Voor Qiumn

A

Anoniem

Guest
Hoi!

Ik wilde je even iets vragen over je echo. De vk is vanmorgen bij me geweest en zij raadde aan één menstruatie af te wachten, zodat je zeker weet dat al het oude bloed van de zwangerschap weg is.
Toen ze weg was moest ik aan jouw echo denken: Hoe is het ermee? Moet jij nu ook je menstruatie afwachten of krijg je toch een curretage?
Hoe is het met je cystes? Ga je dat nog navragen?

Groetjes, Kaskes

Hoi!

Wat leuk: een topic met mijn naam!

Ik ben vandaag naar de gyn geweest en toen zij nog een echo deed vond ze op het eerste gezicht dat alles er eigenlijk wel goed uit zag. Ik zag zelf ook verschil tussen vrijdag en vandaag. Ze heeft ook even naar de cystes gekeken, en ook zij zei dat het heel normaal is om die dingen te hebben. Vrijdag had ik bij allebei de eierstokken eentje, vandaag was er nog maar een, en later zei ze dat dat een follikel is waaruit heel snel weer een eitje komt.  Ik weet dat uit een follikel het eitje komt, toch?,  dus ik snap niet zo goed waarom er in een adem gesproken wordt van cyste én follikel (en wat dan het verschil is), maar goed. Ze haalde er nog even een ervaren gyn bij (een oudere man) en die zei dat er inderdaad nog wel wat bloed zat, maar dat was heel weinig en zou vanzelf afkomen. Het was geen curretage waard en zat de eisprong ook niet in de weg. Ik was heel blij. Heel het weekend heb ik me zitten opvreten vanwege zo'n curretage. Wat een schijterd ben ik dan toch, want anderen praten erover alsof het geen enkel probleem is. Ik zat te janken van pure opluchting. De miskraam was al zo pijnlijk geweest en ik heb daarvoor een ongeluk gehad en werd bedreigd, dus ik had het wel even gehad.

Anyway, psychisch zou het beter zijn om even een menstruatie af te wachten, want dan zou ik het beter een plekje kunnen geven en kunnen afsluiten. Lichamelijk is er echter geen enkel probleem om van deze komende eisprong gebruik te gaan maken.

Wat vind jij?

Hé,

Da's behoorlijk goed nieuws! Het oude bloed zit een zwangerschap niet in de weg, er is een eitje onderweg èn geen curretage!!! Vooral dat laatste lijkt me heerlijk nieuws, kan me voorstellen dat je er een traantje om moest laten. Ik was zo blij dat ik dat niet hoefde. Een vriendin van me wel en zij zei, dat het echt niet leuk was en voor de partner ook heel naar om te zien: zo'n lijkbleke vrouw net uit de operatiekamer.

En dan opnieuw zwanger raken... Het liefst was ik de dag na het bericht van de miskraam alweer zwanger geweest en dat gevoel heb ik nog steeds wel. Aan de andere kant zie ik erg op tegen het wachten op menstruatie, eisprong en dan een hopelijk uitblijvende menstruatie.
Ik denk dat wij gewoon "onbeschermde" sex hebben en wel zien of ik zwanger raak. De cyclus daarop gaan we dan weer gerichter rond de eisprong klussen. Ik denk alleen dat op het moment dat ik mijn eisprong voel, ik het toch niet kan laten om wat te proberen, hihi.

Ik heb, toen ik vermoedde dat ik zwanger was, meegelezen op het mei-forum. Daar heb ik ook jouw verhaal gelezen over je ongeluk en die onbeschofte bestuurder (niet te geloven, dat mensen zó reageren!!!).
Jij had echt een driedubbele klap te verwerken, een ongeluk, zijn bedreigingen en toen ook nog de miskraam. Lukt het je om het een beetje een plaats te geven?

Ben jij makkelijk zwanger geraakt of waren jullie al lang bezig?

Groetjes, Kaskes

Hoi!

