ik heb er niets aan gehad.

Miep

quote: inimini reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('22-06-2006 21:19:42'));

ok nou ik kan het dus gewoon ook niet laten.

waarom
laten mensen elkaar niet in hun waarde als het gaat om borstvoeding en
flesvoeding? al dat ge blabla. ik word er een beetje mieperig van(en
dat is vriendelijk uitgedrukt hoor!!)

er zijn mensen die BEWUST
kiezen voor borstvoeding met alle voordelen(lees uit liefde en het
beste voor je kind)  en nadelen (lees pijn en ellende) hardstikke
goed van die mensen!!

er zijn mensen die BEWUST kiezen
voor flesdvoeding met alle voordelen (lees flesje, huppatee, bedje in)
en nadelen( lees kost geld, eventuele krampen of allergieen enz enz)

IK ben zo'n slechte moeder die gaat voor het gemak van de flesvoeding omdat ik er gewoon geen behoefte
aan heb om borstvoeding te geven. ga mij nou niet vertellen dat ik niet
het beste voor mijn kind wil want als er een gewenst is dan is het wel
die van mij hoor!! en ik wil het allerbeste voor mijn kind!!

en
waar ik zeker geen behoefte aan heb is de borstvoedingsmaffia die mij
en andere bewuste vrouwen pushen en proberen over te halen om
borstvoeding te geven.

ik vind het ronduit belachelijk het is een keuze die je zelf maakt! klaar en basta!
mijn
moeder en ook die van mn vriend hebben allebij flesvoeding gegeven!! ik
ben een volwaardig mens en mijn vriend ook. draaien goed mee met de
maatschappij en zijn bijna nooit ziek!!

het moet toch zeker niet
zijn dat er dadelijk helemaal niet meer over gepraat kan worden zonder
dat er 100 beschuldigende vingers de flessenmoeders aanwijzen!!

ik
snap best dat het een vraag is geweest van degene die het geplaatst
heeft en dat diegene er echt van overtuigd is dat het het beste is voor
je kind enz enz   maar het is gewoon niet handig om zulke
discussies te beginnen op het internet. dat worden namelijk hele
lelijke discussies.

mocht het zo zijn dat i iemand beledigd
heb met dit verhaal dan spijt mij dat oprecht!! ik ben er namelijk niet
op uit om discussies uit te lokken of mensen te beledigen.

groetjes inimini

ben het helemaal met inimini eens

ik ga ook geen borstvoeding geven gewoonweg omdat ik daar geen behoefte aan heb !

en durft t dan niet te zeggen dat ik "minder" om mijn kind al geven of hoe je t ook wil laten uitdrukken

tis gewoonweg belachelijk hoe er hier over wordt gepraat

laat iedereen in zijn waarde   en doe niet alsof je t beter weet AUB!!!!!

renata

en tis niet zoals jij zegt

slikken verwerken en verder genieten van je kindje !!

ging t maar zo makkelijk !!

ik vindt dat renaat gelijk heeft.
iedereen moet weten wat ze hun kind geven,
en niet iedereen zo aanvallen hier die deze topic heeft aangemaakt.
belachelijk hier altijd dat mooi voor doen terwijl die personen in real live,
nog erger is ook. respecteer elkaar en wat jij /jullie je kindje ook geven borst fles,
maak je niet zo druk erom.
die hormonen vliegen hier echt door de ronde
maar renaaaaaaaaaaaaaat yw

mensen geniet van jullie zwangerschap. het is maar negen maanden, en dan bv of fv maakt niet uit als je maar van je kind geniet.
gr

Hallo,

Hartstikke fijn dat er mensen zijn die zo goed doorzetten met borstvoeding. Gelukkig zijn we over het algemeen zelfstandig denkende mensen met als hoofddoel al het goeds voor onze baby met bv of flesvoeding. Ieder op zijn eigen manier. Dit is trouwens een discussie die steeds terug komt en de emoties hevig doet oplaaien. Laat je niet gek maken, slik een keer tel tot tien en ga verder met waar je achter staat.

Groeten pinklady 40 weken en 3 dagen zwanger en nog altijd aan het twijfelen of ik voor de bv of fv ga.

Prettig weekend allemaal.

Hoi,

Nou dank je Miep, ik was al een tijdje van mijn schuldgevoel af, maar met terugwerkende kracht is hij er helemaal weer. Wat een onzin zeg.

Als je kind niet wil happen, niet weet wat het met een tepel moet doen, wat wil een lactatiekundige er dan aan doen? Het voordoen bij zo'n baby is ook vast geen succes.
Jemig, wat een raar stukje schrijf jij zeg.

hier is namelijk  ook zo'n moeder bij wie het mislukt is. (en zo voelde het ook, alsof het mijn eigen schuld was)

Nu ik zwanger ben van de 2e, had ik van de verloskundige weer een hele hoop leesvoer meegekregen. Daar zat ook het blad "Borstvoeding" bij. Ik heb er een paar bladzijden in gelezen en ik werd er zo ontzettend verdrietig van. Heb er behoorlijk van gejankt. (hormonen)  Ze praten in dat blad inderdaad alleen maar over de voordelen en dat het voeden zo leuk is, en zo ontzettend gezond, blablabla.

Mijn dochter wilde dus helemaal niet aan de borst drinken. Ze viel in 3 dagen 15% van haar geboortegewicht af. Ze hapte helemaal niet goed, we hebben alles geprobeerd. (Gelukkig was mijn moeder ook mijn kraamverzorgster, en die stond 's avonds ook nog weer voor mij klaar) Tepelhoedjes, vingervoeden, uiteindelijk maar kolven. Het lukte gewoon niet. Mijn dochter is trouwens nog steeds een slechte eter en drinker. Maar door alle verhalen in dat blad kreeg ik het gevoel alsof ik er niet genoeg aan gedaan had. Toen ik na 5 weken kolven wat koortsig werd en de voeding drastisch terugliep, (en ik had al niet veel) moest ik wel overstappen op flesvoeding. Wat heb ik gehuild, ik vond het vreselijk, want ik kreeg het gevoel alsof ik mijn kind vergiftigde. Onzin natuurlijk, maar door het gepush richting borstvoeding dacht ik wel zo. En wat vond ze haar flesje Nutrilon heerlijk!! Pas na een week kreeg ik het gevoel dat ik een goede keus gemaakt had.

Nu ben ik 25,5 week zwanger van de 2e en ik wil wel weer borstvoeding proberen, maar ik hou er ook ernstig rekening mee dat het weer gaat mislukken (we krijgen namelijk weer een meid). Als na een paar dagen blijkt dat dit kindje ook niet wil, dan stap ik vrolijk over op flesvoeding.

Ik laat er mijn kraamtijd en de weken erna niet weer door verpesten!!

Groetjes,

Ingrid

p.s. sorry dat het verhaal zo lang geworden is, ik moest mijn ei nu eindelijk eens even kwijt.

Terug
Bovenaan