Voor de KS moeders......Bij een volgende gewoon bevallen of weer een KS???

hallo,

Nou de eerste kwam met een keizersnee omdat mevrouw na 3 weken het nog prima vond. Ik ben op alle mogelijke manieren ingeleid zonder resultaat en dat doe ik NOOIT meer. Dus nu ik zwanger ben van de tweede heb ik  een datum geboekt  is het dan nog niet vanzelf eruit of begonnen dan doen we een keizersnee. Dus ik weet zeker dat ik een keizersnee krijg en de gynacoloog ook.

Mij is het prima bevallen!

Hoi,

Wij hebben drie kinderen.
Jasper en Aniek zijn na een beginnende natuurlijke bevalling uiteindelijk met de KS geboren.
Waarom lukte het niet op de natuurlijke manier???
We hebben geen idee en de gyn. ook niet.
Alles ziet er normaal uit, alles lijkt goed te gaan, maar het laatste stukje wil gewoon niet!

Bij Jasper is eerst nog geprobeerd met de vacuüm. Ook dat mocht niet baten.
Toen naar de OK heerlijk die ruggenprik wat een verlossing.

Ook Aniek diende zich op de natuurlijke manier aan.
Alles verliep volgens het boekje.
Toen mocht ik gaan persen...
Even nog echo maken of zij normaal lag en niet te groot was...
Alles oké begin maar met persen, na 2 1/2 uur persen kwam ook Aniek niet ter wereld.
Zullen we nog ... NEE zij mijn man gelukkig!!! Het wordt OK en een KS PUNT UIT.
Achteraf was het gevoel van mijn man helemaal goed.
Na 2 1/2 uur persen was de placenta al aardig los geperst en waarschijnlijk waren met andere kunstgrepen de gevolgen niet te overzien geweest.
Aniek heeft nog 3 dagen op de zuigelingenafdeling gelegen maar toen was ze voldoende hersteld en bijgekomen om na één dag op de kraam samen naar huis te mogen.

En bij de derde???
Er was geen discussie meer mogelijk met mijn man.

De geboorte wordt een KS of je wordt niet meer zwanger!!!
Achteraf wat relaxed een geplande KS.
Mijn gevoel zij ik wil het graag nog één keer proberen maar mijn man was onverbiddelijk. Ook nu bleek zijn gevoel weer juist te zijn. Tijdens de KS gaf de gyn. aan dat de wand van de baarmoeder bij het vorige litteken dun was geworden. Bij een natuurlijke bevalling was de kans groot geweest dat deze was geknapt met alle gevolgen van dien.

Als ik nu terug kijk op mijn bevallingen...
Een KS is zo verkeerd nog niet.

Groetjes en succes met het maken van jullie keus,
Helma.

Ik heb bij Merijn een 'normale' bevalling gehad. Nou ja, normaal tussen aanhalingstekens, want zo normaal was hij niet. Merijn kwam pas na 2 uur persen ter wereld. Een ware uitputtingsslag en dat gold niet alleen voor mij, maar ook voor Merijn. Ik zag dus enorm tegen de bevalling van Siebe op, maar  gelukkig werd dat probleem weggenomen, doordat Siebe 4 weken te vroeg met een spoedkeizersnede ter wereld kwam.

Ik heb beide meegemaakt en roep altijd, als ik nog een keer zwanger zou worden, dat ik bij wijze van spreken bij de gynaecoloog op mijn knieën ga liggen om te smeken om een KS. De pijn van een KS weegt bij lange na niet op tegen de pijn van een bevalling, tenminste dat is mijn ervaring. En voor de pijn van een KS krijg je morfine, voor een bevalling (thuis) niet. Er wordt altijd gezegd dat je bij een KS zo lang nadien niets kunt, maar na mijn normale bevalling had ik zo'n last van mijn bekken dat ik ook een week of 5-6 niet veel heb gekund.

Maar ondanks dat zitten er  aan een KS ook weer gevaren. Je hebt namelijk veel meer kans op verklevingen van de baarmoeder. Tenminste, volgens mijn verloskundige is daar onderzoek naar gedaan en  dat was de  conclusie. Het nadeel van een  KS  vond ik ook dat ik mijn kindje  de eerste uren niet bij me heb gehad en de eerste dagen maar af en toe kon zien. Bij een thuisbevalling heb je dat uiteraard niet.

Ach, overal is iets voor te zeggen.

Groetjes Fonske.  

Hallo,

ik moet zeggen ik zit ook best met deze vraag. Tijn is met een spoed ks te wereld gekomen omdat zijn hartslag tijdens de weeën veel te laag werd. Ze hebben toen heel snel besloten dat het een ks moest worden. De gyn zei bij de nacontrole dat ik een volgende keer waarschijnlijk wel op een normale manier zou kunnen bevallen en bovendien dan zou ik dat ook eens mee kunnen maken. Nou je mag rustig weten dat ik me er absoluut niet schuldig over voel, of er mee zit dat Tijn niet via een "normale" bevalling geboren is. Nu ben ik weer zwanger en dit kindje komt net binnen de 1,5 jaar na Tijn. Ik heb al van verschillende mensen gehoord, en ook al gelezen, dat je dan standaard een ks krijgt omdat anders de kans groot is dat het litteken in de baarmoeder scheurt en dat wil ik natuurlijk niet meemaken.
Ik ben vergeten te vragen bij de vk wat de procedure hier in het ziekenhuis is, maar dat zal ik de volgende keer zeker wel doen.
Bij Tijn was ik vrij snel hersteld van de ks. Dit keer loopt er natuurlijk wel al een kleintje rond en zal het herstel bij een eventuele ks langer in beslag nemen, maar dat zien we dan wel. Bovendien zijn er genoeg mensen die me wel willen helpen.
Ik ben me ook wel bewust van de "gevaren" bij een ks, het is en blijft toch een flinke buikoperatie. Ach we zullen het wel zien hoe het gaat lopen. Nu eerst nog maar even genieten van de zwangerschap.