Als je bedenkt dat mijn schoonzusje lymfeklierkanker heeft, met drie jonge kindjes, dan kan je begrijpen dat ik het even gehad heb. Ik vind het moeilijk om te zeggen of ik deze dingen allemaal een plekje kan geven. Je doet maar wat denk ik. Af en toe kan ik me heel moedeloos voelen, en kan ik huilen om niets. Ik vind het heel fijn om er met mensen over te praten, en hoewel ik ook wel eens opmerkingen krijg waar ik niets mee kan, valt met veel mensen goed erover te praten. En ik merk als ik dan heel open vertel over die miskraam, dat anderen ook met verhalen komen. Er hebben veel mensen miskramen gehad. Dat steunt me wel, maar aan de andere kant maakt het me ook wel eens nóg moedelozer. Dan denk ik: het is wel héél lastig om een kind op de wereld te zetten.

Praat jij erover met je omgeving? En hoe kan je erover praten met je vriend/man?

Ik ben trouwens 28 jaar en dit was mijn eerste zwangerschap.

Liefs, Kim

Wij waren trouwens in de zesde ronde zwanger. Ik was wel al eerder met de pil gestopt, dus het ontpillen heeft niet in de weg gezeten.

En jullie?

Jemig, het hield dus nog niet op met je miskraam en het ongeluk. Ook nog je schoonzusje heel ernstig ziek. Kan me voorstellen dat je het gevoel krijgt dat je "maar wat doet". Kan ook niet anders denk ik. Hoe kan je al deze dingen nou bevatten en een plek geven??? Ik zou zeggen: geef lekker toe aan je huilbuien. Als je de kans hebt, zoek het dan ook even op. Gisteren heb ik heel bewust "Elisabeth,slaap zacht" van Acda en de Munnik opgezet om even heel hard te kunnen huilen. Dat luchtte heel erg op.

Wat hebben veel vrouwen een miskraam gehad hè? In mijn vriendenkring maar één stel (daarom had ik ook al zitten rekenen: Wie is er allemaal zwanger? Dan ben ik de volgende die een miskraam krijgt! Stom hè?), maar mijn oude buurvrouw heeft wel 2 miskramen gehad. Zondag was mijn moeder jarig en hadden we groot feest. Het was voor ons een emotionele dag, want het was de dag waarop we wilden vertellen dat ik zwanger was. Die bewuste buurvrouw (we noemden haar vroeger tante. Had jij dat ook toen je klein was?) kwam naar me toe om te zeggen dat ik er zo goed uitzag. Ik moest meteen huilen en toen hebben we even met z'n tweetjes staan janken in het keukentje. Heel bijzonder.
Mijn eigen broer daarentegen weet niet wat hij er mee aan moet. Hij heeft er nog nauwelijks een woord over gezegd en dat steekt me heel erg. Net alsof mijn verdriet er niet toe doet.
Gelukkig heb ik een aantal vriendinnen die het weten en die wel een arm om me heen slaan. En de rest van de familie van beide kanten is ook erg lief.

Mijn vriend heeft het er ook wel moeilijk mee, maar niet zoals ik. Het heeft natuurlijk niet in zijn buik gezeten, hij had geen kwaaltjes, hij had natuurlijk wèl een toekomstbeeld en dat viel voor hem ook in duigen. Hij heeft er een aantal nachten slecht van geslapen en is me heel erg tot steun geweest. We kunnen er samen goed over praten en daar ben ik heel blij mee.
En hoe is dat bij jullie?

Ik ben trouwens 30 (in dec word ik 31) en we hebben een dochtertje dat eind januari 2005 is geboren. Het ontpillen heeft bij mijn dochter best een tijd geduurd, maar toen ik eenmaal weer een normale cyclus had, was ik de volgende maand zwanger. Dat was nu eigenlijk weer hetzelfde. Eén keer weer normaal ongesteld na het verwijderen van het spiraaltje en toen was het weer raak. We hebben dus veel geluk gehad. Ik voel mijn eisprong, dus dat is wel handig. Ik hoop dat dat na de miskraam ook zo blijft.

Groetjes,
Kaskes

Verdrietig he, om zo'n miskraam mee te maken. En daar blijft het niet bij, want er zijn zoveel dingen die je eraan blijven herinneren. Zoals wat jij zegt: de dag dat je het wilde vertellen van de zwangerschap. De gyn vroeg gisteren aan mij wanneer ik de eerste echo had gehad. Dat was dus 4 oktober, maar ik zei blijkbaar 4 mei. Dat was de uitgerekende datum. Ik hoop overigens ook dat ik weer opnieuw zwanger ben vóór 4 mei, anders zou ik heel verdrietig zijn.