Groetjes Danielle

Ik heb de eerste via ks terwereld gebracht ( hij lag klem in het geboorte kanaal) en de 2e op de natuurlijke wijze. Maar volgens mij is het zo dat je altijd (tenzij bijv al bekend is dat  je te nauw bent of zo) eerst natuurlijk moet proberen. Dus ik vraag me af of je iets te "kiezen" hebt....

Hai,

Ik heb ook een ks gehad omdat mijn zoontje niet kon indalen. Ze hebben het 2 dafen geprobeerd met inleiden maar er gebeurde niks. Tijdens de ks bleek dat hij niet kon indalen omdat het te krap is bij mij. Een paar uur na de ks werd ik heel ziek en bleek ik zwangerschapsvergiftiging te hebben ( waarschijnlijk liep ik daar al mee maar is geen urine meer gecheckt). Ik ben zo ziek geweest dat de eerste paar dagen langs mee heen is gegaan. Een paar weken later kreeg ik last van postnatale depressie.
Het gaat nu allemaal weer goed hoor. Ben weer helemaal de oude en heb een geweldige zoon. Maar de volgende keer wordt het waarschijnlijk weer een Ks. Voorlopig houden we het er lekker bij 1.
Liefs van Marieke

Hoi meiden

Even eerst voor Kaat:
Ik heb zelf voor een KS gekozen omdat bij mij op het allerlaatste moment (had al een felle weeenstorm) bleek dat Stef in een onvolkomen stuit lag. Ik durfde zo'n bevalling niet aan omdat iemand in mijn omgeving net zo'n bevalling had meegemaakt en haar kindje is zwaar gehandicapt nu. Ik stortte dus een beetje in en besloot dat ik niet meer verder ging. 1,5 uur later was Stef er.....

Wat mij betreft......Ik vond de weeen een hel! En de pijn van de KS viel me juist ontzettend mee... Nu moet ik wel zeggen:
a) Ik heb 2 dagen aan de ruggeprik gelegen, dus geen pijn (nou ja, weinig)
b) Ik hoefde niet naar de uitslaapkamer, dus na een kwartier was ik bij Stef
c) Ik heb Stef gewoon de hele dagen en nachten bij me gehad.
Dus ik kan gewoon geen nadelen bedenken. Ik ben vreselijk goed opgevangen thuis, door mijn moeder en man, dus ik zou best weer een KS willen.....Maar ja....of ik het mag kiezen weet ik nog niet, en ik ben idd wel een beetje nieuwsgierig.....

Al met al weet ik het dus nog steeds niet.
Maar wel leuk om jullie gedachten te lezen!
Liefs Annet

Hoi meiden,

hier iemand met ervaring.

Mijn eerste is met spoed gehaald met een ks. Helaas met complicaties, die voorkomen hadden kunnen worden. Maar goed dat even terzijde.

Toen ik zwanger was vand e tweede vroeg ik mij hetzelfde af als jullie. Ik heb de vraag voorgelegd aan de gynaecoloog, en uiteindelijk kwam ik tot de conclusie dat het niet altijd hoeft te betekenen dat weer voor een ks hoeft gaan. De reden waarom je een ks kreeg is natuurlijk medebepalend.

Mijn oudste was groot, met een groot achterhoofd en madam lag iets verkeerd, waardoor het breedste stuk eerst kwam, nou ze kwam echt dat schaambeen niet voorbij.

Ik heb destijds met de gynaecoloog afgesproken dat ik vooraf echo's zou krijgen. Mijn tweede kind was gelukkig een stukje kleiner, dus geen reden om aan te nemen dat het bij voorbaat niet zou lukken. Verder was m et de gynaecloog afgesproken dat er veel eerder ingegrepen zou worden.

Uiteindelijk ben ik op natuurlijke wijze bevalling en was ik binnen anderhalf uur weer thuis (en dat in tegenstelling met haar oudere zus, toen heb ik 10 dagen in het ziekenhuis gelegen).

Ik heb darana nog twee kinderen op de wereld gezet. De laatste was ook weer behoorlijk groot, en achteraf als ik dat geweten had dan had ik echt gestaan op een KS. Gelukkig is het uiteindelijk goed gegaan, maar het had behoorlijk fout af kunnen lopen.

Wat ook meespeelt in je beslissing is natuurlijk of je nog meer kinderen wil. Iedere KS zorgt voor een groter risico bij een volgende zwnagerschap en meetsal krijg   je het advies na 3 KS te stoppen. Ok er zijn genoeg voorbeelden dat er   nog meer KS zijn gedaan, maar bij de meeste stop het na 3.

Maar ik denk dat als een natuurlijke bevalling mogelijk is dat je daar voor moet gaan. De baarmoeder wordt nl steeds zwakker en voor volgende zwangerschappen kan dat nou eenmaal extra   risico's met zich meebrengen.

De beste gesprekspartner voor het maken van deze keus is je gynaecoloog, dus ga zeker dat gesprek aan.

Miep

Terug
Bovenaan