Ik merk ook aan heel veel mensen dat ze denken (of soms zelfs zeggen): wat sneu een miskraam, dat is verdrietig. Maar ja, gewoon door blijven gaan he. En dan is het voor hun klaar. Terwijl ik het allemaal heel schokkend vind (maar misschien komt dat ook doordat er zo veel tegelijk aan de gang is) is het voor anderen iets wat nu eenmaal kan gebeuren. Zeggen mensen tegen jou niet: ach, je hebt in ieder geval al een kind?

Mijn vriend staat er ook een beetje anders in dan ik. Natuurlijk ook omdat hij de dingen lichamelijk niet zelf mee heeft gemaakt. Ook niet het ongeluk enzo. Hij wil gewoon weer graag verder, opnieuw snel zwanger worden. Als ik tegen hem zeg dat ik behoefte heb om even te praten over alles wat er mis is, dan doet hij dat wel. Voornamelijk voor mij, want voor zichzelf komt hij niet verder dan: ik ben ook heel verdrietig, maar ik ben blij dat we het achter de rug hebben. Terwijl ik veel meer te vertellen heb. Iedereen is daar toch anders in. Hij is voornamelijk bezorgd om de pijn die ik heb (gehad), en psychisch denkt ie dat ik toch wel supersterk ben. Moet hem af en toe even vragen om een schouder of een arm. En dan geeft ie m wel, maar het zou fijn zijn als ie m zelf zou geven, ook als er niks zichtbaar mis is op dat moment. Maar ik neem het hem niet kwalijk, het is ook allemaal nieuw voor hem.

Fijn om er zo met jou over te praten!

Ik ga vandaag weer werken, ben benieuwd hoe dat gaat (ben activiteitenbegeleider bij een kinderopvang).

Liefs, Kim

Hoi Kim,

Ik heet eigenlijk Kirsten, maar hou het in verband met eventuele bekenden die meelezen op Kaskes (zo noemde mijn neefje me toen hij klein was).

Er zijn inderdaad heel veel momenten die moeilijk zijn of nog gaan worden. Daar zie ik nog wel tegen op. Ik ben blij dat mijn directeur en een paar hele goede collega's ook op de hoogte zijn. Dan is er daar toch ook wat begrip. Ik werk trouwens in het onderwijs! Toevallig dat we allebei met kinderen werken!

Ik vind het ook een behoorlijke schok. Ik dacht altijd dat een miskraam erg zou zijn, maar het is veel erger dan ik had gedacht. Veel pijn heb ik niet gehad, maar emotioneel vind ik het erg heftig.
Ik moet zelf zeggen dat ons dochtertje voor mij een enorme troost is. We hebben haar ook verteld wat er aan de hand was, want ze vroeg om de minuut of ik alweer vrolijk was. Vanaf dat moment snapte ze waarom en kwam ze alleen nog maar troosten. Ze heeft het mijn zus ook verteld (die wist het al wel hoor). Ze zei: Mama had een baby in haar buik, die is overleden. Maar hij komt nog wel een keer terug! Lief, hè? Dat ontroerde me zo!
Ik weet natuurlijk ook dat het wel goed kan gaan, want ik heb er 's avonds al één aan tafel zitten. Aan de andere kant weet ik ook nog beter wat we missen en daardoor schiet ik ook regelmatig vol als ik haar lief zie spelen. Mijn schoonmoeder is een onwijs nuchter mens en dat steekt me nu af en toe wel, hoewel ze wel veel belt en haar best doen om me te troosten.

Ik denk dat het wel scheelt dat het onze tweede zou zijn. Daardoor weet mijn vriend beter wat het is en doet het hem ook echt veel verdriet. Voor een man is het toch zo op afstand tot het kind er eenmaal is!
Ik denk dat je gewoon echt elke keer moet aangeven dat je die arm willen en hem dan maar gewoon om je heen trekt. Dan gaat hij het waarschijnlijk ook wel een keer uit zichzelf doen.
Mijn vriend kan trouwens ook niet wachten tot het weer raak is. Dat had van hem ook   al wel gisteren gemogen ;-)

Ik heb deze week vakantie, dus dat vind ik wel heel lekker. Nog even een weekje bij komen.
Werk ze, ik hoop dat het meevalt!

Kaskes

Terug
Bovenaan